Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Ik zal er vooraf voor uitkomen: ik ben dol op werewolves.
Toen ik hoorde dat we zouden terugkeren naar Innistrad was ik dol gelukkig. Werewolves komen namelijk, in tegenstelling tot de andere tribes van Innistrad, uitsluitend op deze plane voor. Dat moest toch wel betekenen dat wizards extra veel werewolf goodies in het block zou stoppen?
Shadows had wat aardige kaarten voor het werewolf deck, zoals Geier Reach Bandit en [k]Howlpack Resurgence [/k].
Toch ontbrak de echte vieux. Na wat Wizards had gezegd was ik vol vertrouwen dat Eldritch Moon dat zou leveren.
Eerst zagen we [k]Ulrich of the Krallenhorde [/k]. Hoewel hij een zwakke imitatie was van [k]Huntmaster of the Fells [/k] en ik een tikkeltje teleurgesteld was dat hij niets deed voor de tribe, was ik toch zeer blij met Ulrich. Dst smaakte naar meer.
Maar helaas.....
Allereerst moet gezegd worden dat ik wat moe ben van Eldrazi's. Ik had een mix van Eldrazi werewolves en gewone werewolves nog wel kunnen waarderen, maar alleen maar Eldrazi werewolves? Drie van de vier andere tribes (Spirits, vampires en humans) hebben een mengeling van corrupted en uncorrupted tribe members. Zombies werden zelfs helemaal ontzien van 'Eldrazification' (wat flavorwise trouwens heel tof is!) Waar dan werewolves wél alleen maar in eldrazi-smaak? een enorme domper.
Tot vanmiddag toe had ik de hoop dat er nog wel wat tribal support zou zitten tussen de uncommons en commons. [k]Spirit of the Hunt [/k] mag dan namelijk wel werken tegen [k]Languish [/k], maar dat maakt het niet minder een defensieve kaart voor een agressieve tribe. Ik vond de kaart een grote tegenvaller.
Tot mijn grote verbazing constateerde ik dat er slechts 1 enkele andere kaart was die wat voor werewolves deed, [k]Waxing Moon [/k], een afgezwakte variant van [k]Moonmist [/k].
Wat ik wizards vooral kwalijk neem is dat de andere tribes, die ook in andere blocks kunnen voorkomen, wel substantiële boosts hebben gegeven: zombies en vampires hebben er een paar goede kaarten bij die gaten in hun respectievelijke decks vulden, humans was al mega sterk en heeft er een paar leuke dingen bij en Spirits heeft zelfs een enorme boost gekregen.
Mijn idee was dat werewolf van nature al shapeshifters zijn en dus gevoeliger voor de invloed van Emrakul, the Promised End.
Die slaan helemaal door, gewone stervelingen veranderen minder snel want dat zijn ze niet gewend ofzo.
Denk ik (als ik er een draai een wil geven )
Jullie hebben vanuit een flavor-standpunt zeker gelijk, maar dat neemt niet weg dat vanuit een gameplay oogpunt bekeken deze set ronduit bagger is voor werewolves. Ja ik ben me ervan bewust dat de Eldrazi werewolves mana gebruiken zonder spells te casten, wat leuk werkt met de oude werewolves, maar ik kan wel betere dingen doen met mn mana dan deze zielige excuses (afgezien van Kessig Prowler, die redelijk sterk is) van mana-sinks te transformeren. Ja, we hebben inderdaad één normale werewolf in Ulrich, maar die zit alleen in deze set omdst hij hier naartoe is verplaatst vanuit Shadows; hij hoorde er oorspronkelijk niet in thuis.
- Meerdere keren in artikelen op magicthegathering.com werd gezegd dat de gaten in de tribes in Shadows zouden worden aangevuld in Eldritch Moon.
- Omdat werewolves uitsluitend op innistrad tribal kaarten kunnen krijgen, terwijl Spirits, humans, vampires en zombies dat op haast elke plane kunnen.
- Ze alle andere tribes wél extra tech hebben gegeven die gaten opvullen die de tribes hadden in Shadows.
Werewolves zijn erg leuk, dat moet ik toegeven. Ik heb zelf Innistrad niet meegemaakt, maar het idee van transform vind ik een erg leuke ability en ik was zeker blij met Shadows over Innistrad. We hebben zelfs een werewolf Planeswalker en een Legendary Werewolf gekregen! (Arlinn Kord & Ulrich of the Krallenhorde)
Elke set heeft ook een story line. Die van Shadows over Innistrad/Eldritch Moon gaat over de wraak van Nahiri. Nahiri haalt Emrakul naar Innistrad. Emrakul beïnvloedt levende wezens in haar buurt. Op Kessig Prowler's flavortekst staat dat de menselijke gedaantes van de werewolves zijn verdwenen (uitzondering is Ulrich). Dit komt dus door Emrakul. Het is jammer, maar Wizards heeft dit nou eenmaal zo bepaald dat er weining Human Werewolves meer zijn op Innistrad.
