Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Build Your Card #39: Draft Matters

kolonelnick
9 jaren geleden
Welkom bij de 39ste editie van Build Your Card! Na nummertje 38 gewonnen te hebben is het aan mij de beurt om weer eens een nieuwe BYC te maken.

Alles over Build Your Card en de geschiedenis ervan vind je op de Build Your Card pagina.

Hoe werkt Build Your Card? Elke BYC geeft de judge een thema waarbij iedereen een kaart bedenkt. De winnaar is de volgende judge en maakt een nieuw topic aan voor de volgende editie!

Dan toch maar eventjes weer een keer de regels voor zij die ze misschien niet kennen.

1. Eén kaart per deelnemer. De kaart die je inzendt mag worden gewijzigd en als je opeens een compleet ander idee hebt mag je je eerdere inzending schrappen. Er zal echter altijd één inzending beoordeeld worden.
3. Wees aardig. Net als MtG is BYC maar een spel.
4. Heb vooral lol met elkaar!

Een kaart wordt beoordeeld op de onderstaande criteria:
1. Lol: hoe leuk is het om met en tegen deze kaart te spelen?
2. Trouw aan het thema: Voldoet de kaart aan het thema?
3. Balans: Is de kaart een samenhangend geheel?
4. Powerlevel: Is de kaart niet veel te sterk of zwak?
5. Gebruiksvriendelijkheid: Is de kaart niet te ingewikkeld? (dus niet te veel tekst, complexiteit, e.d.)
6. Originaliteit: Hoe origineel is de kaart?
7. Afwerking: Is de kaart compleet (dus: heeft het een cost, rarity, naam, etc.) en kloppen de bewoordingen?
8. Trouw aan de kleur(en): Komen de kleuren van de kaart min of meer overeen met de abilities die erop zitten?

Dan nu is het toch maar weer tijd voor een nieuw thema. Conspiracy 2 is kort geleden aangekondigd en gaat al door een behoorlijke achtbaan heen qua naam veranderingen en dergelijke. En het duurt nog 6 maanden ofzo totdat deze uitkomt. Ik vond de originele conspiracy echt geweldig en daar heb ik het thema op gebasseerd.

Draft matters

Oke, het is dus de bedoeling dat jullie een kaartje gaan maken die zowel iets doet tijdens het draften, als tijdens het spelen. Denk hierbij aan de artifact creatures uit de oude conspiracy of doe eens gek en maak je eigen conspiracy kaart!

we gooien er nog even een (vlug in elkaar gezet) voorbeeldje tegen aan.

De deadline is dinsdag 8 maart 23:59! Veel Succes!
 bijgewerkt door kolonelnick 9 jaren geleden
MagnusMagicus
9 jaren geleden
Demonic Interference
Enchantment
You may reveal Demonic Interference as you draft it. If you do, you may draft a Demon card from your collection.
Demon creatures you control get +2/+2 and have hexproof.
Jeff
9 jaren geleden
Turn Around
Instant
You may reveal Turn Around as you draft it. If you do, reverse the draft direction for the rest of this pack. (The next pack continues as normal.)
Remove target creature from combat.

Het blijkt stiekem nog best lastig te zijn om draft-matters zaken correct te verwoorden. Voor normale regeltekst hebben we duizenden kaarten en een enorme set regels als voorbeeld. Hiervoor moeten we het doen met wat we kennen van Conspiracy...
 bijgewerkt door Jeff 9 jaren geleden
hellhound
9 jaren geleden
Collection Harvester

Creature - Demon

You may reveal Collection Harvester as you draw it, if you do, you may look at each players' card pool. you may choose any card in any card pool and exchange it for collection harvester

Flying

6/6
 bijgewerkt door hellhound 9 jaren geleden
AncientOne
9 jaren geleden

Ik heb ervoor gekozen om dit een Mythic Rare te maken, om de kans zo klein mogelijk te houden dat er 2 van deze kaarten in 1 draft opduiken (want je wilt niet dat iedereen met slechts 1 gedrafte booster zijn/haar draftdeck moet maken).

Omdat het dan toch een Mythic Rare is, mag dit voor 1 mana meer best een dubbele upgrade van Thoughtseize worden.

De head judge / tournament organizer zoekt vervolgens maar lekker uit, hoe hij zijn pricesupport gaat aanpassen (dat is niet mijn probleem!)
 bijgewerkt door AncientOne 9 jaren geleden
hallowman3
9 jaren geleden
@Hellhound: ik zou 'reveal' vervangen door 'you may look at' omdat dan niet iedereen het ziet.

