Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Met de nieuwe commanderdecks op komst werd ik erg enthousiast over Commander 2017: Draconic Domination. Dit zou echter m'n 5e commanderdeck worden en ik wil ieder van m'n deck genoeg spelen om het waard te laten zijn.
De opties waren dus meer spelen (wat andere mensen vraagt), of een deck uit elkaar halen. Ik besloot een van m'n decks nog een laatste keer te spelen, voordat ik hem uit elkaar zou halen en kaarten eventueel naar andere decks zou loodsen.
Echter, na het spelen van m'n licht aangepaste versie van Commander 2015: Swell the Host heb ik soort van het enthousiasme voor het deck weer hervonden, en snapte ik weer waarom ik het gekocht had.
Dus... ik moet maar meer mensen zoeken om 5 verschillende decks tegen te spelen
Maar ik ben wat dat betreft een jonkie in de wereld van EDH.
Hebben jullie wel eens decks uit elkaar gehaald (mag ook niet binnen EDH)? Speelde ze niet lekker, kwam het initiële idee niet goed uit de verf, begon je te veel decks te krijgen of was er een andere reden?
Ik speel een deck zolang het leuk is om te spelen. Als een deck niet goed werkt, of ik ben het zat, of ik vind het om een andere reden niet leuk genoeg, dan gaat hij uit elkaar. Vaak kan ik die kaarten dan goed gebruiken om andere decks sterker mee te maken of ze gaan de map in.
Ik heb wel alle decklijsten hier op de BoM ingevoerd. Zo heb ik mijn eerste commanderdeck (Trostani, Selesnya's Voice en veel dikke tokens) na een jaartje spelen uit elkaar gehaald, omdat ik zin had in iets anders. Laatst met Amonkhet heb ik hetzelfde concept weer opnieuw gebouwd. Weliswaar een andere versie, maar de basis had ik nog!
Bij mij gaan veel kaarten regelmatig in en uit decks en ook verander ik EDH decks soms van commander. Dat is de reden waarom ik een tijd terug al mijn decks van dezelfde sleeves heb voorzien zodat dit proces mij een stuk gemakkelijker afgaat.
Helaas heb ik niet mijn al mijn decks ingevoerd op de BoM, waar Dordledum dat wel heeft gedaan. Leerpuntje voor mij, zo kan je weer terug naar 'oude' decks.
Oh, en ik heb te vaak ideeën die ik wel in elkaar zet maar absoluut niet werken. Mijn laatste faal was een deck met als thema 'De Franse revolutie'. Ik deed echt niets noemenswaardig aan tafel en dit deck verdiende het niet eens om ingevoerd te worden...
Oh man, als ik moet gaan bijhouden hoeveel Commander decks ik in elkaar heb gezet dan had ik een aparte server op de BoM nodig. Ik heb zat decks gehad die het misschien 2-3 weken overleefden voordat ik ze alweer zat was; zoals mijn Atraxa Planeswalker deck dat iedereen dermate irriteerde dat ik het na een week weer uit elkaar had gehaald. Ik heb een aantal decks die 'heilig' zijn en waar ik alleen kaarten aan verander indien ik een goede combo of upgrade zie zoals mijn Glissa en Omnath Commanders, maar ik vind het bouwen en ontwerpen van Commander decks een van de leukste dingen aan commander.
Af en toe zet ik dan wel weer eens ites in elkaar dat kant noch wal raakt (Insecten tribal iemand?) maar waar ik dan meer lol aan heb dan verwacht
Goede tip: doe je staples niet weg, voor je het weet ga je weer een deck bouwen en dan is het fijn e.e.a. op voorraad te hebben!
Ik ben notoir slecht in het slopen van Commander decks, en daarom heb ik er nu ook 31 . Maar ik wil er wel weer een paar slopen waar ik echt te weinig mee speel. Vind ik vrij normaal, decks evolueren nu eenmaal en sommige redden het dan niet.
Ik heb gister voor het eerst een paar decks uit elkaar gehaald. Dit waren casual decks, hiervan wou ik kaarten gebruiken om me commander decks mee aan te passen.
Ik kan het ook niet over m'n hart verkrijgen om decks uit elkaar te halen. Vaak omdat ik het concept nog steeds erg leuk vind en goeie herinneringen heb om ze te spelen. Ik rouleer ook met spelen, maar speel niet vaak genoeg om ze allemaal 'genoeg' te spelen. Ik raak ze dus ook niet echt zat. Conclusie: ik heb nu iets van 10 a 11 commanderdecks en daar komen er vanaf morgen 2 a 3 bij XD
Yesh, ik heb tot nu toe slechts twee commander decks gehad die ik helemaal uit elkaar heb gehaald. En ik kan het iedereen aanraden; als je het niet meer leuk vindt om met een deck te spelen wordt het toch echt tijd om een nieuwe te maken.
Kaalia of the Vast heb ik zo sterk mogelijk gemaakt, om daarna tot de conclusie te komen dat ik elke pot echt exact hetzelfde deed. Wat ik suf vond
Oyobi, Who Split the Heavens, dat deck heb ik uiteindelijk ook maar uit elkaar gehaald, spirit/arcane tribal deed genoeg niet genoeg.
De meeste andere decks heb ik wel in elkaar gelaten omdat ik ze nog steeds erg leuk vindt om (an en toe) te spelen. Een aantal decks update ik zo nu en dan en in mijn Wrexial, the Risen Deep zitten geloof ik maar een handjevol kaarten die er in de eerste iteratie ook nog inzaten maar het thema (dingen "lenen" is nog steeds hetzelfde gebleven.
Ik ken iemand die een soort van commander goodstuff stapel heeft; oh ik ga nu een drie kleuren deck bouwen, nou eens beginnen met deze tien goede groene, deze tien goede blauwe en deze zes fantastische artifacts erin te stoppen om daarna pas de kijken wat zijn deck gaat doen. Voordeel is dat hij daarmee redelijk makkelijk zijn decks kan omgooien, nadeel alle decks lijken een beetje op elkaar
Ik probeer wekelijks te spelen en hou daarbij van afwisseling - wat in de loop van de jaren heeft geresulteerd in welgeteld 36 afgeronde decks. Iedere mogelijke kleurcombinatie komt daarin 1 keer voor, een aantal dubbel omdat ik bepaalde Commanders te leuk vond - of foil opende.
Het zijn er eigenlijk veel te veel, maar heb ook niet echt reden om ze uit elkaar te halen. Iedere week selecteer ik er weer een paar die even niet aan de beurt zijn geweest. Daarnaaat probeer ik alles een beetje bij te houden met de uitgekomen sets.
Kaalia of the Vast heb ik zo sterk mogelijk gemaakt, om daarna tot de conclusie te komen dat ik elke pot echt exact hetzelfde deed. Wat ik suf vond.
Hier sluit ik me bij aan, dit zouden meer mensen moeten doen. Decks die elk potje hetzelfde trucje doen zijn suf.
Quote:
munio 24-08-2017 om 18:32 Oyobi, Who Split the Heavens, dat deck heb ik uiteindelijk ook maar uit elkaar gehaald, spirit/arcane tribal deed genoeg niet genoeg.
Dit is het nadeel van tribal, soms kan het helemaal niets doen. Toch laat ik decks als deze in elkaar om met bepaalde mensen (die ook van zachte tribal decks houden) te kunnen spelen. Ook thematische decks vallen hieronder.
Quote:
munio 24-08-2017 om 18:32
In mijn Wrexial, the Risen Deep zitten geloof ik maar een handjevol kaarten die er in de eerste iteratie ook nog inzaten maar het thema (dingen "lenen") is nog steeds hetzelfde gebleven.
Misschien offtopic maar is 'dingen lenen' een thema van een deck? Mijn inziens heb je dan veel kaarten in je deck die hetzelfde doen maar om dit nou een thema te noemen? Thematisch houdt volgens mij in dat je een boek, film, setting of gebeurtenis (bijvoorbeeld LOTR, Blade, The Weatherlight crew of de Franse revolutie) als uitgangspunt neemt en daar je deck omheen bouwt. Dat hoeft geen sterk deck te worden maar is wel zwaar toegewijd aan het thema. Laatst werd in 'het deck van de week' topic het maffiadeck van Frenk besproken. Een prachtig voorbeeld van een echt themadeck.
Ik heb al vele commander decks gesloopt. Vaak omdat ik een keertje commander speelde en daarna lange tijd niet. De kaarten waren nodig voor andere decks, dus ging het deck stuk. Enige decks die ik in elkaar hou zijn 5 Shards of Alara block decks en 5 Khans of Tarkir block decks. Alle decks zijn een van de drie kleuren combinaties die op die werelden aanwezig waren, met alleen kaarten dus uit de sets in het block.
Quote:
Misschien offtopic maar is 'dingen lenen' een thema van een deck? Mijn inziens heb je dan veel kaarten in je deck die hetzelfde doen maar om dit nou een thema te noemen? Thematisch houdt volgens mij in dat je een boek, film, setting of gebeurtenis (bijvoorbeeld LOTR, Blade, The Weatherlight crew of de Franse revolutie) als uitgangspunt neemt en daar je deck omheen bouwt. Dat hoeft geen sterk deck te worden maar is wel zwaar toegewijd aan het thema. Laatst werd in 'het deck van de week' topic het maffiadeck van Frenk besproken. Een prachtig voorbeeld van een echt themadeck.
Ik haal vooral decks uit elkaar die of A. Niet lekker lopen of B. Niet leuk meer zijn om mee en soms ook tegen te spelen.
Zo heb ik mijn Momir Vig, Simic Visionary, Karador, Ghost Chieftain uit elkaar gehaald omdat het gewoon te sterk en niet leuk meer was. Potjes van 5 man waarbij iedereen zich tegen mij moest keren anders konden ze niet winnen. Ik heb daarom veel commanders geprobeerd om niet direct te overpowerde decks te maken. Gelukkig is het niveau van onze groep ook gestegen en worden sterke decks beter in toom gehouden.
Voor mij is het bouwen van een deck om een thema ook part of the fun.
Andere decks: Karador, Ghost Chieftain wordt nu veel meer graveyard hate gespeeld en deck is niet meer zo sterk als toen dus weer in elkaar gezet. Zeker omdat iemand anders een Meren of Clan Nel Toth in elkaar heeft gezet kon ik niet achter blijven. Prossh, Skyraider of Kher heeft een dies thema. Maelstrom Wanderer een leuk lompe beaters deck. Queen Marchesa iedereen moet aanvallen. Moet nog wel wat worden verbeterd
Volgende decks wil ik nog maken: The Scarab God zombie mill deck Daxos the Returned enchantment matters
Nog geen commander maar om voor alle 10 de guild een deck te hebben moet ik er nog een maken.
Ashling the Pilgrim doe damage aan alles en iedereen. verder speel ik ieder creature die damage doet aan andere creature bij het enteren van de battlefield.
Verder met de nieuwe commander (C17) decks ga ik denk ik een wizards, dragon en mogelijk ook Ramos, Dragon Engine deck maken.
Voornaamste reden dat sommige decks nog niet in elkaar zitten is omdat ik de hoesjes te kort kom. Dit is gelukkig geregeld . Er zijn 5x 100 verschillende dragon shield hoesjes onderweg.
Verder heb ik nog een stuk of 30 gewone 60 kaarten casual decks. Deze sloop ik voornamelijk als ik ze niet meer leuk vind.
bijgewerkt door LeKrutes 7 jaren geleden (Edit zelfs nog een vergeten)
Ik hoor het al, ik met m'n "maar" 5 EDH decks kan ik voorlopig door zonder iets uit elkaar te halen
Een ding is wel duidelijk, als een deck te vaak hetzelfde doet, dan is het ook niet leuk als Commander. Dat betekend dat ik dan nog wat werk heb aan Ezuri, Claw of Progress, die voor het grote deel alleen kleine creatures pompt om vervolgens iets groot te maken.
Mee eens, thema kan op meerdere wijze ingevuld worden.
Het is wel erg leuk om een thema aan een onderwerp te hangen, wat kan variëren van "Het leven en werk van Yaya Ballard", "Baywatch", "De art van Rebecca Guay" of "Ruimtereizigers" of zo, maar vaak niet haalbaar om daar dan een competatief deck mee te bouwen. Met competatief bedoel ik niet dat je altijd moet winnen, maar in ieder kan meedoen voor de winst.
Ik speel (voor mijn gevoel) altijd decks die zoveel mogelijk thematisch op flavor zijn, maar wel tegenwoordig steeds vaker volgens een "technisch thema", zoals een strategie, een keyword of een kaarttype. "Dingen lenen met Wrexial" doe ik bijvoorbeeld ook. "Manaramp/Flash/Bloodrush", "Cats/Equipment", "Tokens/Lifegain" en "Merfolk/Card Draw" zijn mijn andere projecten van het moment.
Decks die inmiddels uit elkaar zijn hadden thema's als: "Dragon Tribal", "Angel Tribal", "Land Animation", "Zombie Tribal", "Copy", "Orzhov", "Elemental Tribal", "Elves Tribal", "Instants/Sorceries", "Grouphug", "Landfall", "Eldrazi", "Gevangenis", "Slivers", "Druid Devotion", "Iron maiden (de kaart, niet de band)", "War", "Treefolk Tribal", "Vehicles", "Walls" en "Horror".
Vooral toen ik net begon met commander (met de 2013 precons) heb ik decks gemaakt en weer gesloopt. Dit was meer omdat ik nog een beetje feal moest krijgen voor het bouwen van commander decks.
Zo ben ik destijds begonnen met het Marath, Will of the Wild precon deck en heb ik wat jund kaarten bijgeruild en heb ook een Sek'Kuar, Deathkeeper deck gemaakt. beide waren niet super goed, maar wel leuk. Het marath deck is heel snel verandert in een Gahiji, Honored One group hug, maar ligt nu uit elkaar en bestaat niet meer.
Als derde deck had ik Tariel, Reckoner of Souls angels tribal. Dit deck is langzaam verandert in een Kaalia of the Vast deck. Dit is dus ook de reden dat mijn kaalia EDH tegenwoordig meer angels bevat dan demons en dragons bij elkaar opgeteld. dit deck bestaat dus wel nog.
Maarja ik speelde tariel en prossh, maar prossh vond ik niet leuk meer dus ik zocht iets nieuws voor de afwisseling. En nu kom ik op het punt waarbij ik decks maak en bijna niks meer sloop.
M14 kwam uit en bracht slivers met zich mee. in eerste instantie heb ik toen een vijf kleuren sliver standard deck gemaakt met Maze's End. maar ik wilde meer. Ik wilde een nieuw commander deck, dus ik besloot van mijn slivers een commander deck te maken. Dit is nu mijn Sliver Overlord deck. Het deck heeft wat aanpassingen in de creature base begaan na het uitkomen van m15 en wat tribal support kaarten die later uitgekomen zijn, maar dit is een van mijn decks waar het weinigste aan verandert is. behalve.....
Commander 2014 kwam uit. En ik kocht het mono rode artifact matters deck. Hier heb ik wat aanpassingen gedaan en Feldon of the Third Path aan het roer gezet. Het deck abused etb en ltb triggers en ondergaat bijna geen aanpassingen. Behalve recentelijk na kaladesh block toen er wat nieuwe artifacts uitkwamen die leuk in het deck paste.
We springen weer een jaar vooruit naar de release van commander 2015. Ik zag Arjun, the Shifting Flame en dacht: Ja! dat wordt hem. dat wordt mijn nieuwe commander. Ik maakte een card draw deck en ik denk dat dit deck de meeste commanders versleten heeft. beide versies van niv-mizzet, Nin, the Pain Artist, Mizzix of the Izmagnus en Arjun, the Shifting Flame hebben allemaal dit deck geleid. Maar toen kwam hour of devestation een paar maanden terug. En ik zag de glanzende ogen van de locust god en behalve mijn fobie voor insecten voelde ik ook iets anders. Een klikkende connectie. Vanuit mijn kast schreeuwde mijn rood/blauwe card draw deck dat zei deze als commander wilde. met een paar aanpassingen later is The Locust God nu de commander van dit deck en bevat dit deck welgeteld acht infinite card draw combos met Purphoros, God of the Forge, Impact Tremors, Psychosis Crawler, Warstorm Surge en Laboratory Maniac als main win con.
Maar voordat de locust god, locust god werd en het nog Niv-Mizzet, the Firemind was, wilde ik tussendoor iets nieuws. Dus ik besloot in mijn map te kijken en eindelijk een edh te maken voor mijn favoriete kleuren combi (erg he dat dit nog nooit eerder gebeurt is) ik settlede op Mina and Denn, Wildborn. Het is een landfall deck, maar ik vond dat het deck wel erg veel trample shenanigans bevatte. Dus besloot ik Stonebrow, Krosan Hero aan het roer te zetten. Nu gaat het deck waarschijnlijk echter weer uit elkaar (het eerste deck in drie jaar, eeek!) en wordt het een Maelstrom Wanderer deck.
We springen weer een stukje vooruit en komen aan bij mijn laatste twee commander decks. Deze heb ik letterlijk gisteren (zaterdag 26 augustus 2017) gebouwd. Namelijk cat tribal en vampire tribal!
Arahbo, Roar of the World is de leider van cat tribal en het deck maakt graag een heel groot beest en kan ook wijd gaan en speelt graag in de midgame.
Edgar Markov is een beetje anders. in de kern is het een beatdown vampire tribal deck, maar met wat foefjes. het heeft wat extra token synergies die ik als sac fodder kan gebruiken voor kaarten als Skullclamp, Razaketh, the Foulblooded en Attrition. en verder is het best goed in lifegainen.