Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

budget edh: wat betekent dit?

king_ravager
3 jaren geleden
goedenavond.
ik wou eens even polsen bij de commander community wat jullie beschouwen als een budget deck?
wat vinden jullie de max prijs per deck of zelfs per kaart? welke kaarten gebruiken jullie eventueel als mogelijke vervangers voor staples zoals fetches, shockduals, dure manarocks en removal etc...?
ik zelf zou basic lands niet meerekenen in de prijs. en zou de waarde nemen van de goedkoopste versie van de kaart. hoor het graag van jullie :-)
Flut123
3 jaren geleden
Ik vind zelf de commander decks van Kaldheim, Commander Legends en Zendikar Rising budget , maar qua zelf gemaakte decks kun je voor 100 euro nog wel een deck maken op een redelijke powerlevel.

Ik vind mijn eigen commander deck van zo'n 400 euro qua BoM prijs ook nog wel budget omdat ik de meeste kaarten heb gekregen uit boosters, oude decks of ruilen.
 bijgewerkt door Flut123 3 jaren geleden
nielsvd
3 jaren geleden
Budget hangt inderdaad heel erg samen met de gehanteerde prijzen op de site waarop je je deck in voert. Mijn budget decks zitten meestal onder de €250 euro op bazaar. Dat is dan inclusief full art basics uit zendikar
TheRobinros
3 jaren geleden
Ik vind het, zeker voor een casual format als Commander, niet zo boeiend wat men nou onder "budget" of niet beschouwt. Als jij bij je vriendengroep aan komt zetten en zegt "Hey, ik heb een deck meegenomen, maar ik kan/wil niet zo veel aan dit deck uitgeven, is het goed als jullie vandaag met een wat lager powerlevel deck spelen zodat de game alsnog interessant is?" kan dat denk ik geen probleem worden. Bespreek dit soort dingen vooral met de mensen met wie je veel speelt. Misschien kun je elkaar decks uitlenen voor die avond, of als je toch alleen aan de keukentafel speelt misschien proxies toestaan? Of misschien zijn jouw vrienden het ook eens over de ordegrootte van het budget en bouwen jullie allemaal een deck dat binnen dat budget valt?
burtyoungsters
3 jaren geleden
Quote:
2 uren geleden
Ik vind het, zeker voor een casual format als Commander, niet zo boeiend wat men nou onder "budget" of niet beschouwt. Als jij bij je vriendengroep aan komt zetten en zegt "Hey, ik heb een deck meegenomen, maar ik kan/wil niet zo veel aan dit deck uitgeven, is het goed als jullie vandaag met een wat lager powerlevel deck spelen zodat de game alsnog interessant is?" kan dat denk ik geen probleem worden. Bespreek dit soort dingen vooral met de mensen met wie je veel speelt. Misschien kun je elkaar decks uitlenen voor die avond, of als je toch alleen aan de keukentafel speelt misschien proxies toestaan? Of misschien zijn jouw vrienden het ook eens over de ordegrootte van het budget en bouwen jullie allemaal een deck dat binnen dat budget valt?

VOORAL DIT

Verder zijn er echt genoeg prima decks te bouwen on a budget. Vooral Krenko, Mob Boss en Muldrotha, the Gravetide zijn voor weinig geld goed competitief te bouwen. Maar dit zijn ook gelijk wel wat saaiere commanders vind ik...