Efrehoprix, Weird magus

Legendary creature Creature - Weird Wizard

As you draft Efrehoprix, weird magus you may remove a sorcery or instant card with converted mana cost 2 or less from your draft pool face up.

When Efrehoprix, weird magus enters the battlefield you may cast the removed sorcery or instant card without paying its mana cost, if that card would be put into your graveyard exile it instead.

, : Cast the exiled card without paying its mana cost, activate this ability only if an opponent has activated an ability that Efrehoprix has.

, : Cast the exiled card without paying its mana cost.

, : Cast the exiled card without paying its mana cost, only an opponent may activate this ability.

Whilst most wizards only help their masters, Efrehoprix also helps his enemies. Yes he is weird like that

Ik ben niet helemaal zeker van de verwoording. De 3e ability vooral, zoals het nu verwoord is cast IK dan de spell of mijn TEGENSTANDER?
 bijgewerkt door hallowman3 9 jaren geleden
bartist
9 jaren geleden
Goblin Carddealer
Creature - Goblin

Draft Goblin Carddealer face up.
During the draft, you may turn Goblin Carddealer face down. If you do, switch two unopened booster pack in the draft or two booster pack not being looked at by another player.

When Goblin Carddealer enters the battlefield, Scry 2.

1/1
Bribing doesn't make you a winner. Bribing more than everyone else does!
 bijgewerkt door bartist 9 jaren geleden
Soulephant
9 jaren geleden
Dit was toch best moeilijk, maar misschien heb ik wat. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ik de plank missla.

EDIT: Inzending vervangen. Vault Automaton had toch wat problemen en had ik zeer mijn twijfels over. Ik denk dat ik nu iets beters heb.

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^
Ethereal Intricacy
Enchantment
As you draft Ethereal Intricacy, you may reveal it and remove five other cards from your card pool face down. If you do, your minimum deck size is reduced by five.
At the beginning of your upkeep, choose the top card of your library or a card outside the game that's in your card pool. Manifest that card. (Put it onto the battlefield face down as a 2/2 creature. Turn it face up any time for its mana cost if it's a creature card.)
v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v

Draft matters kan vrij trippy zijn. Wat is er nog meer trippy? Manifest. De kern van de inzending zit hem in het manifesten van kaarten uit je card pool. Het mag je sideboard zijn, het mogen je gedrafte kaarten zijn. Liefst zou ik willen dat dat genoeg was om aan het thema te voldoen: Uiteraard functioneert Ethereal Intricacy in een normaal potje magic terwijl het extra functionaliteit heeft tijdens draftpotjes. Maar ja, er moest tijdens het draften van kaarten ook wat gebeuren.
Om te beginnen heb ik het oorspronkelijke design dus moeten stroomlijnen om überhaupt ruimte te maken voor draftfunctionaliteit. Het eerste effect waar ik aan dacht waarvan ik zeker wist dat het kon werken was het verkleinen van je deck of het vergroten van je sideboard. Dit creëerde weer twee andere problemen: Spelers konden Ethereal Intricacy nu ook draften puur om een kleiner deck te mogen maken. Daarnaast kon een speler een absurd klein deck maken in het zeldzame geval dat hij meerdere kopietjes wist te draften. Daarom dus de restrictie: Nu moet je goed nadenken over wat je zou willen dumpen. Als je de juiste kaarten dumpt zal je ze niet missen vanwege je kleinere deck, maar als je verkeerde keuzes maakt loop je het risico dat je later tegen problemen aanloopt tijdens deckbuilding.

Wat de kaart zelf betreft: De gelijkenis met Whisperwood Elemental is een onfortuinlijk gevolg van de precieze definitie van het thema. Ethereal Intricacy is hybrid met blauw om de kaart toegankelijker te maken voor meer spelers. De kaart is een mana goedkoper omdat er geen 4/4 aan vast zit die je beesten beschermt. Het power level heb ik nu misschien wat hoog afgesteld, maar gezien waar de kaart op neer komt buiten drafts (at the beginning of your upkeep, manifest the top card of your library) is dat wel zo eerlijk. Een probleem met Conspiracy was dat sommige kaarten zwaar below curve waren na de draft (Aether Searcher) of geen zier deden (Lurking Automaton, Cogwork Grinder).

