Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Nu Fate Reforged gereleased is kan iedereen naar hartelust gaan experimenteren met de nieuwe set. Maar wat heeft deze set nu te bieden voor de Commander speler?
Commanders
Fate Reforged heeft 5 nieuwe 3 kleuren Commanders geprint; elk met een basiskleur en een ability met hybrid mana. Elk van deze Legendary creatures heeft een eigen thematische ability waar goed om heen te bouwen is. Degene die ik zelf het leukste vind van deze cyclus is Yasova Dragonclaw.
Yasova Dragonclaw is een degelijke body voor 3 mana, wat betekend dat ze, ook als ze een aantal keer teruggebracht is naar de command-zone, nog steeds wel betaalbaar is. Daarnaast heeft ze maar 1 kleur mana nodig () om gecast te worden, wat het vrij makkelijk maakt om haar te spelen.
Haar ability is echter hetgeen waarom ik haar zo leuk vind. Voor 3 mana heb je een Threaten precombat, met een kleine drawback. Hele grote beesten zal je niet kunnen jatten, maar je kan altijd wel iets op het board overnemen en tegen een andere speler kapot laten lopen. Dit zorgt er voor dat je haar heel politiek kan gebruiken. En zeker met rood en blauw ernaast kun je ook grote beesten jatten aan de hand van andere kaarten, zoals Vedalken Shackles, Treachery en Mass Mutiny.
De andere legendary creatures roepen, net als Yasova Dragonclaw, ook op een bepaald soort deck te spelen. Zo roept Alesha, Who Smiles at Death op om een tempo-deck te bouwen met veel low-powered beesten. Daghatar the Adamant lijkt net als (een kant van) Ghave, Guru of Spores goed te werken met +1/+1 counters. Ook zeker met de +1/+1 counters van je tegenstanders. Shu Yun, the Silent Tempest schreeuwt bijna om een Prowess deck met heel veel cantrips en combat tricks. En tot slot, Tasigur, the Golden Fang, kan heel goed in een graveyard georienteerd deck voor enorme voordelen zorgen. Hierbij zul je wel altijd uit moeten kijken voor graveyard-hate. Zeker Tasigur, the Golden Fang werkt goed samen met de Sultai clan-leader, Sidisi, Brood Tyrant!
Epische spells
Ook Fate Reforged heeft weer een aantal epische spells die juist in Commander heel erg leuk kunnen zijn. Ghastly Conscription kan bijvoorbeeld heel veel Graveyard georentieerde decks een flinke stoot geven door alle creatures uit iemand zijn grafbak te Manifesten onder je eigen control.
Daarnaast vind ik Shamanic Revelation een enorm sterke kaart voor vrijwel elk groen deck. Voor 1 mana extra zul je vrijwel altijd meer kaarten kunnen pakken dan een Harmonize en daarnaast heb je ook nog de potentie om heel veel levens te gainen.
Andere gave dingen in Fate Reforged
Iets wat natuurlijk ook even genoemd moet worden in FRF is de dragons. Er zitten 5 draken in de set die ten alle tijden een flinke impact zullen hebben op de battlefield. Zeker in een drakendeck zullen ze alle 5 speelbaar zijn, maar zeker Atarka, World Render zal een klapper zijn, elke keer dat deze wordt gespeeld.
Leuk aan de dragons is ook dat je ze met Changelings kan misbruiken. Deze zijn vaak weinig mana en kunnen op deze manier flink je board-positie versterken! Daarnaast is in FRF ook een board-wipe geprint die zorgt voor een mogelijkheid tot een one-sided boardwipe, namelijk Crux of Fate. Bedenk je wel, je tegenstander kan deze ook mis-/gebruiken om jou one-sided te wipen!
Ugin, the Spirit Dragon zal ook voor artifact decks een welcome additive zijn, naast Karn Liberated voor one-sided removal. Daarnaast is Ugin, ondanks zijn hoge mana-cost, altijd een goede kaart om te spelen.
Dit is mijn review van de set in het licht van Commander. Ik ben er benieuwd wat voor decks er allemaal zullen verschijnen in de komende weken en ook of jullie nog ideeen, meningen en/of suggesties hebben met betrekking tot Commander in deze set!
Ben het er wel redelijk mee eens. Overigens vind ik deze set kwa commander potentie niet zo heel interessant, alhoewel draken-decks er mogelijk heel blij van worden (heb er zelf geen, dus vind het lastig inschatten).
Ugin lijkt me de beste commander kaart, maar de prijs waar deze momenteel voor gaat vind ik wat bizar. Nieuwe planeswalkers zijn altijd populair, maar Ugin maakt het wel heel bont. Ik ga mijn geduld oefenen (en hoop/voorspel een dalende prijs)...
Verder ben ik erg enthousiast over Archfiend of Depravity. Een redelijk goedkope flyer met een goede body en een insane ability. Bijna alle niet-voltron decks zullen hier hard door geraakt worden.
Ik kan me hier ook goed in vinden Zoockey. Kleine side note: Alesha, Who Smiles at Death is ook bijzonder cool als Warrior Tribal Commander!
De draken zijn inderdaad een welkome toevoeging, net als de Sieges.
Zelf ben ik nog benieuwd of Outpost Siege een toevoeging is voor Mono Decks. Het lijkt me een slechtere variant van Phyrexian Arena, maar helaas heeft niet veel betere mogelijkheden.
Shu Yun, the Silent Tempest scheeuwde bij mij direct om Daxos of Meletis als commander te vervangen in mijn equipments deck zodat ik ook rood erbij kan spelen! Het gaf meer mogelijkheden. En Prowess word natuurlijk ook getriggered door artifact spells. Om zo maar zelf te zeggen een andere kijk op hoe ik Prowess wil gebruiken. Double Strike is toch alleen maar 1 maal nodig op een creature en dan hoeft nieteens mijn general zelf te zijn. En het helpt ook nog eens om meer sword triggers te creeeren! Aankomende woensdag voor het eerst mee spelen op de Commanderleague. Ik ben benieuwd hoe het zal lopen!!
Ik denk dat ook de life-gain landjes een eervolle vermelding mogen hebben, ook al zaten die ook al in Khans . Harsh Sustenance is ook interessant, evenals Temur Battle Rage.
Misschien hadden een paar willekeurige decklijsten erbij nog wat extra diepte en visueel spektakel kunnen geven aan je review. Misschien iets voor de volgende keer.
Ikzelf ben helemaal lyrisch over Monastery Siege. 2 diep graven in je upkeep is gewoon erg goed. De rode is ook een hele goede toevoeging voor mono . Ook Yasova Dragonclaw vind ik erg vet.
Leuk review . 10 legendary creatures in een kleine set is inderdaad super voor de commanderspeler!
Ik heb zin om Flamerush Rider in mijn Riku tokendeck te gaan proberen. Dankzij Dash kan ik iedere beurt een Flamerush Rider-kopie maken en is het origineel veilig voor wipes. De Flamerush Rider-kopietjes kunnen de beurten erna weer andere leuke kopieën maken .
flits 27-01-2015 om 18:37
Leuk review . 10 legendary creatures in een kleine set is inderdaad super voor de commanderspeler!
Ik heb zin om Flamerush Rider in mijn Riku tokendeck te gaan proberen. Dankzij Dash kan ik iedere beurt een Flamerush Rider-kopie maken en is het origineel veilig voor wipes. De Flamerush Rider-kopietjes kunnen de beurten erna weer andere leuke kopieën maken .
Maar de Flamerush Rider kan toch geen kopie maken van zichzelf?