En ja, alleen op Innistrad zijn transform-werewolves (zover we weten). Wizards gaat denk ik niet in elke set transform kaarten doen. Alleen als dit bij flavor past, zoals bij de Planeswalkers uit Origins, doen ze dit. Dit is misschien jammer, maar wel ergens logisch.
Daarnaast gaan wizards niet zomaar kaarten reprints geven. Met name bij de Werewolves uit Innistrad lijkt me dit zeker niet het geval.
Innistrad 1.0 vond ik qua weerwolven heel tof, zeker ook hoe die transform ability daar geintroduceerd werd. In Shadows over Innistrad vond ik dat de designruimte betreft de weerwolven nog beter werd benut. Desondanks miste de echte power die andere tribes wel kregen. En die deur is inderdaad dichtgegooid in Eldritch Moon met de Eldrazi Werewolves.
Het grote probleem is nu dat liefhebbers van weerwolven wellicht wel 5 jaar moeten wachten op nieuwe support. Het is dat Innistrad als Plane niet vernietigd is dit block, maar een nieuwe terugkeer naar Innistrad zal voorlopig wel even op zich laten wachten nu. Omdat DFC's moeilijk geprint kunnen worden in preconstructed decks en de weerwolven thematisch niet snel op een andere plane zitten, zal nieuwe support voorlopig uitblijven in andere sets.
Ik denk zomaar dat Eldritch Moon eindigt op zo'n manier dat we weer normale weerwolven kunnen krijgen. Het zou in ieder geval heel stom zijn voor Wizards om te doen terwijl ze weten dat weerwolven erg populair waren de laatste keer.
Nou eventjes blatant lies ingaan op Jw. Ontbrak er nu echt zoveel voor weerwolven in Shadows? In een groot deel van de gevallen waren de weerwolven dit keer efficienter gecost dan ze waren in Innistrad (Duskwatch Recruiter of Lambholt Pacifist tegen Lambholt Elder, mijn god wat een kreng is die laatste). Geier Reach Bandit was precies wat weerwolven nodig hadden, en nogmaals, Duskwatch Recruiter. Village Messenger is beter dan de Reckless Waif, Howlpack Resurgence heeft de instant speed die weerwolven nodig hadden maar niet hadden met Full Moon's Rise. Onder wolf support is Spirit of the Hunt ook goed, want het helpt weerwolven om te blijven leven. Dat is niet een defensieve mismatch met een agressief deck (3/3 flash voor !), maar extra duurzaamheid.
Ik kan wel even doorgaan. En dit is als je een deck zonder de Innistrad/Dark Ascension weerwolven maakt, en daaronder vallen weer [k]Mayor of Avabruk[/k], Kruin Outlaw en Wolfbitten Captive. Naar mijn idee hebben weerwolven eigenlijk al alles wat ze nodig hebben aan tribal, zeker buiten standard waar Ranger's Guile bestaat (maar dan wel op casual niveau zal ik toegeven).
En dan krijgen ze in Eldritch Moon nog Ulrich, die natuurlijk niet zo goed is als Huntmaster of the Fells, maar waarschijnlijk wél betaalbaar. Als je normale weerwolven wilt spelen dan is Moonmist inderdaad beter dan Waxing Moon...
...Maar Waxing Moon dient een heel ander doel. De meeste Eldrazi Weerwolven zijn nogal dik als ze getransformd zijn en hebben niet het nadeel dat ze terugtransformen. Logisch dat ze zoveel mana costen om te flippen. Waxing Moon komt daar omheen. Over de Eldrazi Weerwolven gesproken zijn ze op zijn minst ontworpen om te werken met de normale exemplaren, al vind ik het ook jammer dat ze geen enkel design echt gepusht hebben (alleen Kessig Prowler zie ik misschien mogelijkheden voor). En ik had ook even Eldrazi-fatigue nadat de eerste paar waren onthuld. Maar laten we eerlijk zijn: Wizards heeft op zijn minst een goede poging gedaan om die twee samen te laten werken.
Weet je wat het weerwolf deck volgens mij mist? Kennis hoe je om de weerwolf mechanic heen bouwt. Shadows over Innistrad heeft nogmaals precies de juiste kaarten geleverd. Moonlight Hunt is later in het spel een groene Doom Blade, en heeft instant speed. Howlpack Resurgence heeft de instant speed. Ik kan wel even doorgaan.
Als "het deck" kennelijk toch iets mist, zou ik wel willen weten wat. Binnen Standard zou dat Ranger's Guile zijn, maar daarbuiten heb je dat voor het beschermen van weerwolven, dingen als Lightning Strike als je niet afhankelijk wilt zijn van weerwolven voor removal, Natural Connection is instant speed ramp. Wat in vredesnaam hebben weerwolven nog nodig?
Gelukkig weet ik nu dat het mij ontbreekt aan kennis over deckbuilding!
Ik speel pas sinds 1997, dus het is fijn dat je me daar even op wijst. Bedankt voor de terechtwijzing.
Als iemand mij met droge ogen kan vertellen dst werewolves ook maar een kleine kans maakt om standard playable te worden, dan graag.