Het moeilijkste aan dit thema is dat je een aardige hoeveelheid complexiteit moet besteden aan het draftgedeelte en de gameplay. Inzendingen moeten waarschijnlijk dus simpel zijn op elk gebied afzonderlijk.
 bijgewerkt door Soulephant 8 jaren geleden
carlovdm
9 jaren geleden
Hmmm niet makkelijk. We proberen gewoon wat!

Agent of Vivid Secrets
Artifact Creature - Construct Cleric

Draft Agent of Vivid Secrets face up.

Immediately after the draft, you gain X life, where X is half the number of face up cards among each player, rounded down.

Lifelink, deathtouch

Rumors have a way of living their own lives. Only the wary can shape them for the greater good.

1/2
 bijgewerkt door carlovdm 8 jaren geleden
Soulephant
8 jaren geleden
Ik was toch niet zo zeker van mijn zaak over mijn inzending, dus heb ik hem vervangen door een inzending met hopelijk minder problemen. De reden dat ik hopelijk zeg is omdat de eis dat de kaart tijdens draftrondes wat moet doen me echt in de weg zat.

Als de hoeveelheid inzendingen zo laag blijft zou ik voorstellen de restrictie iets te verlichten zodat kaarten ook enkel extra functionaliteit mogen hebben tijdens draftpotjes (zoals ik dus aanvankelijk van plan was). Of dit uit gaat maken weet ik niet, maar het is misschien een idee.
kolonelnick
8 jaren geleden
nog iets minder dan 48 uur tot sluitingstijd. Ik zie al een aantal spannende inzendingen, maar dat kunnen er vast nog wel meer worden

en soulephant, dat is juist de bedoeling. de kaart moet zowel iets tijdens de draft kunnen doen als tijdens het spelen. vandaar het thema, draft matters
Eclavyrr
8 jaren geleden
False Intentions

Sorcery
Reveal False Intentions as you draft it. When you do, choose a player at random and change cardpools with that player. Then add this card to your cardpool.

Destroy target creature. That creature's controller draws X cards en loses X life, where X is that creature's toughness.

...
...
Als je toch Draft strategien gaat verzieken, doe het dan goed.
 bijgewerkt door Eclavyrr 8 jaren geleden
Sunitram
8 jaren geleden
Skip

Instant

Draft Skip face-up. Whenever a player would draft a card, you may turn Skip face-down. If you do, that player can't draft a card from that booster pack.

Target player can't cast spells this turn.
kolonelnick
8 jaren geleden
Met tien inzendingen vindt ik het toch wel voldoende. het was dan ook best een pittig thema. nog tien minuten en dan zijn we officieel gesloten. de uitslag zal morgenavond volgen.
kolonelnick
8 jaren geleden
Uitslag tijd (dus pak je zalfjes maar alvast)
Ik zie dat ik best een pittig thema heb gekozen deze keer. Normaal zou ik best nitpicky zijn, maar ik zal deze keer wat soepeler zijn.

MagnusMagicus met Demonic interference

Okee, dit is zeker een interessante kaart. Een anthem effect specifiek voor demons komt niet heel vaak voor (of eigenlijk nooit op een enchantement in ieder geval) Dus daar houd ik wel van.
Er zijn echter twee dingetjes waar ik tegen aanloop met deze kaart. Allereerst, als je je binders niet bij hebt wordt deze kaart al vrij snel zinloos. of fiets je even naar huis om je Lord of the Void even snel op te halen midden in een draft. (ik heb zelf niet standaard mijn binders bij bijvoorbeeld) en als tweede, hexproof krijgt bijna nooit hexproof. en om dan een van de sterkste creature types uit die kleur hexproof te geven met een buff wordt wat sterk in mijn ogen.

Jeff met Turn Around

Okee dit is een vermakelijke kaart. heb je net een pack door moeten geven met twee kaarten erin die je beide wilde pakken. nou geef die pack maar even terug dan pak ik die andere kaart ook geleik. simple yet effective. het effect van target creature removen uit combat is ook gewoon solide. de keuze van rare snap ik ook wel. we hebben geen zin dat dit een potje uno wordt waarbij om de 4 kaarten de draft weer wordt omgedraaid.

