Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Hallo! Zijn jullie klaar voor Build Your Card 73? Dit keer ben ik de judge!
Hoe werkt het?
Vrij simpel, de judge geeft een thema op.
Iedereen die wil bedenkt zelf een mooie kaart die in het thema past, en zet dit in een reactie op dit forum.
Als de deadline is verstreken zal de judge de kaarten beoordelen en de winnaar uitkiezen.
Aan hem/haar de eer om de volgende ByC te starten!
Uiteraard de regels, voor wie ze wil doornemen.
1. Een kaart per deelnemer (al mag je de kaart die je inzendt aanpassen tot aan de deadline).
2. Kaarten die je ooit al eens instuurde voor een eerdere versie van ByC zijn uitgesloten van deelname.
3. Wees aardig – het is maar een spel.
4. Heb lol met elkaar.
Een kaart wordt beoordeeld op de onderstaande criteria:
1. Hoe leuk is het om met en tegen deze kaart te spelen?
2. Voldoet de kaart aan het thema?
3. Is de kaart een samenhangend geheel?
4. Is de kaart niet veel te sterk of zwak?
5. Is de kaart niet te ingewikkeld?
6. Hoe origineel is de kaart?
7. Is de kaart compleet en orgineel?
8. Ik zeg je hierbij: Wees creatief en laat je gedachtes maar los gaan en maak ervan wat jij ervan wilt maken met het Thema!, ik ben benieuwd
Dan nu het thema! Blackjack!
Als cijfernerd was ik erg blij om een priemgetal te mogen beoordelen! Mijn lievelingsgetal is bij uitstek 37, maar getallen met een 3 en een 7 zijn goed genoeg!
73 is het 21e priemgetal en 7*3=21, dus ik wilde iets met 21 doen en dus Blackjack
Een voorbeeldje:
De deadline is 23-4, al ben ik daar redelijk flexibel in
Archmage Aiden, the Inquisitor
Legendary Creature - Human Wizard
Archmage Aiden can't be countered
When Archmage Aiden enters the battlefield, if there are 21 or more cards in graveyards, you may cast 7 instants and sorceries from those graveyards without paying their mana costs until end of turn
Whether King Padraig I's blade held the power described in legend, as well as whether the godess exists or not, are questions I cannot answer. Both questions, however, are interesting enough to thoroughly research.
Opening hand: Dit is mijn test-dingentje van deze kaart, iets doen met de openingshand. Ik wilde iets kleins, waardoor ik niet meteen een vintage of legacy staple word. In de openingshand geeft deze kaart je 21 levens (mits je standard, modern of casual speelt). P/T: ... niet veel uitleg nodig neem ik aan 21 or more life: Eerst wilde ik de ability op "als je meer dan je beginlevens hebt" toevoegen aan de kaart, zodat de kaart niet Hit zou krijgen aan het begin van een commander potje, of Two-headed Gaint. Na een beetje nadenken heb ik het toch naar "21 or more" veranderd, omdat deze kaart beide formaten niet gaat breken als hij op beurt 2 op het veld ligt met meteen de ability. Hit ability: dit is iets wat ik wilde laten werken, maar omdat de tekst chaotisch zou worden met m'n initele verwording, heb ik er een ability van gemaakt. Hit X staat formeel gedefinieerd als "If an opponents cast a spell after his/her X-th spell, he or she loses X life and you gain X life". Het idee achter Hit 2 is dus als je na je initiele 2 kaarten nog niet genoeg hebt, je bij blackjack nog een kaart erbij moet pakken. Bij deze dealer heeft dat echter zijn prijs.
Als we dan toch iets met blackjack gaan doen. Waarom dan niet gewoon een minigame. Misschien niet origineel, maar wel grappig.
Help me alleen even met de exacte verwoording
Blackjack -
Sorcery -
This spell can not be countered.
Play a minigame of Blackjack where the caster is the dealer. Use players own life as bet. They can't bet more than their current life.
If the dealer wins, dealer gains the betted life. Player loses this amount of life.
If the player wins, dealer loses the betted life. Player gains this amount of life.
Passing before the end will make player lose half their betted life rounded up or 5 life if they didn't bet.
Lifegain will be calculated at the end of the game
De reden voor 2 Zwarte en 2 Rode mana zou toch wel duidelijk moeten zijn. Zo niet: (Schoppen, Klaveren, Ruiten, Harten) Hoewel ik denk dat deze kaart beter in een andere kleur kan.
Bij Blackjack worden soms side bets gehouden, één daarvan is dat je openingshand exact de waarde 20 is. Deze specifieke sidebet heet Lucky Ladies. Deze Lucky Lady laat je daar op winnen
Omdat ik toch het getal 21 erin wilde hebben, heb je 20 other permanents nodig, wat een totaal van 21 geeft
At the beginning of each player's upkeep, that player manifests the top card of his or her library.
: Each player reveals all face down cards he or she controls. If a player revealed cards with a total converted mana cost of exactly 21 this way, each player who didn't loses 13 life. If no player did, repeat this process, lowering the required total by 1 until a player meets it. Exile Mysphortiun.
Any player may activate this ability.
Mysphortiun's favor is an unfortunate thing to have.
6/4
---
Wat een moeilijk thema om te verwoorden zeg... pff... Voel je vrij om het te melden als m'n kaart niet klopt!
bijgewerkt door Sunitram 7 jaren geleden (Nu past de tekst tenminste op een kaart ipv in een boek)
Create a copy of target creature. The power and toughness of both that creature and the copy each become half of the creature's original power and toughness, rounded down.
A simple card game provided Ludevic with inspiration for his wicked experiments.
Black Jackal
Creature - Hound Horror
First strike, deathtouch
Black Jackal can't block.
If Black Jackal would deal combat damage to a player with more than 21 life, Black Jackal deals 21 damage to him or her instead. 2/1
Een kaart die life gain punisht, typisch iets voor rood-zwart, evenals first strike en deathtouch. Kan hard aankomen met kaarten als Oust, maar is niet al te moeilijk te beantwoorden. Moge het duidelijk zijn dat deze kaart niet is ontworpen voor formats waarin de starting life total groter dan 20 is...
EDIT: blijkbaar is Jackal vanaf Amonkhet een eigen creature type geworden, daar kwam ik na de deadline achter
hellhound met Archmage Aiden, the Inquisitor:
Interessante kaart, maar er zijn een paar dingen die ik niet helemaal kan plaatsen: normaal gesproken is het een uncounterable 2/2, wat niet heel interessant is, maar als hij afgaat is hij ineens belachelijk overpowered. Hierdoor voelt hij een soort van ongebalanceerd. En bij blackjack is minder dan 21 toch juist het doel? En waarom is hij rood en wit? Ik kon hem niet helemaal plaatsen, maar het design-idee is mooi.
bartist met Poisoncard Dealer:
Prachtig gebruik van "21 in de openingshand", een manier die ik nog niet had bedacht. En Hit 2 is sterk in thema, al is de ability die bij de naam hoort naar mijn mening wat omslachtig: wat heeft kaarten spelen met blackjack te maken? Bonuspuntjes voor de 2/1 (en het set-logo, daar zit tijd in )
Pelgrim1994 met Jack the Card Master:
Goed gebalanceerde kaart, al voelt hij wat traag. Ik denk dat zijn loot-effect ook wel zonder mana had gekund (Of had de abilities omgedraaid om er een 2-cost en een 1-cost achter elkaar te zetten ). Maar waarom krijgt hij +5/+5 na 21 gediscarde kaarten? Dat is erg traag en dan heb je een 8/9 waar je liever mee wil aanvallen dan dat je anderen hun kaarten laat discarden. Mooi in multiplayer en heeft een soort Undaunted-effect, al is hij wat underwhelming.
Dwergkip met Blackjack:
Kijk, er wordt daadwerkelijk blackjack gespeeld! Heeele moeilijke kaart en hij lijkt mij ook erg risky om te spelen? Nu is blackjack in principe winst voor de dealer, maar toch heb je een probleem als je tegenstander op een hoger life-total staat dan jij. Maar dat is natuurlijk waarom we Rakdos spelen en de cost van de kaart is vreemd genoeg ook nog eens perfect voor zijn effect. Goed design, maar misschien iets te complex?
