Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Enelya, Angel of Growth
Legendary Creature - Angel
Flash, Flying, First strike
When you cast Enelya, Angel of Growth, search your library for a basic Forest or Plains card and put it onto the battlefield. Then shuffle your library.
Landfall - Whenever a land enters the battlefield under your control, untap that land. If that land is a Plains, you may have Enelya, Angel of Growth gain lifelink until end of turn. If that land is a Forest, you may have Enelya, Angel of Growth get +1/+1 instead.
4/5
My reasoning:
Ik dacht ik maak een Angel met een ramp-like effectje. Misschien als een stall-beest in een ramp-achtig deck.
De fecth voor Basic Forest of Plains omdat ik vind dat er al genoeg en teveel goede colorfixing is in Standard op het moment. (en met dubbel groen gelukkig misschien wat lastig te casten in een converge-shell)
Gekeken naar de Casting cost van Sigarda, Host of Herons en de landfall-ability van Emeria Shepherd. Ik verwacht sowieso wel iets meer speelbare grote creatures met landfall in Oath of the Gatewatch.
Beetje dure surprise blocker van 5 mana. Als je bijv. een fetch (Windswept Heath of Wooded Foothills om maar iets te noemen) hebt liggen en een duallandje (Canopy Vista) in je deck dan is dat best leuk. (Rulings: Choose both if that land is both a Plains and a Forest?)
In vergelijking met Sigarda, Host of Herons vond ik 5/5 iets te groot (omdat Enelya groter kan worden) en hexproof iets teveel van het goede.
Dacht nog aan trample i.p.v. first strike (door de 2 groene mana) maar dat past gewoon niet bij deze vond ik. (En niet veel Angels hebben trample in het algemeen; ik vond er maar 2 en eentje alleen met threshold..)
Kon niet kiezen tussen Legendary of normal..
Heb ik iets gemist? Bijvoorbeeld blatant overpowerdness? Verkeerde bewoording/layout? Laat maar weten
Moet de instead niet weg aan het einde? Anders trigger het alleen als het een plains is en als het een forest plains is dan mag je lifelink laten liggen en hem/haar +1/+1 geven.
@Nerfy: ik vind deze kaart behoorlijk sterk, ik zou het haast overpowered noemen
De landfall-ability is een betere Amulet of Vigor, omdat ook untapped landjes untapped worden, dat betekent dat elk landje dat je speelt direct 2 mana oplevert (je kan'm tappen voordat de landfall resolvet), en met iets als Urborg, Tomb of Yawgmoth kunnen fetchlandjes zelfs voor 3 mana tappen. En dan nog niet te spreken van de boost die de angel ervan krijgt; zoals het er nu staat is de +1/+1 permanent.
Verder kost de kaart netto 3 mana, omdat je 2 mana gelijk terugkrijgt van het landje dat je van haar ETB mag fetchen, best weinig dus als je het zo bekijkt...
Het woordje 'instead' is verwarrend en onnodig; het zou zorgen dat Canopy Vista altijd +1/+1 (until end of turn?) geeft, in plaats van lifelink. Zonder 'instead' zou het inderdaad impliceren dat ze lifelink èn +1/+1 krijgt van Canopy Vista.
Legendary lijkt me wel op z'n plek bij deze kaart, gezien de naam.
Heb de mijne wat geüpdatet zodat deze niet met bv Kaalia gesneakt kan worden. Daarentegen vind ik bv een Sneak Attack trigger wel de moeite waard, aangezien deze niet de can't attack/block clausule omzeilt.
En de inzendingsperiode is afgelopen! Ik zal proberen om er geen week over te doen dit keer. Er zijn minder inzendingen dan bij pirates, dus dat moet wel lukken.
Ooooow, wist niet dat je het landje kan tappen voordat de landfall-ability resolved ^^
En ja het is een rare, misschien wel mythic. Ik wilde iets teveel erop kwijt Maar pas hem vast nog wel eens aan ooit als ik daar zin in heb
Het instead kan weg. Want nu krijgt een Temple Garden dus alleen de +1/+1, maar beide kan ook best. En als je verschil wil maken tussen Forest en Plains, dan is de naam noemen genoeg en is het woord instead overbodig. Instead betekent ook dat het om een replacement effect gaat in Magic, en dat is hier ook helemaal niet het geval.
Ik ben bezig! Ruwweg halverwege met de kaarten, en daarna volgt de post. Ik zal vandaag eraan werken en verwacht waarschijnlijk morgen klaar te zijn!
Indien je nieuwsgierig bent, blijf deze post checken, want misschien update ik hem nog wel wat mijn vooruitgang betreft.
