Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Ik heb wel een beetje het idee, wat er in Standard gebeurt en ik ga het ook zeker wel spelen, maar..
Ik wil een beetje het idee hebben, dat ik steeds beter met een deck wordt, en dat niet na een jaar aangepast MOET worden, dus ik dacht, ik ga een modern deckje brouwen.
Nu is mijn vraag, wat is het verschil tussen het spelen van modern vs standard.
En dan niet, wat legaal is in modern en standard, maar meer hoe de metagame werkt, is het sneller, dan standard? is het mechanisme ervan heel anders?
Is het ook een wat langzamer veranderende omgeving (omdat er niets weg gaat)
Om een voorbeeld te geven: ik zat op twitch legacy of vintage te kijken en het enige wat ik zag gebeuren, was, dat ze kaarten opzochten en lijken te zoeken naar een specifieke combinatie.
Standard is sinds theros veel meer mono blauw, mono zwart of een reactie erop.
Ik vroeg deze zelfde vraag ook laatst aan een vriend die iets meer thuis is in het modern-gebeuren en hij vertelde me dat Modern veel meer lijkt op overleven in een snellere metagame. Ik moet zelf nog maar eens ervaren wat hij hiermee precies bedoelde maar hij heeft wel wat grote toernooien gespeeld dus hij zal het wel weten, haha.
Als ik aan Modern denk dan denk ik vooral aan de volgende decks:
1. Jund (aggro controlish deck, meest populair - erg duur i.v.m. Tarmogoyf en Dark Confidant)
2. Melira/Kiki-Pod (combo deck)
3. Tron (soort van combo deck, variatie in Green / Red is het populairst)
4. Living End (combo deck, sinds kort weer populair, GP Antwerp had er 4 of 5 in de top 8 zitten iirc)
5. Splinter Twin (sinds de win in Antwerpen erg populair - beurt 4 infinite combo deck)
Daarnaast heb je nog decks zoals UWR (diverse combinaties). De drempel voor Modern wordt wel steeds hoger, de gemiddelde manabase van een deck is al gauw 200 euro i.v.m. de Zendikar fetch landen zoals Scalding Tarn.
Modern is voor mijn gevoel een erg high-passed format, volgens de stats van MTGO zijn de gemiddelde games 5,6 beurten, als je kijkt naar het bovenstaande lijstje kunnen 3 van de genoemde decks voor beurt 6 hun combo af laten gaan... waarbij Standard een beduidend trager format is.
De decks in modern zijn sterker omdat er gewoon veel meer kaarten beschikbaar zijn dan in standard. Een van de verschillen is dat er in modern veel meer combo wordt gespeeld dan in standaard (geen momenteel). Bijvoorbeeld het winnende deck van GP Antwerpen zoals gepost door Morph. Dat maakt het soms ook een wat lastig formaat, omdat je het deck van je tegenstander moet kennen zodat je op je hoede bent en antwoorden open moet houden.
Voordeel van modern is dat het een eternal format is (kaarten roteren niet uit), maar een nadeel kan zijn dat de kosten voor sommige kaarten behoorlijk prijzig zijn. Maar... eenmaal ingestapt, dan heb je ook een blijvend deck. De metagame is stabiel, maar erg groot. Dat geeft je veel ruimte en tijd om de gespeelde decks te leren en je ook daardoor beter wordt in het spelen van je eigen deck.
Overigens niets ten nadele van standard, dat blijft een zeer mooi formaat wat niet zo snel zal vervelen door de steeds vernieuwende sets.