Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Onlangs ben ik geïnteresseerd geraakt in EDH en nu wil ik er zelf ook mee gaan beginnen.
Echter, de premade decks zijn of niet te krijgen, of harstikke duur. Dus ik vroeg me af of er nog andere alternatieven zijn. Zelf maken zou natuurlijk een optie zijn, maar ik heb 0 verstand van EDH dus dat zal nooit gaan werken.
De beste optie is denk ik om naar al bestaande decks te kijken en op basis daarvan iets te bouwen dat je leuk vindt. Echt beter wordt je niet tenzij je speelt en een EDH deck kost nu eenmaal tijd, je begint ergens, speelt, past aan, speelt meer en past meer aan.
Inderdaad, je kan eventueel kijken, ik weet niet hoeveel kaarten je ongeveer hebt, maar of je ergens een leuk thema van hebt, waarvan je ca. 30 verschillende kaarten van hebt van een bepaalde kleurcombinatie, en dan die koppelen aan een commander.
Wat ook kan, is dat je kijkt naar een lijst commanders, en dan bedenkt voor welke commander je nog wel kaarten hebt om een basis mee te vormen, bv. Skullbriar, the Walking Grave zie je staan en je denkt, o, dat is leuk, ik heb toevallig nog heel veel kaarten die met +1/+1 counters werken (in groen/zwart), of natuurlijk een andere commander.
En als je een commander hebt gekozen, kan je ook heel goed op deze site kijken of er nog meer decks zijn met die commander (kans dat het niet zo is, is nagenoeg 0%, of je moet een hele onbekende commander kiezen) en kijken welke kaarten je budget kan kopen of er bij kan ruilen (of je al hebt natuurlijk).
Er is ook z'n column laatst geschreven over hoe je een EDH deck maakt (zie columns op BoM).
Succes!
Wat ik deed toen ik begon, was kijken naar welke legendary creatures mij interessant leken om een deck omheen te bouwen. In het begin zal je waarschijnlijk neigen naar een goodstuff deck (teveel kaarten die gewoon goed zijn, maar voor de rest niet (veel) samenhang hebben met de rest van het deck.)
Het kiezen van een thema of jezelf restricties opleggen kan helpen met het verkleinen van de card pool die je hebt. Een drie kleuren generaal geeft je toegang tot veel sterke kaarten, maar een twee kleuren of mono-coloured general is makkelijker om je te focussen op het thema en/of de general.
Als voorbeeld: Mijn eerste twee EDH decks waren Rafiq of the Many en Teneb, the Harvesterwelke vooral sterke kaarten hadden, maar wel om twee themas draaiden, voltron voor Rafiq en Reanimator voor Teneb. Door de jaren heen heb ik ze meer gebaseerd op het thema (Teneb) of meer om de boost van de general gebouwd als tweede thema (Rafiq).
Maar zoals eerder was gezegd, het is steeds weer iets aanpassen, spelen en testen en weer verder aanpassen. Er staan genoeg EDH decks hier op de site waar je inspiratie uit kan halen.
Als ik kijk naar mijn speelstijl kom ik al snel uit bij Kaalia of the Vast.
Het EDH deck daarvan is iets wat ik wel zou willen. Het probleem bij mij is echter dat ik niet heel veel kaarten heb, dus het wordt lastig om iets in elkaar te zetten wat ook nog synergy heeft met elkaar.
indd kaalia is een hele lieve dame
vriend van mij heeft kaalia als commander, en mijn missie is dus altijd om deze meteen te slopen. Elke keer maar weer.
bijgewerkt door Zoockey 11 jaren geleden (Taalgebruik!)
Haha zoals de anderen al reageerden wordt Kaalia vaak niet gewaardeerd.
En oude kaarten hoeven niet perse duur te zijn. . Dat is ook een beetje de truc, om leuke interessante kaarten te vinden die niet heel veel kosten. Thundermaw Hellkite is dan wel vet, maar weer duur, Bogardan Hellkite of Shivan Hellkite zijn ook goed en wat minder duur. De meeste van jouw tegenstanders zullen denk ik niet Rimescale Dragon herkennen (maar dan moet je wel weer snow landjes spelen), welke ook erg vet is. De meeste decks zijn prima op budget te maken, vaak zitten die kosten ook in een manabase, welke ook duurder wordt naarmate je meer kleuren speelt. Vele mensen zweren hier bij, maar ik vind het vaak onnodig. Maar ik ben dan ook de gek met een Sliver Overlord deck met alleen basic land, 3 common fetch landjes en ene common filter landje.
Ik zou gewoon alle legendaries doorzoeken en kijken welke niet veel gebruikt is (ik geef toe, mijn commander decks zijn over het algemeen ook de 'bekende' generals: The Mimeoplasm, Brion Stoutarm, Zedruu the Greathearted en Skullbriar, the Walking Grave), en kijk of je er een leuk thema mee kan bedenken, iets dat goed bij de general past.
Het is heel erg lastig omdat veel kaarten uit oudere sets niet meer te verkrijgen zijn. Daarom prefereer ik ook een preconstructed EDH deck die ik vervolgens kan uitbreiden. Alleen die prijzen..
Het is helemaal niet lastig james, its all in the mindset.
Kijk bijvoorbeeld naar de legendaries van de nieuwe sets. Aggro beesten genoeg, bijv Ruric Thar, the Unbowed; gecombineerd met veel beesten met when enters abilities. Je tegenstander zal wel zuchten als je elk beurt met een sterk beest eraan komt als Terra Stomper en hijzelf 6 schade krijgt om dat beest weg te halen. Vergeet niet om veel mana elves te spelen, die zijn genoeg te vinden in recente sets.
Wat ik altijd doe is mijn EDH-decks zo origineel mogelijk maken, met superveel synergie. Ik ben niet echt een Timmy of een Spike, meer een Johnny. Zo heb ik bijvoorbeeld een Mishra, Artificer Prodigy-commander deck.
En nog iets: speel geen commanders die om de seconde tutoren, dan wordt elk spel hetzelfde en duurt het heel lang (als in Zur the Enchanter, supersaai)