Al met al is er echt voor 50 euro genoeg leuks te bouwen.
king_ravager
3 jaren geleden
thx iedereen voor de replies tot nu toe :-).
ik bekijk wel vaker deck techs op youtube en daar zie je vooral 50€, 65€, 100€, 150€ terugkomen als plafond voor zijnde budget. dus vrij uiteenlopend.
die precons zijn zeker goed voor hun prijs. maar dan bouw ik liever zelf iets dat is ook de reden van mijn vraag. heb mezelf beperkt door mijn volgend deck proberen te bouwen voor max 50€ maar toch nog mee te kunnen draaien met de speelgroep. ik wil kunnen bewijzen dat budget niet persé betekend dat het minder goed is. aangezien een paar spelers (inclusief me zelf) wel decks hebben van over de 1000€ en weer andere niet het financieel budget hebben voor dure decks. proxies laten wij wel toe. het idee om als groep die uitdaging aan te gaan lijkt me ook wel interessant.
FouteWillem
3 jaren geleden
Precons en deze upgraden a 50-100 euro is eigenlijk the way to go voor best value en powerlevel.
axlar
3 jaren geleden
Quote:
4 uren geleden
ik wil kunnen bewijzen dat budget niet persé betekend dat het minder goed is.
Zo staat The Commander's Quarters er ook in. Hij heeft veel decklists van (ten tijden van het maken van de decks) deze onder $50 zijn. Wellicht kan je daar nog wat inspiratie opdoen! Hij heeft ook aangepaste decklists met "reasonable upgrades" voor een paar tientjes en soms een "break the bank" upgrade voor 100 dollar.

The Commander's Quarters
decklists: https://decks.tcgplayer.com/magic/deck/search?player=the-commander-s-quarters
youtube: https://www.youtube.com/channel/UC-w5MNByr4SNy3z2232sj0g
MagnusMagicus
3 jaren geleden
Het is ook soms lastig. Als iemand een Tundra in een verder niet zo duur deck heeft, dan is het al snel geen budget meer, terwijl het voor het power level weinig uit zal maken .

Ik denk dat "budget" niet een vast bedrag heeft, ik denk dat je het moet koppelen aan een bedrag en ook met een mededeling dat het deck niet high powered is. Het is vast mogelijk om een gemeen snel deck te maken van onder de 250 euro, maar ik kan ook best een relaxed durdle deck maken van 300 euro
king_ravager
3 jaren geleden
FouteWillem precon kopen en upgraden is inderdaad een goede strategie. zeker als beginnende commander speler of als je zelf geen idee hebt hoe een basis op te zetten om daar verder op te bouwen. zo ben ik begonnen in 2011 met de 1ste edh decks die uitkwamen en ikzelf er 0 ervaring mee had.

axlar the commander's quarters youtube channel kijk ik af en toe wel eens. maar thx voor de link naar hun decklists. dat is toch net even wat handiger dan door videos te zoeken.

MagnusMagicus dat klopt wat je zegt. dure kaarten zijn zeker niet gelijk aan higher power level. in de meeste decks zal een tundra inderdaad niet veel meer bijdragen dan misschien iets makkelijkere mana base of iets sneller doordat het niet getapped in play komt. ik merk gewoon bij mezelf en ook andere dat als we nieuwe decks bouwen we misschien te vaak/veel terugvallen op de staples om een basis te vormen (denk aan de mana rocks, tutors, fetches, etc...). en het laatste dat ik wil is dat de decks of play te eentonig gaat worden. want de diversiteit en creativiteit is juist de reden waarom ik volledig naar edh ben overgestapt. daarom lijkt me een bepaald budget al een goede filter om bewust bepaalde staples niet te spelen en op zoek gaan naar een creatieve vervanging/oplossing. mijn project is een storm Codie, Vociferous Codex deckje^^.
 bijgewerkt door king_ravager 3 jaren geleden
axlar
3 jaren geleden
Quote:
6 minuten geleden
axlar the commander's quarters youtube channel kijk ik af en toe wel eens. maar thx voor de link naar hun decklists. dat is toch net even wat handiger dan door videos te zoeken.
graag gedaan, vind ik zelf ook. Die link staat ook niet op zn eigen website, maar is inderdaad makkelijker zoeken!