Hellhound met Collection harvester

een van de andere mensen moet toch echt een foil Collection Harvester in zijn card pool hebben wil ik deze weg geven. deze kaart is eigenlijk best wel op. een 4 mana 6/6 flyer zonder drawback (en dat vooral in zwart) zie je nooit. kijk maar naar alle andere 4 mana 6/6 flyers. of ze doen jou zelf pijn of ze geven je tegenstander de mogelijkheid om hem onder controle te houden of ze exilen even je hele graveyard. en deze doet niks van dat! en ja nogmaals er moet wel echt iets belachelijks goed zitten in deze "conspiracy set" wil ik deze kaart aan iemand anders geven.

AncientOne met Misplaced tome

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een dubbele thoughtseize. er wordt immers nog steeds maar een kaart discard, net zoals thoughtseize zelf. Ik moest je uitleg ook even goed lezen voordat ik de kaart echt begreep. het is nu dus zo dat stel je draft deze in pack 1, pack 2 aan de prizepool wort gevoegd en pack 3 gewoon gedraft wordt. toch? misschien had je er beter een may effect van kunnen maken. als je deze doorgepassd krijgt en je wilt hem eigenlijk wel pakken, maar je bent nog niet helemaal zeker over je pool, zul je er niet blij mee zijn wetende dat je de derde pack nooit zult zien.

hallowman3 met Efrehoprix, weird magus

Dit is zeker een vreemde kaart. zoals ik hem nu lees cast de opponent de spel bij de untap ability, waardoor je goed na moet gaan denken welke kaart je nu exiled. ik denk dat de kaart al prima was geweest met enkel de tweede ability erop. Nu weet ik dat ik gezegd heb dat de kaart binnen draft nuttig moet zijn, maar deze kaart doet buiten een draft werkelijk niks meer. (net zoals Paliano, the High City ) en deze kaart zul je dus alleen nog maar in cubes terug vinden. Dat is opzich dan wel weer jammer. De kaart is wel degelijk vermakelijk en vooral in multiplayer potjes kan dit voor echte chaos zorgen.

Bartist met Goblin Carddealer

Dit is weer een lekkere simpele kaart. hoewel ik niet helemaal snap wat je bedoelt met de zin "or two booster packs not being looked at by another player" bedoel je hiermee dat je de pack in je hand mag verwisselen met een andere pack op tafel. zo ja, dan vindt ik dit een erg leuk effect. oh er zit niks leuks in deze pack, nou laat me dan eens een kijkje naar die pack nemen. erg tof! en het scry 2 effect is ook lekker simpel en effectief. misschien had je de goblin wel nog 1/2 of zelfs 2/2 kunnen maken, want nu is hij wel aan de ietwat zwakke kant, qua power op het veld.

Soulephant met Ethereal Intricacy

Jij kan het echt nooit laten lappen uitleg en tekst te schrijven he
Okee jokes aside, dit is best een goeie kaart. niet te zwaar op de mana en het past ook wel bij manifesten van kaarten. het feit dat je deze pas laat uit een booster kan pakken, maakt hem dan weer wat minder sterk. hij kan uiterlijk de zesde pick in een pack zijn. tegen die tijd moet je hopen dat je hem uberhaupt nog terug krijgt. misschien had je het beter up to five kunnen maken, zodat je hem ook eerder kan picken en niet verplicht wordt de kaart te laten tafelen. Het gebruiken van de top van je deck is erg slim bedacht om zo ook de kaart buiten draft speelbaar te houden.

carlovdm met Agen of Vivid Secrets

Ik ben bang dat deze kaart niet werkt, sorry. Buiten het spel om kun je namelijk geen leven krijgen, dus begin je het potje alsnog met 20 leven. Ik had de kaart wat anders verwoord.
"As you draft ~ note the number of cards drafted face up by any player. When ~ enters the battlefield you gain X life where x is the half the noted number rounded down"
Of had er een conspiracy van gemaakt zodat dit aan het begin van elk potje gebeurt (conspiracies mochten immers ook)

Eclavyrr met False intentions

Deze kaart is echt cool. Enig nadeel is wel, als de random gekozen speler geen zwart heeft gedraft wordt deze kaart na het draften een beetje vervelend. Wil je echt zwart gaan splashen voor een draw/removal spell? uiteraard geeft het wel een leuk chaos effect aan de draft en de keuze voor mythic vindt ik erg begrijpelijk. Bij de eerste draft zullen spelers er nog niet zo'n rekening mee houden, maar later zullen ze wel bedenken, oh ik moet oppassen met wat ik draft, want deze kaart kan in de pool zitten.

