Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Voor de mensen die het zich afvroegen: sorry, ik heb een erg drukke tijd gehad, zowel qua werk als prive, dus vandaar dat er wat vertraging zat tussen 2 edities Build Your Card. ANYWAY:
Geachte dame, geachte heer,
de onrust is weer weergekeerd,
want Build Your Card is g'arriveerd,
welk thema wordt het deze keer?
Voor degenen die 't nog niet kennen; Build your Card is een soortvan wekelijks terugkerend fenomeen hier op het Bazaar forum waar we elkaar uitdagen om een leuke kaart binnen een bepaald thema te ontwerpen. Het thema wordt bepaald door de winnaar van de voorgaande ByC die vervolgens uit de ingezonden kaarten een nieuwe winnaar kiest. Het is gratis, de mensen zijn aardig en het is vooral erg leuk, dus doe vooral mee! Voor alles wat je ooit over ByC hebt willen weten, check de Build your Card pagina!
Ter uwer lering ende vermaak de regels:
- De winnaar is Judge van de volgende BYC en zal daarvoor ook het nieuwe onderwerp moeten kiezen.
- Je ontwerpt een kaart aan de hand van het door de Judge opgelegde thema en maakt deze kaart zo compleet mogelijk.
- Maximaal 1 kaart per deelnemer. Aanpassen mag, je oude idee vervangen voor een compleet nieuw idee mag, het enige wat niet mag is 2 of meer kaarten inzenden.
- Het is maar een spelletje dus heb vooral veel lol.
Een kaart wordt beoordeeld op basis van de onderstaande criteria:
1. Lol: hoe leuk is het om met en tegen deze kaart te spelen?
2. Trouw aan het thema: Voldoet de kaart aan het thema?
3. Balans: Is de kaart een samenhangend geheel?
4. Powerlevel: Is de kaart niet veel te sterk of zwak?
5. Gebruiksvriendelijkheid: Is de kaart niet te ingewikkeld? (dus niet te veel tekst, complexiteit, e.d.)
6. Originaliteit: Hoe origineel is de kaart?
7. Afwerking: Is de kaart compleet (dus: heeft het een cost, rarity, naam, etc.) en kloppen de bewoordingen?
8. Trouw aan de kleur(en): Komen de kleuren van de kaart min of meer overeen met de abilities die erop zitten?
Deze keer wil ik het met jullie gaan hebben over origin stories. Een aantal jaar terug kwam de set Magic Origins uit. Deze set draaide volledig om de origin stories van de Planeswalkers die later de Gatewatch zouden vormen, met als hoogtepunt 5 Mythic Legendary Creatures die onder bepaalde voorwaarden konden transformeren in een (tegenwoordig Legendary) Planeswalker! En dat is wat we in deze editie van ByC gaan doen:
Maak een non-Gatewatch Flipwalker!
Je bent hier verder volledig vrij in; je mag de origin van een bestaande Planeswalker nemen, je mag laten zien hoe een al bestaand creature zijn danwel haar Spark krijgt, of voor de echte creatievelingen onder ons: je mag de origin van een eigen walker maken. Zorg er in dat laatste geval echter wel voor dat het achterliggende verhaal duidelijk is; dat maakt het voor mij makkelijker om de flavor van jouw Phil, the Planeswalking Pony te beoordelen
Tot slot nog een voorbeeld:
Tezzeret, Tidehollow Prodigy
Legendary Artifact Creature - Human Artificer
, : Look at the top 3 cards of your library. You may reveal an artifact card from among them. If you do, put it in your hand. Put the rest on the bottom of your library, in any order.
At the beginning of your end step, if you control three or more other artifacts with different converted mana costs, transform Tezzeret.
"Scraps? These are parts I haven't yet found an use for."
2/3
---
Tezzeret, Disillusioned Metal Mage
Legendary Planeswalker - Tezzeret
+1: Artifact spells you cast this turn have improvise.
-3: Create a token that's a copy of target artifact. Exile that token at the beginning of your end step.
-8: Gain control of all artifacts. Those artifacts gain haste and are 5/5 artifact creatures in addition to their other types.
: Flip a coin. If you win the flip, Ral, Chaos Mage deals 3 damage to a random creature an opponent controls. If you lose the flip, Ral deals 3 damage to a random creature you control, untap him. If this ability would deal lethal damage to ral, exile him instead, then return him to the battlefield transformed under his owner's contro.
1/4
-----
Ral, Izzet Loyal
Legendary Planeswalker - Ral
+X: Flip a coin until you lose a flip or until you have flipped X coins. If you lose one of these flips, remove X-1 loyalty counters from Ral, Izzet Loyal. Otherwise deal X damage to target creature or player.
-2: You get an emblem with: Whenever you would flip a coin, instead flip 2 coins and ignore one.
-8: Flip a coin until you have lost three coin flips. For each flip won this way, choose one: Gain control of target creature an opponent controls, untap that creature, it gains haste until end of turn or deal 3 damage to target creature or player.
[ 5 ]
Er is niet veel bekend over hoe Ral Zarek's spark ignitete, dus heb ik zelf een verhaal bedacht: Ral is experimenten aan het doen voor de Izzet. Hij is manieren aan het bedenken om nog betere kunstmatige stormen te maken. Deze experimenten gaan een tijd lang goed, maar op een gegeven moment wordt Ral zelf geraakt door een Lightning Bolt uit deze Cyclonic Rift. Hij denkt dat hij dood is, maar als hij zijn ogen opent ziet hij geen grote stad meer, maar grote bergen, en draken, maar niet zoals Niv-Mizzet, the Firemind, ze zijn bruter en ze lijken meer op beesten van de Gruul guild. Hij realiseert zich dat hij in een andere wereld is beland. Dit is Ravnica ook niet, dit zijn geen beesten van Gruul. Dit is Tarkir.
Narset, Wise but Unknowning Legendary Creature - Human Monk
Prowess
Whenever Narset attacks, exile the top three cards of your library. You may cast an instant or sorcery card with converted mana cost 3 or less from among them without paying its mana cost, then put the remaining cards in your graveyard. At end of combat, if there are ten or more cards in your graveyard, exile Narset and shuffle your graveyard into your library, then return her to the battlefield transformed under her owner's control.
2/3
-------------------------------
Narset the Omniscient (coloridentity: ) Legendary Planeswalker - Narset
+2: Look at the top three cards of your library. Put one of them into your hand and the rest on the bottom of your library in any order.
-3: Instant and sorcery spells you cast cost less to cast until end of turn.
-9: You get an emblem with "Instant and sorcery spells you control have rebound".
Defender, Indestructible
When Temporal Golem enters the battlefield, exile a card from your hand.
, Exile a card from your hand: Draw a card.
At the end of any turn, if there are 5 or more cards in your exile zone, exile Temporal Golem and return it to the battlefield transformed under its owner's control.
2/6
Karn, Living Legacy
+3: Choose a card in target player's exile zone. Until end of turn you may cast that card and spend mana from any color to pay for its mana costs.
-4: Exile target permanent.
-10: You get an emblem with: "You may cast spells in your graveyard and exile zone as if they were in your hand. Whenever you cast a spell, and you didn't cast it from your hand, you may reveal a card from your hand with less or equal mana cost and play that card without paying its mana cost."
Starting Loyalty 5
Qua bewoording moet ik even kijken of e.e.a. klopt en ik zal nog iets schrijven waarom ik deze versie van Karn heb genomen, maar heeft e.e.a. te maken met de Legacy en hoe Karn ontstaan is.
Ik wilde eerst Domri doen tot ik me besefte dat ik deze al ooit eerder gemaakt heb voor een BYC. Dus dan gaan we nu maar voor iedereen zijn favoriete fiora goblin, Daretti
Daretti is in een planeswalker verandert doordat een van zijn uitvindingen is ontploft. Op de voorkant is hij dus bezig aan een uitvinding, en wanneer daar lang genoeg aan geklungeld is. KABOEM! en is daretti een planeswalker. Verder heb ik hem hierbij een token laten maken wat helpt met het behalen van het doel. Natuurlijk kun je ook charge counters leggen op iets wat uit zichzelf al charge counters heeft voor een snellere flip
Op de achterkant ben ik voor full on artifact synergy gegaan. De +2 vraagt je eigenlijk om het liefst zo groot mogelijke artifacts te spelen (Draco zou bijvoorbeld een 16/16 worden )
de -2 heb ik een beetje afgekeken van Sorin, Lord of Innistrad, maar waar sorin graag agro is wil Daretti liever zijn artifacts in leven houden voor zijn ult, wat eigenlijk een enorme boardwhipe+killspell kan zijn.
Ob Nixilis, the Last Warlord
Legendary Creature - Human Warrior
Menace, first strike
At the beginning of your end step, if Ob Nixilis, the Last Warlord is the only creature you control, exile him, then return him to the battlefield transformed under his owner's control.
4/3
---
Ob Nixilis, the Baneful
Planeswalker - Nixilis
+1: Until end of turn, Ob Nixilis, the Baneful, becomes a legendary 5/5 black Demon creature with flying, indestructible, and haste. You lose 1 life. (He doesn't lose loyalty while he's not a planeswalker.)
-3: Target player sacrifices a non-Demon creature.
-6: Target opponent gets an emblem with: "Whenever you draw a card or a card is put into your graveyard from anywhere, you lose 1 life."
Loyalty: 4
Ob Nixilis werd een planeswalker nadat een groep oude demonen op zijn plane al het leven hadden uitgeroeid en alleen achterbleef. Als planeswalker niets dan anti-life dus!
Elspeth, God's Chosen
Legendary Creature - Human Soldier
Indestructible
Cleric Creatures you control get +1/+1
When Elspeth dies, return it to the battlefield transformed under it's owner's control.
1/1
Elspeth, Champion Returned
+1: Create a 2/2 Zombie creature token
-2: You get an emblem with 'Zombie Creatures you control get +1/+1'
-8: Destroy all creatures, then create that many 2/2 Zombie creature tokens
When Huatli enters the battlefield, create a 3/3 green dinosaur creature token with trample.
At the beginning of your upkeep, whenever you control four or more dinosaurs, transform Huatli.
1/1
------------------------------------------------------------FLIP-------------------------------------------------------------------------
Huatli, Caller of Dinosaurs
Legendary Planeswalker - Huatli
+3: Create a 5/5 white dinosaur creature token with indestructible. Then exile al other dinosaurs you control with power four or less.
-2: Create a 3/3 green dinosaur creature token with trample. It fights target non-dinosaur creature an opponent controls.
-9: Create a 3/3 green dinosaur creature token with trample, a 5/5 white dinosaur creature with indestructible and a 7/7 red dinosaur creature token with double strike. Those creatures gain haste until end of turn.
Ral is inderdaad een creature dat prima een achtergrondverhaal kan gebruiken, en deze uitleg is zeker in character Geen idee wat Ral op Tarkir zou moeten, maar da's ook niet het onderwerp van deze wedstrijd.
Over de kaart: ik vind flip-a-coin kaarten vet grappig, dus deze Ral kan ik dan ook zeer waarderen! Echter, hij heeft wat issues. Je wilt bijvoorbeeld sowieso geen andere creatures naast Ral spelen. Nog los van het feit dat er niet zo heel veel beestjes in rood en blauw zitten die een schot van Ral zouden overleven; ieder creature dat je speelt maakt de kans kleiner dat Ral ooit flipt. Daarnaast moet de ability niet alleen schade doen aan Ral, hij moet LETHAL schade doen. Ik denk zelf dat Ral prima had gewerkt als ie 3 toughness had en/of triggerde op lethal damage die aan 'a creature you control' werd gedaan. Die coinflip is mijns inziens al restrictie genoeg
De achterkant vind ik dan wel weer z'n charme hebben, al vraag ik me wel af hoe de +X werkt in combinatie met de -2. Stel, ik heb de emblem liggen en ik activeer de +X voor 3. Dat wordt verdubbeld naar 6. Ik roep 'kop' en gooi de eerste munt op: munt. Ziet de +X ability me dan een coinflip verliezen en moet ik dus loyalty counters gaan inleveren? Of kan ik 'm ook voor deze ability negeren en doorgaan met flippen? En als ik daarna twee keer kop gooi, ziet de ability dan dat ik 3 keer geflipt heb? Of moet ik dan alsnog de volle 6 flippen? Of een ander aantal? JUDGE!!!
Long story short: Ral is tof en ik waardeer wat je hier hebt geprobeerd te doen, maar het werkt voor mijn gevoel net niet.
Narset ging op een gegeven moment op zoek naar informatie over het Tarkir van voor Fate Reforged en kwam erachter wat Ojutai met haar volk gedaan had. Zo ontwaakte haar Spark.
Dit komt prima uit de kaart naar voren! De ability is krachtig, maar niet te sterk en de flipside is in z'n geheel sterk. Zo sterk zelfs dat ik deze Narset weleens in Modern bezig zou willen zien. Betekent dat dat ze TE sterk is? Ik vind zelf net van niet. Narset's creature kant valt binnen Lightning Bolt range, ze zal het zwaar krijgen om te flippen als iemand graveyard haat speelt (wat zo'n beetje iedere Modern speler op z'n minst sideboardt) en haar meest misbruikbare ability kost 3 loyalty, dus ik vind dat het kan. Heel netjes gedaan!
Allereerst kudo's voor de flavor! Karn was door Urza gemaakt en die zag 'm in eerste instantie als niet veel meer dan een middel om spullen mee naar andere tijdsperiodes te sturen. Het was Jhoira die 'm een naam gaf en 'm de wereld leerde waarderen.
Ook de abilities van de kaart spelen heel erg in op het doel dat Urza voor Karn voor ogen had. Echter, de voorkant van Karn laat me een beetje twijfelen over z'n speelbaarheid. Hij kost al 4 en dan moet je nog 5 kaarten van jezelf exilen, en dat mag pas vanaf de beurt na de beurt waarin je 'm cast... Misschien dat ie leuk combo't met Azor's Gateway? Echter, als je 't voor elkaar krijgt om 'm te flippen dan heb je ook echt eer van je werk; alle 3 de abilities zijn powerhouses, en het feit dat de -4 een enabler is voor de andere twee abilities draagt alleen maar bij aan de vreugde. Let alleen wel op je verwoording; er is bijvoorbeeld maar 1 exile zone!
Daretti is zeker een toffe Walker en die verdient absoluut een Origin kaart!
Het is een degelijke Planeswalker geworden, waar de artifact liefde vanaf spat. Op de achterkant heb ik vrij weinig aan te merken; hooguit dat niet alle abilities even rood aanvoelen, maar daar is Daretti wel vaker mee weggekomen De ultimate en het feit dat z'n animeer-een-artifact ability +2 is maken 'm tot een ware threat!
Maar ook hier heb ik een beetje twijfels over de voorwaarde die hij heeft om te flippen; als je alle counters op je Construct token dropt, zit je in beurt 6 eer ie flipt. Natuurlijk kan je de counters ook, zoals je al zegt, op een artifact leggen die ze zelf ook al aanmaakt, maar dat zijn meestal geen kaarten die je zonder blikken of blozen sact...
Zoals gezegd: hele degelijke flipwalker, ik heb wat twijfels over de haalbaarheid van de flip-ability, maar hey, soms moet je ook gewoon om een kaart heen kunnen bouwen. Leuke kaart!
Ik heb eigenlijk vrij weinig over deze kaart te zeggen. Niet omdat ie slecht is; verre van! Garruk zou met 5 mana wel veruit de duurste flipwalker ooit zijn, maar daarvoor zit je in groen. Een beetje rampert heeft deze man wel in beurt 4 of 5 geflipt. De token abilities zijn degelijk en juist geprijsd. De -X is een Green Sun's Zenith, wat hartstikke prima is... alleen die ult had iets meer punch mogen hebben. Een bord vol creatures is lekker, maar als je daarna de beurt moet passen en je tegenstander een boardwipe speelt is dat zonde van je 9 loyalty. Verder lekker kaartje!
Alles aan deze kaart ademt Ob Nixilis! Ik weet niet zeker hoe werkbaar het is om in beurt 5 maar 1 creature op tafel te hebben; je hebt tenslotte na de flip helemaal geen verdediging meer voor zowel jezelf als Ob. Maar dat vind ik dan ergens wel weer passen bij Ob's all-or-nothing mentaliteit. De achterkant zit prima in elkaar; die vliegende demoon iedere beurt hakt erin en die ultimate doet de rest. Dik in orde!
Ehm... wat? Ik begrijp ongeveer wat je hier hebt geprobeerd te doen; Elsje vond op Theros haar dood en nu laat je haar terugkomen als een Returned Planeswalker. Enige probleem... Elsje was al een Walker toen ze stierf! Elspeth kwam van een (tot op heden onbekende) plane die werd overvallen door Phyrexians. De horror van deze invasie was zo groot dat haar Spark ontstak en ze op Bant terecht kwam. Van daaruit zou ze naar New Phyrexia gaan en later kwam ze op Theros terecht.
Nou is dit flavor, en die moet je maar net kennen, dus daar ga ik je niet op afrekenen. De kaart heeft echter ook z'n mankementen. Elspeth's voorkant is een 4 mana 1/1 cleric lord, maar ze is zelf een soldier. De flipside zit dan weer beter in elkaar; de starting loyalty is misschien wat laag, maar iedere beurt een nieuwe 2/2 zombie is dan ook geen kattenpis. Echter, door het sterke contrast tussen de voor en de achterkant vind ik de kaart moeilijk te plaatsen. In wat voor deck moet je haar spelen?
De voorkant van deze Huatli vind ik interessant; voor 3 mana 2 creatures op tafel leggen, waarvan 1 een 3/3 trampler is, daar is niks mis mee. Je tegenstander staat voor een dilemma; knalt ie die grote dino's af die jij aan het verzamelen bent om Huatli te flippen, of knalt ie het 1/1tje af en loopt ie daarmee het risico dat ie onder de voet gelopen wordt door de dinosaurs?
Alleen dan flipt ze... en dan zit je opeens met een hele rare planeswalker. Allereerst: haar eerste ability geeft haar +3. Dat is normaal weggelegd voor de dure Planeswalkers als Ugin, Nicol Bolas en Karn, en dat heeft een reden; met zulke schommelingen in Loyalty zijn die Planeswalkers erg moeilijk van het veld te halen. Dan geeft die ability je ook nog eens een 5/5 indestructible. Ja, je bent praktisch alle andere dino's kwijt, maar, zeker als Huatli daarna nog een beurt blijft liggen (wat niet onwaarschijnlijk is met een 5/5 blocker) loopt deze ability al vrij snel verschrikkelijk uit de klauwen. Hierdoor verliest de -2 z'n nut, want wie gaat er nou 2 loyalty steken in een 3/3tje dat de eerstvolgende keer dat je de +3 weer doet toch weer verdwijnt? Als je ook gewoon een nieuwe 5/5 indestructible kan nemen?
Je zat echt op de goede weg met de voorkant, maar de Planeswalker kant is echt VEEL te sterk.
Dan kijk ik eens op de klok, schrik van de tijd en besluit ik om maar gelijk naar de winnaar over te gaan:
bartist's Narset, Wise but Unknowing! Er zaten meerdere dikke kanshebbers tussen, maar deze kaart voelt het meest af. Klopt qua flavor, heeft meer dan degelijke abilities en is toch niet TE sterk! Gefeliciteerd, je hebt 't verdiend!
Uitleg vergeten en dan nog winnen
Mijn dag (wat er nog van over is) kan niet meer stuk!
Voor de geinteresseerden: de kaart voorkant is uiteraard gebaseerd op Narset, Enlightened Master, alleen wat afgezwakt en dingen naar de graveyard om te voorkomen dat je je klote voelt als je whifft.
Daarbij is het voorbereiding voor dat wat de spark in Narset af laat gaan: Learn from the Past. Haar planeswalker-abilities zijn geinspireerd door Anticipate (die ze snel maar een keer weer moeten reprinten, ik blijf het een leuke kaart vinden om in limited te gebruiken), de synergie met de voorkant (instants & sorceries) en wat de clan Ojutai het liefst doet: rebound en daar misbruik van maken.
Gefeliciteerd aan de winnaars. Was zelf ook bezig met een garruk. Alleen door drukte ben ik niet toegekomen op wat te maken. Daarnaast vond ik garruk flippen op een geloofwaardige manier lastig.
Zijn spark onstak toen hij er achter kwam dat zijn vader dood was en hij vrede/peace of mind kreeg.