Succes met je Codie deck!
Veekeren
3 jaren geleden
Ik zou eigenlijk zelf vooral precons nemen als je niet super bedreven bent in deckbuilding of als je toevallig die commander echt tof vindt. Als je aardig wat kaarten kent, als je goed weet hoe je kan zoeken naar kaarten en alternatieven voor dure staples (bijvoorbeeld op Scryfall) én je weet wat voor balans in een deck zorgt (m.n. snapt hoe nodig ramp, carddraw en removal is), dan begin je net zo goed from scratch. Volgens mij heb je dan vaak voor het budget van een precon meer kaarten dan je vanuit een precon vaak overhoudt na upgraden.

Ik heb 1x echt op budget (50 euro) geprobeerd te bouwen en vond dat een mooie puzzel. Anderzijds vind ik mijn decks met meer budget wel toffer om te spelen, werkt toch allemaal wat soepeler.
Netjes
3 jaren geleden
Probeer ook eens pauper edh, met als commander een uncommon en verder alleen maar commons
Veekeren
3 jaren geleden
Quote:
12 minuten geleden
Probeer ook eens pauper edh, met als commander een uncommon en verder alleen maar commons

Al moet ik toegeven dat nog nooit te hebben gedaan, mijn eerste gevoel zegt dat dat trage, lange, saaie potjes oplevert. Neem aan dat jij wél ervaring hebt, wat is qua gameplay het grootste verschil wat jou betreft?
Awvanzijl
3 jaren geleden
Niet heel veel ervaring nog met pauper edh, maar het hoeft echt niet low power te zijn. Je bent vaak nog meer aan het zoeken naar de juiste synergieen, omdat je het meestal niet van staples kunt hebben.

Hoewel er nog best sterke kaarten in kunnen zitten. Er zijn meer edh staples op common level, dan je zou verwachten.

Kijk bijvoorbeeld naar mijn

Ze moest het helaas tweemaal afleggen tegen Brago light, ofwel
Maar ik heb toch één keer zijn deck kunnen millen
 bijgewerkt door Awvanzijl 3 jaren geleden
Flappie1
3 jaren geleden
Naar mijn ervaring is het eerst eens belangrijk om te vragen: waarom stellen we een budget op? ongeacht de hoogte ervan. Bij ons hadden we het budget gezet op 65 euro inclusief land/commander Bazaar of magic prijs en dit maakte ik : . Ons uitgangspunt was het proberen leuk te maken voor mensen met een kleiner budget of mensen met een precon....

het resultaat? valt tegen.... het idee en concept is leuk maar uiteindelijk krijgt de meer ervaren speler toch het betere deck omdat die gewoon meer obscure kaarten kent en de ervaren speler kent de goede EDH kaarten gewoon beter. We hadden een pirate tribal en ja ook dat red het gewoon niet tegen budget.... de speler vind het dan een leuk idee en dan helpen we zo veel als kan maar je kan maar zoveel doen uiteindelijk is Riku gewoon beter.

Hoe wij dit hebben opgelost? we nemen meerdere powerlevels mee als ervaren spelers zodat ook de nieuwen (en wij zelf ook) een leuke pot hebben. Want als iemand niks kan de hele pot vind ik het ook niet leuk.

Mijn Hapatra, Vizier of Poisons deck is zeer goed en kan goed meekomen met zeer dure decks (1000+ euro) en hij kost maar ongeveer 150 maximaal.

Pauper ken ik niet in EDH als format (nooit gespeeld) maar ik kan me voorstellen dat sommige kaarten die common zijn die duur zijn daar ook overheersen.... en dan houd je het zelfde probleem en ook hierin zullen sommige commanders erg sterk zijn ten opzicht van andere... maar das gokwerk want dit format heb ik nog nooit gespeeld (ken het wel).

Mijn mening: Prijs in EDH zegt niet alles... tactisch en kaartkennis is echt een ding en daar word het verschil toch vaak gemaakt in mijn optiek. Fetches en shocks zijn tof maar over het algemeen zijn deze maar 5% van de kracht van de stapel en vaak nog minder Tutors zijn wel sterk maar ook met stapels tutors win je geen games. Je stapel moet kloppen als geheel.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL