Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Elke BYC geeft de judge een thema waarbij iedereen een kaart bedenkt. De winnaar is de volgende judge en maakt een nieuw topic aan voor de volgende editie!
Er zijn wel een aantal regels:
1. Één kaart per deelnemer. De kaart die je inzendt mag worden gewijzigd en als je opeens een compleet ander idee hebt mag je je eerdere inzending schrappen. Er zal echter altijd één inzending beoordeeld worden.
2. Wees aardig. Net als MtG is BYC maar een spel.
3. Heb vooral lol met elkaar!
Een kaart wordt beoordeeld op de onderstaande criteria:
1. Lol: hoe leuk is het om met en tegen deze kaart te spelen?
2. Trouw aan het thema: Voldoet de kaart aan het thema?
3. Balans: Is de kaart een samenhangend geheel?
4. Powerlevel: Is de kaart niet veel te sterk of zwak?
5. Gebruiksvriendelijkheid: Is de kaart niet te ingewikkeld? (dus niet te veel tekst, complexiteit, e.d.)
6. Originaliteit: Hoe origineel is de kaart?
7. Afwerking: Is de kaart compleet (dus: heeft het een cost, rarity, naam, etc.) en kloppen de bewoordingen?
8. Trouw aan de kleur(en): Komen de kleuren van de kaart min of meer overeen met de abilities die erop zitten?
De eerste keer voor mij dat ik de eer heb, en het tempo voor de komende paar weken is: Azteken
Hopelijk biedt de komende Ixalan set wat inspiratie voor dit interessante thema.
Je kan hiervoor gebruik maken van mythes en goden uit de Azteekse mythologie, of refereren naar de een of andere alledaagse Azteekse gewoonte of gewoon een inwoner van een Azteekse stad, zolang het maar op de een of andere manier verwijst naar de Azteekse beschaving.
Quetzalcoatl, Lord of the Wind
Legendary creature - Snake God
Flying
As long as you control three or more other creatures, Quetzalcoatl has hexproof
As long as you control three or more artifacts, Quetzalcoatl has indestructible.
Whenever one or more creatures you control deal combat damage to a player, create a Clue token.
2/5
---
Quetzalcoatl was (is?) God van oa wind (flying), crafts (artifacts), priesthood (go-wide) en leren (clue tokens). Zijn volgelingen geven hem wijsheid als ze aanvallen, en deze volgelingen en wijsheid samen maken de god in turn sterker
: Add
, sacrifice a creature: Put a +1/+1 counter on target Warrior you control.
————————————
De tempel pyramides werden vermoedelijk gebruikt voor de (menselijke) offers. Nu wordt ook beweerd dat men dacht dat wanneer een Warrior een deel at van het slachtoffer, hij een stap hoger kwam in de hiërarchie en een succesvollere krijger werd
Indestructible
As long as your devotion to red is less than five, Huitzilpochtli isn't a creature.
If a creature you control would deal combat damage, it deals that much damage plus one instead.
: creatures you control gain double strike until end of turn.
6 / 5
Huitzilpochtli is de Azteekse god van de oorlog, vandaar mijn design
Nee hoor, prima design! Immers is de kaart van Justian niet direct geïnspireerd is uit Tenochtitlan, en ze waarschijnlijk in verschillende archetypes en decks tot hun recht zouden komen.
At the beginning of your end step, sacrifice a Human Creature. When you do, when that creature was a token, create a food token. Otherwise put a +1/+1 counter on each creature you control.
---------------------------
Mensenoffers waren gebruikelijk bij de Azteken, eigenlijk werden daar voornamelijk krijgsgevangen voor gebruikt, maar dat is wat lastig te doen in Magic. 😅 Van Wiki:
Quote:
Verklaringen voor de offercultuur lopen uiteen. Het zou gediend kunnen hebben als afschrikkingsinstrument van de regering om de orde te bewaren. Een andere theorie meent dat de slachtoffers bedoeld waren om te kannibaliseren, als compensatie voor het algemene gebrek aan eiwitten vanwege de schaarste aan vlees in Meso-Amerika.
Kannibalisme heb ik vertaalt naar een food token en het afschrikkingsinstrument naar de counters, want sterkere Creatures schrikken je tegenstanders af om je aan te vallen, althans voor dat idee ben ik gegaan.
bijgewerkt door Luctor 1 jaar geleden (Formulering aangepast)
Whenever enchanted land is tapped for mana, Create a food token.
—————————————————————————————————————————————
Wist niet zo snel wat ik wou doen, dus had een beetje onderzoek gedaan en kwam de chinampas tegen. Het zijn drijvende boerderijen die ze hebben gemaakt om in het moeras nog te kunnen oogsten.
Ik ben nog een beetje onzeker over de mana cost. Ik heb het gevoel dat twee mana te goedkoop is en drie te duur is.
At the beginning of your end step, sacrifice a Human Creature. When the sacrificed creature was a token, create a food token. When the sacrificed creature was a non-token creature, put a +1/+1 counter on each creature you control.
Volgens mij is de verwoording niet helemaal correct. Ik denk dat het:
"At the beginning of your end step, sacrifice a Human Creature. When you do, if that creature was a token, create a food token. Otherwise put a +1/+1 counter on each creature you control."
zou moeten zijn.
Creature human cleric
Lifelink
Deathtouch
, sacrafice a human creature : put 7 +1/+1 counters on target god you control and create a Food token
If all players have converted 2012 or more life destroy all creatures
De azteken offerden mensen voor de goden en de maya's eigenlijk geen aztekwn maar ja, dachten dat de wereld ten onder zou gaan in 2012
At the beginning of your end step, sacrifice a Human Creature. When the sacrificed creature was a token, create a food token. When the sacrificed creature was a non-token creature, put a +1/+1 counter on each creature you control.
Volgens mij is de verwoording niet helemaal correct. Ik denk dat het:
"At the beginning of your end step, sacrifice a Human Creature. When you do, if that creature was a token, create a food token. Otherwise put a +1/+1 counter on each creature you control."
zou moeten zijn.
Whenever this enchantment enters the battlefield and at the beginning of your upkeep, create a legendary white Aura token named 'the Sun' attached to target creature you control. It has: 'When this leaves the battlefield, put a -1/-1 counter on each untapped creature' and 'Whenever enchanted creature attacks, put a +1/+1 counter on each other attacking creature'.
~The creation of the current world according to the Aztecs involved a lot of blood.
Zie de wikipedia pagina (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Five_Suns) voor het hele verhaal, maar deze kaart moet een van de scheppingsverhalen van de Azteken uitbeelden. Kritiek is altijd welkom
Myths of the Aztec King
Legendary enchantment - Saga
1 - Create two tapped treasure tokens. Scry 3.
2 - Create Cortez, Conquistador of Ixalan, a legendary 2/5 red and white human creature token with first strike.
3 - For each opponent, take control of up to one of their creatures.
4 - Creatures your opponent(s) controls and in their graveyard lose their abilities until the start of the next end step. Each player sacrifices all non-legendary creatures they control.
Ik heb een hele hoop interessante kaarten gezien, maar er kan er natuurlijk maar een de beste zijn!
BluezamX met Quetzalcoatl, Lord of the Wind
Leuk design voor een god, een beetje hetzelfde idee als de Theros goden, maar dan Artifacts en Creatures ipv. Devotion. Power is on point, een potentiele 3 Artifacts per beurt klinkt heel goed! Het walhalla voor een kaart als Memnite.
Justian2002 met Teocalli, the Pyramid Temple
Mensen-offering, wie kent en doet het niet. Ik weet niet of deze kaart in een hoop decks en plekje verdient, maar een sack outlet in een landje kan heel sterk zijn. (denk aan Phyrexian Tower). Ook een leuke shoutout naar de (naar mijn mening) ondergewaardeerde Warrior Tribe.
Lavinius met Huitzilpochtli, God of War
Om de een of andere reden vind ik Gods in rood altijd heel leuk, en deze doet ook een paar ideetjes opborrelen. Zal heel goed werken naast Krenko, Mob Boss. Double Strike aan iedereen is ook heel sterk, maar ik weet niet of een activated ability die zes mana kost het wel waard is.
Left4Doner met Nobody expects the Spanish Inquisition!
Tjonge, deze is misschien nog wel iets beter dan de al bestaande board wipes in zwart en wit. Voor 2 mana op instant speed alle creatures destroyen? Yes please! Wel een leuke nod natuurlijk naar Monty Python.
Luctor met Human Offering
Nog steeds geen juiste verwoording, "when" moet "if" zijn. Human aristocrats wordt heel blij van deze kaart! Echt een super sterk effect, een betrouwbare sac outlet, en kan zelfs voor een overrun effect zorgen. Wellicht is hij zelfs iets te sterk.
Cobaltius met Chinampas
Deze kaart is heel uniek, omdat hij juist zo simpel is. Inspiratie hiervoor was niet een of ander offerritueel, of god, maar simpelweg een boerderij van inwoners uit de tijd, die in deze kaart heel aardig neergezet wordt. Qua power lijkt het mij een zeer betrouwbare, consistente kaart in o.a Token decks.
Ajani1111 met Aztec Priest
Ik begrijp niet zoveel van deze kaart. Hij heeft geen power en toughness, en ik heb eigenlijk nooit eerder van "Converted" gehoord. Misschien is het in de toekomst slimmer een iets eenvoudiger design te maken. Flavor is wel on point!
MitchDeBaas met The Ever-Calendar
Dit kan ofwel een super OP Eldrazi cheat code zijn, of niks doen. Ik vind het moeilijk zijn power level te zien, maar het is een zeer originele kaart, en ik denk dat je er een hoop fascinerende decks mee kan maken! De link met Azteken is niet zo duidelijk als bij de andere kaarten, aangezien de Maya's bekend waren om hun kalender.
Obadja met The Five Suns
Heel cool hoe je met het op- en ondergaan van de zon bent omgegaan! Je bent ook uit een andere hoek gekomen dan de rest. De wording bij "when this leaves the battlefield" is ook niet helemaal kloppend, en het lijkt me moeilijk een deck te vinden waar deze kaart tot zijn waarde zou komen, vanwege zijn WUBRG pricetag.
Daedalon met Myths of the Aztec King
Vette depictie van een van de bekendste verhalen van de Azteken! Wel echt een hoge power level, ik denk dat vrijwel elk deck in deze kleuren deze in zijn deck zou doen, maar het is dan ook wel echt een vette kaart!
En dan nu: Naar mijn mening de beste drie designs, in orde van willekeur.