Eclavyrr met Lucky Lady:
Simpel, solide, een 2/1, veel flavor, speelbaarheid en heeft 21 permanents nodig. Goeie kaart
Kleine nitpick: de flavortext zegt "Just the luck of the draw." Maar heeft deze niet een hele kleine geluksfactor? Dat voelt een beetje tegenstrijdig.
Sunitram met Mysphortiun, Dark Dealer:
Mooooi. Dit is waar ik flavorwise op hoopte. Flavor, sterk(-ish?) in het juiste deck en de angst van niet weten wat je tegenstander weet. Persoonlijk had ik hem op end-step laten manifesten, zodat je er zelf het eerst voordeel van hebt, zwart is egoïstisch. Dat geeft je ook de mogelijkheid voor : Each opponent loses 13 life. En ik had hem iets moeilijker om te slopen gemaakt. Een 5 mana 6/4 met upside-ish is goed, maar nu kom je heel moeilijk aan zijn ability toe. En waarom een 6/4? En waarom kost die ability ?
Dinkleberg met Split:
Wauw. Mijn gedachtegang was ongeveer als volgt:
"Hmmm, hij split iets, interessant."
"Hmmm, hij split creatures, redelijk letterlijk. Cool effect, maar waarom?"
"Wat een briljante flavortext die de kaart perfect verklaart."
Prachtig ontworpen, al is het effect misschien wat duur? vergeet dat, je maakt een copy van een van je eigen creatures, dat mag niet veel minder kosten. Niets op aan te merken
Davy met Black Jackal:
Laten we doen alsof het een Jackal is . Hij geeft me heel erg het Master of Cruelties-gevoel, alleen is deze dan redelijk agressief gecost. Een 2/1 First Strike Deathtouch is geen grapje voor , al is Glissa, the Traitor vergelijkbaar. Ik heb het idee dat deze niet zo gemaakt is voor multiplayer, met name Commander, waar deze best wel een instaban krijgt, zoals je al zei. Ik denk dat hij wel fors te sterk is voor wat hij doet en dat hij ook niet zo makkelijk weg te halen is als je denkt. Als de tegenstander toevallig geen removal bij de hand heeft, is deze 2-drop in combat een 2 voor 1. En een 2-kaart combo met een 1 mana removal spell om op beurt 3 je tegenstander op 2 te zetten, met 2 mana open en in een deck dat rood speelt, lijkt me echt te veel van het goede
De uitslag
Mag ik tromgeroffel?
Op 3: Sunitram met Mysphortiun, Dark Dealer
Op 2: Eclavyrr met Lucky Lady
En op 1 natuurlijk Dinkleberg met Split!
Er zaten een paar hele goeie inzendingen bij, maar deze zorgde bij iedere regel die ik las dat ik extra lagen in de kaart ontdekte. Qua flavor absoluut prachtig, een duidelijk verband met blackjack, een gebalanceerde kaart die goed in eigen voordeel te gebruiken is, maar ook om een creature van je tegenstander te laten krimpen. Gefeliciteerd!
bijgewerkt door TheRobinros 7 jaren geleden (typfoutjes :D)
TheRobinros 26-04-2017 om 00:45 Sunitram met Mysphortiun, Dark Dealer:
Mooooi. Dit is waar ik flavorwise op hoopte. Flavor, sterk(-ish?) in het juiste deck en de angst van niet weten wat je tegenstander weet. Persoonlijk had ik hem op end-step laten manifesten, zodat je er zelf het eerst voordeel van hebt, zwart is egoïstisch. Dat geeft je ook de mogelijkheid voor : Each opponent loses 13 life. En ik had hem iets moeilijker om te slopen gemaakt. Een 5 mana 6/4 met upside-ish is goed, maar nu kom je heel moeilijk aan zijn ability toe. En waarom een 6/4? En waarom kost die ability ?