EDIT: Ik ben klaar met mijn notes en heb de top 5/4/3 wat het ook gaat worden. Ik moet er alleen nog een coherente post van maken. Dat gaat me misschien niet vandaag lukken, maar ik kan met zekerheid zeggen dat ik in de loop van morgen, donderdag 12 november, klaar zal zijn.
EDIT 2:9 van de 11 kaarten hebben nu een coherent verhaal. Nogmaals, vandaag is de uitslag gereed, misschien zelfs het eind van de middag als ik een beetje vlot kan schrijven.
LAATSTE EDIT: Alle kaarten hebben nu een verhaal, en dus ligt de basis voor mijn post er nu! Na bijna onafgebroken werk heb ik nu wel dorst, en er zijn nog een paar dingen die ik moet doen, dus waarschijnlijk ben ik net na zessen klaar!
En ik ben klaar! Dit keer was ik eerder, maar nog steeds duurde het lang. Ten eerste heb ik wederom het een paar dagen uitgesteld, wat niet de bedoeling is en ik een volgende keer nog beter op zal letten. Ten tweede ben ik nog altijd even nauwkeurig en uitgebreid, want dat is blijkbaar toch hoe ik te werk ga als BYC judge.
Ik merkte dat het thema of de judge ^_^' iets moeilijker was dan ik had gedacht. Ik had aanvankelijk een ander thema in gedachten, maar aangezien het vorige thema als moeilijk werd ervaren, ben ik voor angels gegaan. Het was een veilige optie.
Voordat ik de judging uit de lucht laat vallen geef ik nog even wat aan: Net als in BYC #22 heb ik kleine nitpicks bovenaan neergezet. Dit zijn geen beoordelingspunten, maar wel dingen om op te letten voor een volgende BYC.
Minder inzendingen, maar evenveel verassingen! Laten we eens kijken wat jullie de hemelen in hebben gestuurd!
======================= hellhound - Astaria, Shepherd of Light and Fire
=======================
-Apartheid: Een + ability met targets heeft altijd een may. Ik weet vrij zeker dat dit een onbewust foutje was, dus reken ik dit ook niet mee.
Ah, een rood-witte planeswalker. Daar hebben we niet zoveel van, met uitzondering van Ajani Vengeant, en die had problemen. Er valt zeker wat te halen in die kleurcombinatie. De basis ligt er, hoewel ik zeker kritiek heb op de uitvoering. Om te beginnen had de +1 ook wel players mogen hitten, al zit de dies clause daarbij in de weg. Daarover gesproken heb ik mijn twijfels over die clause. Je noemde zelf Lightning Helix en soortgelijke kaarten. Die hitten creatures of players, en het leven ervan krijg je altijd. De damage is rood, de lifegain is wit. Als je echter leven krijgt voor het doodmaken van een beest, lijkt het meer op een zwarte ability. Een onvoorwaardelijke 2-damage Lightning Helix lijkt me dan ook acceptabel. Je betaalt immers 6 mana voor Astaria. De tweede ability is het beste aan de inzending. Het voelt rood-wit, en is acceptabel gecost gezien het drastische effect dat het kan hebben. Het is jammer dat Astaria's 4 loyalty de keuze tussen de eerste en tweede ability erg moeilijk maakt, maar ja, soms gaat dat zo met planeswalkers. Dan is er nog de ultimate. Het spijt me, maar alleen de anthem daarvan is echt wit. Het veranderen van kleur doet vooral blauw, en wit steelt niet. Rood jat wel beesten, maar niet permanent. Nu is het buitengewoon onwaarschijnlijk dat je de ult ooit zult gebruiken omdat je heel lang bezig bent met het opbouwen ervan. Als iets bijna onmogelijk is om voor elkaar te krijgen in magic (vooral omdat het potje meestal afgelopen is) dan vergeef ik dat het off-color is. Dat neemt niet weg dat de ability niet zo wit voelde als je wou.
Astaria is een redelijke inzending, en ik kan niet echt zeggen dat het grote missers heeft. Maar ik moet wel eerlijk zijn: Astaria prikkelt me verder ook niet zo. Al viste ik naar out-of-the-box dingen met mijn voorbeeldkaart, onder andere noncreature inzendingen, dit is wel een beetje erg out-of-the-box. En zonder bijbehorend verhaal is een angel planeswalker een randgeval.
======================= BrickFace - Sigil of the Taken Throne
=======================
-Verwoordingsproblemen: De verwoording suggereert dat je elk moment in je combat phase een angel mag maken, wat raar is. Waarschijnlijk bedoel je "at the beginning of your combat phase", maar dan weet ik niet zeker of je wel een token attacking op de battlefield kan gooien. "At your combat phase" (want het is een phase), betekent nu eenmaal veel dingen. Zelf zal ik aannemen dat je de token maakt aan het begin van je combat phase.
Ik zal beginnen met welgemeende props. Deze kaart is veel begrijpelijker dan jouw vorige inzending die ik moest beoordelen. De enige reden dat ik deze kaart vaker heb moeten lezen was door de bovengenoemde verwoordingsproblemen. Anyways, iets dat angels maakt is cool, en zeker in het thema als je er angels voor nodig hebt. Waar ik echt over struikel met Sigil of the Taken Throne is dat je een legendary angel nodig hebt. Er zijn wel een aantal legendary angels, maar het is nog steeds een enorm specifieke eis. Het had van mij dus ook een nonlegendary angel mogen zijn. Stel je dat eens voor. Dan zou dit zeer goed spelen met Sigil of the Empty Throne: Je speelt eerst Empty, en later Taken. Empty maakt een angel, die er weer voor zorgt dat Taken een tijdelijke angel maakt. Deze synergie zou helpen een verband te leggen tussen Sigil of the Empty Throne en Sigil of the Taken Throne. Daar ging je immers voor. Op dit moment maken de kaarten namelijk allebei angels, en daar houdt het op qua design. Dan nog een paar kleine nitpicks: Ik zie niet in waarom de angel token gesact wordt, want meestal worden tijdelijke tokens gexiled tenzij het om de een of andere reden de resulterende death trigger echt nodig is. Het kwijtraken van de angel is in strijd met de flavortekst. Een leger krijgt Asha hier niet van. Nogmaals, dat zijn nitpicks.
Al met al is Sigil of the Taken Throne een inzending met veel potentie, maar ook een aantal foutjes die zwaar in de weg zitten. Legendary is een eis, tribal is een eis, maar samen maken ze een kaart ongemakkelijk situationeel. Ook was het misschien niet verstandig om het een spin-off van Sigil of the Empty Throne te maken terwijl het qua gameplay er bijna niets mee te maken heeft. Als developer heb je trouwens goed werk verricht, want de inzending is absoluut niet OP of ingewikkeld.
======================= bartist - Lucifer/Lucifer, Fallen
=======================
-Ontbreekt: Kleuren voor Lucifer, Fallen. Ik zal zelf aannemen dat hij nog steeds zwart-wit is.
-Verwoordingsproblemen?: "Whenever a white source would case Lucifer to die" klinkt simpel, maar ik weet zeker dat daar een aantal regeltechnische vragen over gesteld gaan worden. Wanneer is iets wits daadwerkelijk de oorzaak? Nu zal dit alleen met randgevallen in de weg zitten, dus het is geen beoordelingspunt.
Ik weet niet waarom ik niet minstens één uitvoering van een fallen angel verwachtte, maar ik had hem moeten zien aankomen. Het is vrij duidelijk wat Lucifer moet voorstellen, met of zonder die naam. De flavor is zeker aanwezig op de kaart, en het is ook een tof idee om op een double-faced card uit te voeren. Let dan wel op tijdens het maken van de kaart dat het niet problematisch gaat spelen. De valkuil die ik hier benoem is het zo flavorful uitwerken van een idee dat je problemen in gameplay over het hoofd ziet. Om te beginnen de transform trigger van Lucifer: Ik snap het wel, maar het is enorm awkward. Als je niet tegen wit speelt of de witte removal anderzijds uitblijft moet je creatief worden en Lucifer raken met je eigen Kill Shot. Als Lucifer eenmaal getransformeerd is, dan wil je als witte tegenstander meestal meteen scoopen. De zwart-anthem is oké. Maar al je zwarte dingen pro-wit geven? Het is niet alleen naar voor tegenstanders, maar soms ook voor jezelf omdat jij meestal ook wit speelt. Denk eraan dat zoals je het nu verwoord hebt Lucifer voordelen ondervind van zijn eigen anthem. De transform trigger en het grootschalige gebruik van protection doen me denken aan het Tsunami-achtige color hosing waar Wizards lang geleden van af is gestapt. Als je niet tegen wit speelt is Lucifer meestal een legendary 2/3 flier voor drie. Als je wel tegen wit speelt kan Lucifer transformen in een "6/6" flier en het bijna onmogelijk maken voor de kleur om nog te winnen.
Ik heb zo mijn twijfels over de body en de verhoudingen tussen de twee kanten. 2/3 is klein voor een angel. Een grotere body voor de unflipped kant zou hem meer op een angel doen lijken en het waarschijnlijker maken dat de tegenstander hem ook echt wil removen. Dan zou hij ook meer moeten kosten, wat prima is gezien wat hij wordt als hij flipt. De andere kant van de kaart is een 6/6 (of 7/7 afhankelijk van de anthem) die een anthem geeft aan je zwarte beesten en angels. Dan is er nog deathtouch. Daar ken ik een aantal plekken voor, maar een 6+/6+ flier is er niet een van. Om dit deel van de beoordeling samen te vatten: Vergelijk met Ravenous Demon voor een marquee creature dat groot genoeg is om een gevaar te zijn, nog gevaarlijker kan worden in de juiste omstandigheden, en ook een passende mana cost heeft.
Lucifer barst van de flavor, en een fallen angel is een geweldig idee voor een double-faced card. Kan vast wel iet voor uitgewerkt worden. Maar het spijt me, ik vind voor het grootste deel meer problemen met de uitvoering, zelfs al wou ik ook meer goede punten noemen. En als ik zoveel moet benadrukken, is nauwkeurigheid en volledigheid in de verbeterpunten het beste waar ik naar kan streven en het minste wat ik kan doen.
======================= hallowman3 - Darksteel Angel
=======================
-Discrepantie: Indestructible is een keyword vandaag de dag.
Een van de dingen waar ik hoop voor had na het posten van Angel of Fateful Hours was dat mensen misschien noncreature inzendingen zouden proberen. En Darksteel Angel kwam min of meer overeen met mijn verwachtingen. Deze kaart is interessant, simpel en nog steeds duidelijk een angel ondanks het feit dat het een noncreature artifact is. Hoewel de naam Darksteel Angel de verwachting schept dat het een artifact creature is, stel ik op prijs dat je dat je die route niet genomen hebt. Niet alleen omdat ik verscheidenheid kan waarderen: Darksteel dingen zijn indestructible, en angels zijn meestal redelijk dikke fliers. Als Darksteel Angel altijd een artifact creature was geweest, was de mana cost waarschijnlijk flink uit de klauwen gelopen om de kaart eerlijk te houden. Omdat je de "dragonlord monument"/"keystone" benadering hebt gekozen, kan de Darksteel Angel een dik indestructible beest worden en nog steeds goedkoop genoeg zijn om te casten in vrijwel alle potjes. Dat gezegd hebbende zie ik niet zo gauw een plek in (casual) constructed decks. Wel is dit luid en duidelijk een limited pick, omdat het zeer moeilijk op te ruimen is (ontwijkt of overleeft de meeste artifact en creature removal). De laatste keer dat ik judgede heb ik niet zo op limited gelet (misschien door het thema). Wellicht moet ik dat gaan doen? Props daarvoor in ieder geval. Uiteraard heb ik ook mijn twijfels: Ik weet niet zeker of vier mana om tijdelijk een 6/6 angel te hebben niet een beetje goedkoop is. Denk eraan: Darksteel Angel blijft indestructible. Kortom, het is wel een beetje lastig in te schatten of het balanced is. Voorlopig denk ik dat Darksteel Angel zijn limited omgeving compleet kan domineren.
Nogmaals, dit is een interessante inzending! Het is een van de eerste inzendingen waarbij ik meteen aan limited moet denken. Dat is dan ook weer de omgeving waar hij erg sterk is.
======================= LordWhooT - Orzhov Archangel
=======================
-Verwoording: Creatures in graveyards zijn creature cards.
Haunt is zo'n keyword dat ik graag vaker zou zien in dingen als Build Your Card. Het idee om haunt te gebruiken maakt me dan ook blij. Mocht het ergens terugkeren, dan heeft Orzhov Archangel ongeveer het effect dat ik verwacht. De keuze van haunt over extort neem ik zeker niet kwalijk, al denk ik dat Orzhov engelen wel zouden kunnen afpersen. Je kan ook meer doen met haunt dan met extort. Naast haunt helpen ook reanimation en lifelink de kaart dat Orzhov gevoel te geven. Wat mij ook snel opviel, is dat de kaart niet helemaal klikt als geheel. Aan de ene kant stel ik hoge toughness op prijs, maar 7 toughness is gewoon erg veel voor een beest dat iets doet als het doodgaat. Orzhov Archangel heeft ook veel abilities naast haunt, waardoor je je gaat afvragen of je hem ooit dood wilt hebben. Met 3 power, 7 toughness, first strike en flying verwacht ik niet dat Orzhov Archangel snel dood zal gaan. Met enkele uitzonderingen is het de bedoeling dat als beesten dood moeten gaan, het reëel moet zijn. Verder vind ik de complexiteit net aan de hoge kant: Haunt is een vrij ingewikkeld keyword (daarom ziet Wizards er waarschijnlijk nu van af). Orzhov Archangel heeft daarnaast ook nog flying, first strike en lifelink. De kaart is dus net iets ingewikkelder dan ik normaal vindt. First strike is het minst belangrijk op de kaart, dus dat zou ik persoonlijk schrappen. Dan vraag ik me ook af of Orzhov Archangel niet een beetje undercosted is op dit moment. 3/7 met flying, first strike en lifelink voor 6 is ruwweg on-curve. Daarnaast reanimate Orzhov Archangel een beest, en misschien nog een als je de haunt voor elkaar krijgt. Reanimation op pootjes is sterk. Dit is mogelijk een dubbele reanimation op redelijk efficiënte pootjes (en vleugels uiteraard). Als je kijkt naar Ashen Rider zie je dat zoiets meestal meer kost. Aan de andere kant mag er ook wel een keyword en total power/toughness af. Nogmaals, first strike lijkt me niet echt nodig, en als bijvoorbeeld 4/5 gaat Orzhov Archangel waarschijnlijker dood, niet alleen vanwege lagere toughness, maar vanwege hogere power, waardoor hij intimiderender is op het veld.
Nogmaals, ik wordt blij van haunt, en het haunt effect dat je gekozen hebt is goed. Orzhov Archangel is luid en duidelijk Orzhov. De bovengemiddelde hoeveelheid abilities/complexiteit, aparte body en de zeer agressieve cost kan ik ook weer niet negeren.
Wat volgt er op de Orzhov Archangel? Een "Azorius engel"! Natuurlijk wel toevallig.
Nu gaat Kasella niet expliciet voor een Azorius vibe ondanks de forecast, al kan ik wel zien hoe Azorius dit zou kunnen gebruiken. Interessant gebruik van forecast trouwens! Het is een vrij delicate ability omdat het herhaaldelijk gebruikt kan worden zonder dat het een kaart kost, maar waarschijnlijk is dit even succesvol als Pride of the Clouds, de algemene highlight van forecast in design. Je hebt dat ook goed gecost: 4 mana is een gebruikelijke cost voor tutors tegenwoordig, en de kleurintensiviteit die eraan vast zit maakt het net iets moeilijker te gebruiken. Maar goed ook, gezien je de aura's direct op de battlefield gooit en dat herhaaldelijk kan doen. Goed dat je de aanpassing hebt gemaakt wat de aura CMC betreft! Anders waren er punten afgegaan omdat Eldrazi Conscription en dat soort dingen inderdaad wel erg absurd zijn.
Er zijn nog meer dingen van Kasella die ik wel kan waarderen. Zoals je bedoeling al was moedigt ze inderdaad het gebruik van auras aan. Mensen zijn doorgaans geen fan van auras, laat staan control auras als Pacifism, die direct moeten concurreren met andere removal. Spelers aanmoedigen om dingen te doen die ze anders zouden laten is goed MtG design. Wat ik verder ook handig vind is de combinatie van de legendary supertype met forecast. Meestal doen legendaries niet veel in je hand, maar als je een extra Kasella trekt, kan je die spelen en het andere exemplaar gebruiken om je deck verder uit te dunnen of zelfs versterkende auras onder de actieve Kasella te leggen.
Dat brengt me indirect bij het grootste minpunt: Ik ben het niet eens met de extra toughness die je hebt toegevoegd. Kasella heeft al onvoorwaardelijk hexproof en evasion, een combinatie die Wizards niet graag gebruikt om duidelijke redenen (zie Dragonlord Ojutai en Tromokratis voor Wizard's gebruikelijke aanpak vandaag de dag). 4/4 was voor mij goed geweest. Je hebt dus misschien de combinatie van hexproof en evasion onderschat, maar dat is letterlijk mijn enige probleem. Props! Als ik aan een kaart denk die met een doel ontworpen is, denk ik aan dit soort inzendingen!
======================= Eclavyrr - Weeping Angel
=======================
-Discrepantie: Indestructible is een keyword vandaag de dag.
-Noot: De anti-Kaalia clause was na de deadline toegevoegd. Omdat het echter weinig uitmaakt voor de beoordeling trek ik me daar weinig van aan.
Heel bekend met Doctor Who ben ik niet, maar ik weet wel degelijk wat Weeping Angels zijn, al had ik ze niet verwacht in deze BYC. ^_^'
In ieder geval is dit wat flavor betreft een goede uitvoering. Het enige wat ik mij afvraag is waarom Weeping Angel geen deathtouch heeft, want als ze zo dodelijk zijn zouden creatures al helemaal eraan doodgaan. Aan de andere kant is deathtouch vrij redundant op dit ding... Dus ik zou het niet weten. Nu over de drawback: Die snap ik natuurlijk helemaal, maar ik vind het een erg oncomfortabele drawback, zo oncomfortabel dat ik indestructible meer als noodzaak zie dan als extra. Meestal kan de Weeping Angel helemaal niets zolang de tegenstander ook maar een beest untapped laat liggen of iets met vigilance heeft. Goed, er zijn andere moeilijk te spelen kaarten, zoals Phage en *KUCH* Battle of Wits, maar ik zou dit nevernooitniet spelen behalve als wincon... Zonder indestructible had ik het zelfs niet als wincon gespeeld. Dat gezegd hebbende is Weeping Angel een erg interessante wincon, een soort minder riskante, kleuronafhankelijke Phage. Wel zo handig, omdat blauw en wit de meeste middelen hebben om dit te laten werken. Speel een Sleep of Icy Blast en je wint wel. En laten we wel wezen: Als blauw een manier kan hebben om te winnen in de lategame vind ik het best.
Al met al is dit een goede vertaling van een Weeping Angel (en het is iets wat ik wél ken. Go figure. XD), en een geweldige wincon voor de kleuren met de juiste middelen. Alleen is dit 100% een wincon en niets anders. Sommige kaarten staan op zichzelf en de meesten hebben een beetje hulp nodig... Maar Weeping Angel is het compleet tegenovergestelde.
Je hebt best wel wat angelic avengers. Firemane Avenger, Serra Avenger, en dat gaat wel even door. Maar de designs hebben daar meestal niets mee te maken. Sunlit Avenger daarentegen is zo "avenger" als maar kan. Dit speel je namelijk bijna altijd nadat je aangevallen bent, en haalt er meestal een gevaarlijk beest mee weg. Het hoeft niet per se een aanvallend beest te zijn: Als er een blocker zit tussen jou en de overwinning kan je die ook verwijderen. Sunlit Avenger maakt daarmee zeker verschil, maar is absoluut niet overpowered. Ik moest zelfs even nadenken of het niet underpowered was. Mijn conclusie was dat een instant-speed 4+ power/toughness flying beest dat ook nog iets kan removen meestal wel 7 mana waard is. De enige reden dat ik misschien een mana van de cost af zou schaven is dat Sunlit Avenger niet echt het soort kaart is wat je lategame kan spelen. Je moet na zeven beurten namelijk nog gezond genoeg zijn om levens te happen en Sunlit Avenger effectief te maken. Dat is best wel moeilijk buiten commander. Mogelijk, maar moeilijk. Dan is er iets wat je gemist hebt: Wit exilet beesten niet onvoorwaardelijk. Ze moeten zich misdragen hebben of tijdelijk worden verwijderd met dingen als Stasis Snare. Bijna had ik dit zelf ook over het hoofd gezien. Al gaat Sunlit Avenger dood omdat je geen schade hebt gehapt, het exile effect gebeurt nog steeds. Ik vind dit geen groot probleem omdat 7 mana voor exile erg duur is, en Scour from Existence is colorless en exilet elk ding. Voor de rest is Sunlit Avenger zo goed als 100% conform de color pie. Ik zie een beest dat zo sterk is als de klap die je hebt gekregen wel in wit (oog-om-oog op pootjes, zeg maar). Zelfs de "onvoorwaardelijke" exile was compleet on-color geweest als de Sunlit Avenger daarvoor moest blijven leven. Dan heeft de exile namelijk een aanleiding.
Sunlit Avenger is duidelijk wat het moet voorstellen, en over het algemeen balanced, al wil je een damage-afhankelijke kaart meestal niet meer spelen in beurt 7. Ondanks dat en de onvoorwaardelijke exile vind ik dit nog steeds een heel succesvol design!
Meer noncreatures! Ditmaal is het geen soms-angel, maar een (post-combat) truuk. En het is een erg tof trucje! Waarschijnlijk wordt Divine Spirits ook snel de nachtmerrie van elke speler met een board wipe. Sterker nog, voor kan je je board wipen en zelf angels krijgen. Klinkt sterk? Misschien is Divine Spirits wel sterk. Goed, er zit een voorwaarde aan de angels, maar dat neemt niet weg dat je nog steeds minstens één 4/4 flier krijgt voor 3 mana. Op instant speed. Als er in beurt 5 of zo een combat phase misgaat voor jou (er gaan drie beesten dood) kan je voor die 3 mana de situatie weer naar je hand zetten. Dat maakt me zenuwachtig. Je hebt waarschijnlijk geprobeerd te compenseren: De kaart kost drie mana van dezelfde kleur, al maakt dat voor monowit niet uit. Ook tellen alleen de beesten die in jouw graveyard komen. Eerlijk is eerlijk, ik wou nitpicken over het gebruik van dies tot ik het verschil merkte. Anyways, ik vind de kaart net iets te goedkoop. Jammer, want voor de rest is het succesvol, out-of-the-box, en een toffe instant!
Cupido! Eerlijk is eerlijk, deze had ik moeten zien aankomen. We hebben onderhand wel geleerd dat ik niet weet wat ik kan verwachten. XD
Anyway, de uitvoering is duidelijk Cupid. Althans, ongeveer zo Cupid als mogelijk. Na een blik op deze kaart te hebben geworpen is me duidelijk geworden dat het een moeilijk concept is om een kaart voor de designen. Dat klinkt als teken dat ik een maar heb, en die heb ik inderdaad. Om te beginnen zit het systeem met love counters best raar in elkaar. Ik weet niet, het idee dat verliefde beesten alleen met verliefde beesten vechten is ergens toch wel enorm fout. O_O Aan de andere kant is het omgekeerde vrij zeker broken, en daarmee bedoel ik beesten contact verbieden met beesten zonder love counters. Een 2 mana beest met een 1 mana ability die ervoor zorgt dat een speler niet kan aanvallen? Als dat niet broken is, zou ik ruïne nog heel noemen. Een ander ding is dat shroud niet in wit zit. Dit is ook niet zo'n groot probleem. Hexproof had ik me aangetrokken, maar shroud is iets neutraler. Daarnaast was het on-color alternatief protection, en dat vind ik dan ook weer raar op Cupid. Er zijn dus best veel eigenaardigheden die ik wel kan negeren, ook omdat ik for the life of me het niet veel beter zou weten.
Het volgende waar ik het over ga hebben betreft ook de color pie. Dit keer maak ik er echter wel een punt van: Wit doet geen direct damage zonder aanleiding. Het gaat dan altijd om attacking of blocking creatures (Elite Archers), of damage redirection (Spitemare en zijn gehoornde broeder). In dit geval is het nog eens extra teleurstellend voor mij dat de ability wit kost. Rood is namelijk niet alleen de kleur van direct damage, maar ook de kleur van passie. Dat de ability ook controlt maakt me niet zo uit: Je betaalt rood om de direct damage te doen, maar betaalt wit om Cupid uberhaupt te spelen. Je hebt dus echt een kans gemist door deze ability niet rood te maken.
Bij nader inzien moet ik ook mijn vraagtekens zetten bij het huidige power level van Cupid. Voor twee mana heb je een 3-toughness, flying-shroud pinger met een control uitility. Vanaf beurt drie kun je andermans beesten uit gaan schakelen. Denk eraan dat je Cupid nu zo gedesignd hebt dat je geen reden hebt om love counters op je eigen beesten te spelen, en dat het effect dus neerkomt op herhaaldelijke Pacifism. Zelfs voor een legendary creature vind ik dat riskant en Gwafa Hazid, Profiteer is een voorbeeld van hoe het beter gecost kan worden. Mijn eerste gedachte is dan om de ability 1 of 2 mana duurder te maken. Hoewel Cupid oppressief is in two-player, lijkt commander me weer een heel goede plek voor hem. Daar kan je kan namelijk veel tactischer met hem zijn, in plaats van gewoon de beesten van een enkele tegenstander lam te leggen.
Volgens mij ben je echt van de uitzendingen uit de onverwachte hoek, Magnus. En begrijp me niet verkeerd, mijn gezichtsuitdrukking was aanvankelijk (en na het toevoegen van de afbeelding). De uitvoering van Cupid is niet onverdienstelijk, en het is zeker een goede commanderkaart die er ook voor ontworpen is vermoed ik zo. Alleen is hij buiten commander waarschijnlijk OP, en je hebt erg veel gespeeld met de color pie. Als die ability rood had gekost...
======================= Nerfy - Enelya, Angel of Growth
=======================
-Ontbreekt: Rarity. De inzending is waarschijnlijk Mythic.
-Apartheid: Zoals vermeld is instead verkeerd. Niet alleen krijgen forests daardoor doorgaans voorrang boven plains binnen de ability, waardoor het zoeken van dubbellandjes minder interessant wordt, het is ook niet nodig. Dit is het soort fout dat ik niet meereken. Daarom zal ik doen alsof het er niet staat.