De extra werewolf tech was daarnaast vooral voor commander erg welkom geweest. Nadat bekend werd dat de werewolf legend niks doet voor de tribe had ik gehoopt dat er nog wat extra kaarten in de set zouden zitten die dat wel zouden doen. Dat is helaas niet het geval en dat vind ik heel zonde.
Van de twee kaarten die iets met werewolves doen is er eentje (Spirit) eigenlijk alleen écht relevant voor standard en is de ander, zoals je zelf al constateerde, vooral voor de weredrazi's gemaakt. Bar weinig voor de andere formats dus. Die weredrazi's flippen inderdaad niet heen en weer, maar afgezien van Prowler zijn alle basiskanten van de weredrazi's matig voor hun castingcost en kosten de flipkaarten van hen óók teveel voor wat ze doen.
Wat Duskwatch betreft, het feit dat zijn 'creature type human' gedeelte op dit moment relevanter is dan het werewolf gedeelte spreekt voor mij boekdelen.
Eldrazi zijn echt heel saai imho; ik ken iemand die is helemaal gek van de C'thulu Tentacle Monsters en die loopt dus ook te hypen dat ik de Eldrazi werewolves zou moeten spelen in m'n werewolf EDH deck maar eh... nope ik vind 't heel jammer dat ze de werewolves in Eldritch Moon geboredomized hebben door er Derpdrazi van te maken en die weiger ik dan ook te spelen.
Ulrich was een grappig idee maar naar mijn mening is ie heel erg slap als zijnde de werewolf legendary waar ik naar op zoek was. Echter ga ik hem wel spelen omdat 't een legale variant is van Arlinn als general; al is 't naar mijn mening een verdere power down voor het deck. Spirit of the Hunt is een leuke kaart voor Werewolves, en Waxing Moon zal best leuk zijn in theorie maar 't effect is zo klein dat ik em niet ga spelen in EDH. (Zelfs Moonmist is daar mediocre maar das een ander verhaal)
In Shadows had je ten minste nog Duskwatch Recruiter, Hermit of the Natterknolls en Geier Reach Bandit als quality werewolves. Ze zijn niet en par met dingen als Mayor of Avabruck, Huntmaster of Mondronen Shaman maar doen het nog steeds prima in 't deck. (en ja ik weet dat ik 2 uncs en een rare met 2 rares en een mythic vergelijk maar tja; dat krijg je als je alleen lagere rarity werewolves geprint krijgt. )
Ik vind het ook jammer dat er geen normale weerwolven in deze set zitten. Ik heb het gevoel dat ze prima konden bestaan naast de weredrazi. Zeker aangezien Ulrich er wel in zit.
Dat neemt niet weg dat ik het wel leuk vind dat er ook nog andere transform werewolves zijn dan alleen de normale. Ik vind normale eldrazi ook niet zo leuk, maar gemuteerde werewolves nog best cool. Als andere mensen ze niet willen spelen puur omdat t eldrazi zijn oke, maar ik denk dat er ook best wel werewolf spelers zijn die ze wel willen spelen. Ook qua mechanics is het wel leuk dat je werewolves op een andere manier kan laten flippen. Het werkt ook samen met de bestaande werewolves; je gebruikt al je mana om een werewolf in een weredrazi te veranderen en dan veranderen ook al je andere humans in werewolves, omdat je geen spell hebt gespeeld.
Still, er hadden best nog wel drie of vier gewone werewolves ingekund in de set. Bijv in plaats van 1 weredrazi of van een van die wolf rares, of zelfs een random andere rode of groene kaart.
Ik begrijp de opmerkingen dat Ulrich een slappe kaart is echter helemaal niet. Deze kaart is inderdaad geen Archangel Avacyn level power, maar ze hebben ook in heel standard geen enkele andere creature met hetzelfde power level als avacyn, dus dat is niet echt een goede vergelijking. Ulrich is nog steeds een behoorlijke bomb mythic. Als je hem vergelijkt met Huntmaster of the Fells, scheelt het niet veel.
Wat wel jammer is, dat Ulrich zelf niets doet voor Werewolf Tribal, als enige mogelijke werewolf tribal commander. Ulrich is in my opinion een geweldige kaart, en als deze niet de enige legendary werewolf was, zou deze kaart ook een hoop praise krijgen denk ik.
Punt is, hij is wel de enige legendary werewolf
Al met al vind ik het terecht dat er geklaagd wordt, omdat het waarschijnlijk erg lang duurt voordat werewolf tribal weer opnieuw kaarten zal zien. Er hadden best nog wel een paar kaarten a la geier reach bandit in deze set gekund. Ook mist een goede werewolf tribal commander nog steeds.
Toch denk ik dat de kaarten die er wel zijn niet ondergesneeuwd moeten worden door het geklaag Voor mensen die niet een grondige eldrazi haat hebben zitten er wel leuke kaarten in deze set, en voor de anderen zijn er wel Ulrich, de uncontested alphas, de wolf spirit of de waxing moon. De beste oplossing van de problemen zou een legendary werewolf, die daadwerkelijk enige werewolf tribal ability heeft, in een van de commander precons zijn ^^, dan gaat de haat voor de mooie kaart ulrich mss weg