Sunitram met Skip

Ook weer een lekkere simpele goed te begrijpen kaart. misschien in de eerste pack nog niet zo nuttig, maar als je merkt dat de persoon links of rechts van je bijvoorbeeld zwart aan het draften is, kun je deze pakken en de zwarte kaart (die jij niet nodig hebt want je speelt wit) aan de volgende speler zijn neus voorbij laten gaan. En target player can't cast spells this turn is ook gewoon goed. gebruik het in je eigen beurt als iemand control heeft gedraft om zo je bom te kunnen droppen zonder dat deze gecountered wordt. of vertraag je opponent zijn aggresieve build. Zeker een toffe kaart!

En dan nu de top 3! Zoals ik al eerder zei was dit thema best wel pittig en met alleen conspiracy als uitweg voor regels was dit lekker experimenteren (wat soms ook wel leuk is) Ik heb even nagedacht maar er waren toch wat uitschieters die in mijn ogen zeker de top drie hebben gehaald.

Op nummer 3!

Jeff met Turn Around!

Op nummer 2!

bartist met Goblin Carddealer

En dan nu. de begeerde gouden plak gaat naar..............................

Sunitram met Skip!

Gefeliciteerd top 3. en sunitram ik ben erg benieuwd naar BYC #40 (als je deze maar niet skipt )
carlovdm
8 jaren geleden
Het was wel een moeilijk thema Oh well proficiat sunitram en op naar de volgende BYC!
Soulephant
8 jaren geleden
Congratz, Sunitram, en bedankt kolonelnick voor het organiseren! Ik moet wel even corrigeren:
Quote:
kolonelnick 09-03-2016 om 14:37
het feit dat je deze pas laat uit een booster kan pakken, maakt hem dan weer wat minder sterk. hij kan uiterlijk de zesde pick in een pack zijn.

Quote:
Soulephant 01-03-2016 om 22:53
As you draft Ethereal Intricacy, you may reveal it and remove five other cards from your card pool face down. If you do, your minimum deck size is reduced by five.

Je mocht Ethereal Intricacy sowieso slam picken of anderzijds vroeg draften in een ronde (dit was althans de bedoeling). Je krijgt in dat geval alleen het draftspecifieke effect niet. En in latere rondes heb je vrij zeker genoeg kaarten in je pool die je kan verwijderen.

Dat de uitleg echt lang was kwam door het thema. Erg veel keuzes om uit te leggen dit keer.

Anyway, ben benieuwd naar de volgende BYC!
Sunitram
8 jaren geleden
W00T!! Dank je, kolonelnick! Ik ga 'm zeker niet skippen! Bedacht net vandaag een leuk thema, so stay tuned!
AncientOne
8 jaren geleden
Quote:
kolonelnick 09-03-2016 om 14:37
(...)
AncientOne met Misplaced tome

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een dubbele thoughtseize. er wordt immers nog steeds maar een kaart discard, net zoals thoughtseize zelf. Ik moest je uitleg ook even goed lezen voordat ik de kaart echt begreep. het is nu dus zo dat stel je draft deze in pack 1, pack 2 aan de prizepool wort gevoegd en pack 3 gewoon gedraft wordt. toch? misschien had je er beter een may effect van kunnen maken. als je deze doorgepassd krijgt en je wilt hem eigenlijk wel pakken, maar je bent nog niet helemaal zeker over je pool, zul je er niet blij mee zijn wetende dat je de derde pack nooit zult zien.
(...)

Gefeliciteerd Sunitram!

@kolonelnick:
Wat ik bedoelde met een dubbele upgrade van Thoughtseize, is dat Misplaced Tome een instant is ipv. een sorcery, èn dat je niet 2 life eraan verliest... Dus in 2 opzichten beter, daarom heb ik de manakosten verhoogd, om dat dubbele verschil te compenseren.
En inderdaad: zit deze in pack 1 of 2, wordt het 2e resp. 3e pack NIET gedraft, dus je moet het doen met 30 ipv. 45 kaarten. Maar dat probleem heeft IEDEREEN! Ieders draft deck is dus een stuk slechter dan gebruikelijk...Dat maakt Misplaced Tome in de draft ook meteen een stuk beter, want je neemt de beste kaart weg uit een kwalitatief minder deck... En in Constructed kan dit ook een goeie kaart zijn!
Maar goed, ik hou niet zo Conspiracy, dus het is misschien wel zo toepasselijk dat mijn inzending niet ver is gekomen...
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL