Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Ixalan staat voor de deur en bied ons piraten, merfolk, dino's, schatten en de lust naar avontuur!
Zoals elke zeeschuimer zal zeggen, liggen de grootste avonturen op zee, het grote blauwe wonder.
Maar welke wonders voor blauw bied Ixalan ons?
Laten we eens gaan kijken naar de beste (en slechste) kaarten voor Ixalan in de kleur blauw.
Zoals eerder opgemerkt, wordt er gekeken naar de set met de limited draft en sealed omgeving in het hoofd. Indien gepast zal ik wel een opmerking maken voor andere formaten, maar dit zal beperkt zijn.
In verband met wat onverwachte werkdrukte geen review van alle kaarten helaas maar wel van degene die je het meest in de gaten wilt houden voor je prerelease en release events!
Beste blauwe rares en mythics
Tsja, die was wel te verwachten. Planeswalkers in een limited formaat zijn sowieso erg sterk, maar Jace legt gelijk druk op tafel. Je kunt een 2/2 maken als je een blokker nodig hebt (let wel op dat je tegenstander geen permanents in het spel heeft met een "target creature" ability erop) of je gebruikt hem voor een swing en hebt een kaart geraapt (wel even die slechte kaart in je hand dan discarden). Ik weet niet of je hem op curve wilt spelen, maar als je board positie dan sterk genoeg is, waarom niet? Zijn ultimate is hilarisch, want wat is er nu beter dan één Jace? Meer Jace's!
Mooi beest heb je daar, zou zonde zijn als... ik hem zou stelen! En dat is letterlijk wat de kaart doet. Jat je tegenstanders beste beest en hij ziet maar hoe hij eraf komt. Flexibele kaart door de in de cost. En het is geen end of turn effect, dus je houd zijn beste beestje tot hij zelf een antwoord erop heeft.
Deze kaart speel je zodra je wilt winnen, je stuurt alles naar zijn hand terug en hij moet opnieuw opbouwen terwijl jij er lustig op los hakt met alles.
Slechtste blauwe rares en mythics voor blauw
Blauw heeft niet echt slechte kaarten erin op het rare en mythic slot. Kaarten zoals Search for Azcanta en Arcane Adaptation vragen wat meer ondersteuning omdat je je deck er specifiek op moet afstemmen, maar kunnen best sterk zijn. Fleet Swallower is iffy, de mill is schattig maar in de meeste gevallen zul je winnen op het feit dat dit een 6/6 dikkerd is.
De enige kaart die ik voor limited echt niet goed vind is:
Waarom deze kaart terwijl het de andere blauwe mythic is? Omdat 7 kaarten voor 7 mana op sorcery speed echt ontzettend duur is en als je op het moment in de game zit dat je deze kunt gaan spelen zijn er twee scenario's gaande: Je bent aan het winnen, en wilt gewoon harder winnen óf je bent aan het verliezen, spendeert al je mana in de hoop op een antwoord dat je mogelijk raapt en vervolgens niet kunt casten. Het risico op deze kaart is te groot.
Beste blauwe uncommons
Er is absoluut niets mis met een vijf mana 4/4 flyers en er ziet niet veel in de set dat er boven uit vliegt. Deze kaart is een directe bom op uncommon en een prima reden om blauw te spelen.
Twee mana voor een instant bounce kaart die alles behalve land verwijderd is prima. Haal je zelfs vervelende Planeswalkers mee weg. De extra scry is mooi meegenomen als je een token of low cost permanent terug jaagt naar de tegenstanders hand.
Hm, een 1/1 flyer voor één mana? Mwah speelbaar. Wacht... je kunt hem opofferen om elke spel die jou of iets bij jou target te counteren voor maar 1 ??? Damn brah! Dat is een van de beste 1 mana uncommons ooit. Voor de mensen die hem niet kennen Cursecatcher is het beste blauwe 1-drop creature ooit geprint en deze komt er verdomd dicht bij. Goed je moet 1 blauwe mana open houden, maar het is dan wel counter, en niet "counter tenzij wat dan ook". Erg sterk in limited waar removal zeldzaam is en je je beste creatures wilt beschermen
Eervolle vermelding voor Tempest Caller, die een directe win kan opleveren in de juiste situatie.
Slechtste blauwe uncommon
Ehm, dit was erg lastig, maar de enige kaart die ik wat minder vind is:
En ik denk persoonlijk dat deze niet eens slecht is. Heb je er twee dan zou ik deze absoluut spelen, want dan kan het mill plan opeens wel hard gaan als je een beetje agro hebt (of een unblockable).
Dat gezegd hebbende, blauw heeft erg solide uncommons.
Beste blauwe commons
Vijf mana voor 3/3 flyer op common is fair, en flash maakt hem iets beter doordat hij je opties geeft in een kleur waar mana openhouden om je tegenstanders moves dwars te zitten wel redelijk cruciaal is. Prima kaartje, ik zou deze absoluut spelen.
Vier mana voor een semi-timewalk op instant speed is prima. Je tegenstander speelt iets, je zet hem een beurt terug. Beter zodra je zelf meer dan vier mana hebt zodat je er wat naast kunt spelen op eventueel zelfs de teruggelegde kaart kunt counteren.
Ik heb tijdens de M15 prerelease genoeg mogen spelen tegen de onverwachte horror die Frost Lynx heet. De lynx is nu een merfolk, heeft betere synergie daardoor met de rest van je deck en blijft een prima kaart. Hoe meer van deze, hoe beter. Er is letterlijk geen reden om deze niet te spelen als je iets van blauw in je deck doet. Wellicht zelfs iets voor de Inalla Commanders onder ons.
Slechtste blauwe commons
Ja, Opt is een prima kaart in modern en standard en zal daar ook vast play gaan zien. Ik wil dit ding echter niet in mijn limited pool zien, aangezien hij echt niets bijdraagt. 1 Mana om een betere kaart te rapen? Waarom doe je die dan niet gewoon in je deck? De reden dat ik deze echt niet zal spelen is gewoon omdat je in je pool van 40 kaarten te weinig structuur hebt om hier een gegarandeerde hit uit te krijgen.
Verder zien de blauwe commons er solide uit. Niet elke kaart zal altijd even goed zijn, maar blauw mag dit keer niet klagen.
Dit was de (wat korter dan gebruikelijke) review van Blauw voor de Ixalan prerelease!
Mis je kaarten die ik er even uit had moeten pikken, of wil je je sentiment delen over mijn keuzes, laat het hier achter!
Foutje bij de Jace, als je tegenstander een creature heeft met een target ability, maakt dat voor de tokens niks uit. Deze hebben alleen "sacrafice when it becomes the target of a SPELL".
Leuk artikel weer met veel leuke blauwe kaarten. Ben het alleen niet met je eens dat Opt een kaart is die je in limited niet wilt spelen. Het is een kaart die bijna niets kost maar je deck wel constanter maakt. Zowel in de early als de late game is dit een nuttige kaart.
Siren Stormtamer is zeker een leuke kaart, maar het nadeel is dat veel instants en sorcerys die in limited gespeel worden combat tricks zijn die op eigen creatures gespeeld worden. Hier doet deze kaart helemaal niks tegen. Wel lekker natuurlijk dat je hiermee je bom kunt beschermen van removal. Het is dus zeker een speelbare kaart, maar vraag me af of deze zoveel beter is als Cursecatcher en de nog net wat betere Mausoleum Wanderer.
Ik vind Opt ook in limited wel een goede kaart, precies voor de redenen die nederland439 hierboven noemt.
De Navigator's Ruin daarintegen lijkt me compleet onspeelbaar in limited.
Mill wordt totaal niet ondersteund in dit block, en een mill-deck wil eigenlijk nooit aanvallen.