End Step manifest was inderdaad beter geweest ja. Zo zijn er wel meer dingen aan deze kaart waarvan ik niet helemaal zeker meer weet waarom ik ze zo gedaan heb, omdat ik de kaart 100 keer heb aangepast Waaronder dus de reden waarom ie 6/4 is. De ability kost 8 omdat, als je 'm optelt bij Mysphortiun's mana cost, je het getal 13 krijgt. Waarom die obsessie met 13? Omdat (althans, dit was de bedoeling) als je Mysphortiun uitspreekt het ongeveer klinkt als Misfortune Maar waarom is ie zo duur? Jij en je tegenstanders zijn kaarten aan het manifesten, wat betekent dat er iedere beurt een 2/2tje zomaar op het veld komt. Met een veld vol beestjes is een lifeloss van 13 best een harde finisher, en die mag dus wat kosten. Vind ik. En de sloopbaarheid... noem het naïef, maar ik ging er toch een beetje vanuit dat als mensen gratis spullen krijgen van een kaart, ze hem wel laten liggen
Anyway, voor een thema waarvan ik in eerste instantie geen idee had wat ik er mee moest was ie verrassend leuk! Thanks voor het hosten, thanks voor de 3e plek en Dinkleberg's Split is idd awesome!
Pelgrim1994 met Jack the Card Master:
Goed gebalanceerde kaart, al voelt hij wat traag. Ik denk dat zijn loot-effect ook wel zonder mana had gekund (Of had de abilities omgedraaid om er een 2-cost en een 1-cost achter elkaar te zetten ). Maar waarom krijgt hij +5/+5 na 21 gediscarde kaarten? Dat is erg traag en dan heb je een 8/9 waar je liever mee wil aanvallen dan dat je anderen hun kaarten laat discarden. Mooi in multiplayer en heeft een soort Undaunted-effect, al is hij wat underwhelming.
Het loot-effect had bij nader inzien ook wel zonder mana gekund inderdaad. Waarom hij +5/+5 krijgt na 21 gediscarde kaarten? Geen idee, op dat moment wist ik gewoon niet helemaal wat ik er mee aan moest haha. Ik zat met commander in me achterhoofd en had het idee dat je daar opzich vrij snel aan de 21 kan zitten. Hierdoor wou ik het een niet al te groot effect geven.
Achteraf had ik het beter iets kunnen geven in de vorm van draw veel kaarten en dat hij ook nog eens een no maximum handsize gaf.
Ondanks dat ik het vrij lastig vond om black jack te verwerken tot een kaart ben ik toch best tevrede met me kaart op zijn 21 counters stukje na dan, die had wel wat beter gekund inderdaad.
Hmmm, dus nog een half boek getypt, loopt mijn pagina vast door internet...
Het kwam erop neer: Mijn commentaar was misschien een beetje streng (lees: waarschijnlijk erg streng), maar ik geef erg kritische feedback. Ik heb geen enkele slechte of oninteressante kaart gezien, ik heb alleen gaten geschoten in alles waar ik gaten in kon schieten, zodat je weet wat de onwetende lezer ziet als ze naar jouw kaart kijken. Dus absoluut niet om een kaart af te kafferen.
"Misfortune" had ik inderdaad gemist, al had ik 13 mana en 13 life wel gezien. Ik dacht dat je zelf over het hoofd had gezien dat zijn cmc en zijn ability optellen tot 13 en dacht aan een mooi toeval, maar dat was dus zeker wel de bedoeling
Dan had ik hem persoonlijk ontworpen als 1/3 die +2/+2 krijgt voor ieder creature met toughness 2 of minder en zijn ability voor , of zoiets. En als je denkt dat je 2/2-tjes gevaarlijker zijn dan zijn ability, gebruik je die ability toch gewoon niet? Een het is wel een symmetrisch effect.
Kleine sidenote zie ik nu: Als hij te lang blijft liggen en iedereen heeft meer dan 21 mana aan manifests liggen, dan is de game een draw omdat zijn ability in een oneindige loop terecht komt en voor altijd door blijft gaan, tot min oneindig
En natuurlijk veel succes met het organiseren van #74!