De rare landfall cycle in Battle for Zendikar was interessant. Dat je een dualversie ervan maakt vind ik ook tof. Alleen zie ik dezelfde problemen terug als bij Orzhov Archangel. Ik zal beginnen met complexiteit: Enelya heeft op zichzelf al flying, flash en first strike. Daarnaast gooit ze een landje op de battlefield, en met elke landdrop inclusief die eerste wordt 1) sowieso dat landje geuntapt 2) Enelya lifelinkend als het een plains is 3) dikker als het een forest is 4) alle drie tegelijk als het een forest plains is. Dat is echt te veel op een kaart. Net als bij Orzhov Archangel zou ik first strike er af halen. Het draagt het minst bij aan het geheel. Ook zou ik landfalleffect heroverwegen: Het landje untappen is ingewikkelder dan het lijkt omdat je het landje daarvoor nog mag tappen. Misschien iets als 2 lifegain standaard, vigilance voor plains, en +1/+1 voor forest? Wellicht kan je zelfs alleen de plains en forest triggers houden, want de kans is aanzienlijk kleiner dat je andere landjes met Enelya speelt dan je zou doen met de eerdergenoemde cycle, die monocolored is. Dan nu het aandachtspunt dat me het snelst opviel: Enelya is een enorme uitschieter in powerlevel. Ze kost 5 mana. Laten we eens kijken wat je daarvoor krijgt: Een 4/5 instant-speed first strike flier die je een landje geeft en dikker of lifelinkend kan worden bij elke landdrop. En dan untapt ze niet alleen duallandjes, maar ook andere dingen die je dus in response kan tappen voor mana. Als je vergelijkt met een al zeer sterke kaart als Sigarda, Host of Herons, zorg er dan voor dat je de andere kaart niet nog sterker maakt. Dan heb ik nog een kleine nitpick: Ik ben het niet helemaal eens met de dubbelgroene kost van de kaart. Het is een angel, en daarnaast heeft wit een even grote rol op de kaart als groen. Flying, first strike en lifelink zijn niet groen.
Het idee van Enelya is goed, en de legendary supertype en rarity zijn gepast. Maar op dit moment is de uitvoering te complex en eerlijk waar te sterk.
=======================
Zo ziet het er dus uit boven Bazaar!
...
Maar de uitslag zet ik niet meteen onderaan de post. Als je klaar bent voor de uitslag, klik dan vooral op de pastebin link. Daar vind je wat uiteindelijk een top 5 geworden is. Bij deze!
Nou carlo, nog een keer congrats zo lekker dicht op elkaar xD, misschien was de extra toughness voor kasella een beetje much, ik probeerde eigenlijk een kaart als languish te ontwijken, het is immers een legendary. Maar ik ben tevreden met een tweede plaats en ben benieuwd wat Carlo ons (weer) brengt.
Het beste is eigenlijk dat ik gewoon naar random artifacts aan het kijken was en ik zag Darksteel Brute en ik dacht daar maak ik een angel van, niet meer en niet minder.
@kolonelnick: Ergens wel begrijpelijk, bepaalde removal proberen te ontwijken. Aan de andere kant is het ook weer niet de bedoeling dat Languish in een hoekje gaat huilen, om het zo te stellen. Daarnaast is Kasella niet echt een dode kaart onder dreiging van Languish: Je hebt haar forecast gegeven!
@hallowman3: ...Oh. Oh. Ik vroeg me ergens al af of zoiets niet het geval was. Al die kaarten die ik toevallig kan noemen en Darksteel Brute was er niet een van. Nou ja.
@MagnusMagicus: No problem! Ik heb duidelijk meer problemen met mijn eigen verhalen dan jullie!
Bedankt voor de enorm uitgebreide toelichting en het hosten Soulephant Wat je zegt klopt allemaal, al ben ik het niet meteen eens met wat je noemt 'onvoorwaardelijke exile' die niet helemaal bij wit hoort. Wit is juist sterk en enorm veelzijdig in exile vind ik zelf, ik denk zelfs dat er in geen enkele kleur zoveel wordt geëxiled. Path to Exile, Swords to Plowshares, False Prophet, Catapult Master, Council's Judgment om maar enkele voorbeelden te geven. Maar voor de rest goeie feedback op iedereen!
De nieuwe BYC zal later vandaag ergens verschijnen want ik moet nog eens diep nadenken over een leuk thema
Hoewel het natuurlijk tijd is voor BYC 29 binnenkort vind ik carlovdm's post toch nog wel even een reply waard.
Path to Exile, Swords to Plowshares: Die zijn inderdaad honderd procent proactief, maar geven de tegenstander iets terug, iets dat wit doet. False Prophet: False Prophet exilet, maar als deel van een boardwipe, ook wit. Catapult Master: ...Ok, daar heb je me. Council's Judgment: Democratisch besloten? Maar dat is het ook wel.
Ik zal mezelf dus even corrigeren: Wit doet niet zomaar single-target exile zonder compensatie of aanleiding. Het kan blijkbaar wel, maar absoluut niet moeiteloos. 5 soldiers, of 7 mana cast in het geval van Sunlit Avenger, beschouw ik ook niet als moeiteloos.