Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

New to mtg, any tips?

Bert97
13 dagen geleden
Hallo iedereen,

Ik ben helemaal nieuw wat mtg betreft, ik speel reeds andere tcg's zoals Lorcana & altered. Maar ben er over aan het denken toch ook mtg te gaan bekijken en vooral spelen
Ik ben een speler, in mindere mate collector (ik verzamel alleen hier en daar sommige niches)

Hebben jullie enkele tips waar te starten? Hebben de kleuren typische kenmerken? welke Decks goed zijn om te starten? welke boosters goed zijn om een deck aan te vullen? ...
Justian2002
13 dagen geleden
Allereerst is het voor iedereen handig om te weten wat je zelf wilt spelen? Welk format spreekt je t meeste aan? Commander, standard, ect
Bert97
13 dagen geleden
Standard/pioneer is voor mij het meest interessant aangezien het deckbuilding systeem gelijkaardig is aan wat ik gewoon ben.
Op termijn zou ik misschien kijken voor ook commander te leren spelen
BluezamX
12 dagen geleden
Als je Standard en Pioneer wil spelen raad ik je Magic Arena aan. Een freemium game die je een geweldige uitleg over Magic geeft en juist bedoeld is om Standard mee te spelen. Volgens mij zit Pioneer er nog niet helemaal in, maar 90% van de kaarten hebben ze vgm wel. Het is ook een goede manier om met draft te starten door de 3rd-party advies tools zoals Untapped.gg Draftsmith die je adviseren bij deckbuilding.

Enige nadeel is dat het aan het begin best grindy is om genoeg resources te vergaren om echt decks te bouwen, maar er zijn quests en wekelijks gratis evenementen voor de afwisseling!
Bert97
12 dagen geleden
Zal ik zeker proberen, bedankt voor de tip
Lavinius
12 dagen geleden
Voor pioneer en standard help ik ook heel graag, ik speel beide formats graag. Als je daar specifiek vragen over zou hebben of decks die je zou willen bekijken / bouwen ben ik graag ter assistentie!
Bert97
12 dagen geleden
Quote:
3 uren geleden
Voor pioneer en standard help ik ook heel graag, ik speel beide formats graag. Als je daar specifiek vragen over zou hebben of decks die je zou willen bekijken / bouwen ben ik graag ter assistentie!

Heb jij voor een beginnende speler tips/aanraders qua starter decks, boosters voor uitbreiding,...?
Lavinius
12 dagen geleden
Voor pioneer kan je als beginner natuurlijk eens kijken naar de challenger precons. Ze zijn niet allemaal heel competitief, maar met enkele upgrades FNM viable te maken. Let wel op; sinds het maken van de challenger decks zijn Lurrus of the Dream-Den en Jegantha, the Wellspring gebanned. Verder kan je op het internet en Reddit ServoToken's "Pioneer Budget Compendium" opzoeken. Ik heb de link niet, maar daar staan tientallen Decks voor 100$ en 30$ budgetten. Hier zijn dan ook altijd upgrades mogelijk, voornamelijk de land base. Mijn persoonlijke aanrader is om daar eens op te kijken. Voor beginnende spelers zijn vooral aggro Decks heel goed. Dan zijn er minder lastige beslissingen om te maken en ze werken simpelweg best goed. Op dit moment is Gruul Aggro één van de beste Decks in Pioneer, en ook Rakdos heeft goede resultaten.

Voor standard zijn er geen preconstructed Decks, maar is een simpel deck dat redelijk budgetvriendelijk is Mono-Red aggro. Ook een erg sterk performend deck. Met de zoekterm "Mono Red Aggro standard 2025" moet je wel op deck lists komen. Verder kan je ook naar standard toernooien zoeken voor Decklists die je aanspreken (kan bijvoorbeeld op Mtggoldfish en Mtgdecks.net).

Ten slotte wil ik net als BluezamX aanraden om Arena te downloaden. Voor standard is ook het Aggro deck best simpel om te maken, en het is een fantastische introductie in magic.
Als je nog verduidelijking nodig hebt of vragen hebt, laat maar weten!
Bert97
12 dagen geleden
Ik heb intussen mtg arena gedownload om zo wat te kunnen zien wat bij me past.
Bedankt alvast
Tancred
12 dagen geleden
De kleuren hebben hun eigen karakterestieken. Rood heeft burn, dat is damage naar creatures of spelers en artifact removal. Bijvoorbeeld Lightning Bolt en Abrade. Rood heeft ook kaarten die de power boosten. Wit heeft creature removal, artifact en enchantment removal. Bijvoorbeeld Swords to Plowshares en Disenchant. Verder heeft wit kaarten die de toughness boosten en lifegain. Blauw heeft countermagic en bounce, dat is dat je iets terugstuurt naar de hand. Bijvoorbeeld Unsummon. Groen heeft mana acceleratie zoals Llanowar Elves en kaarten om land op te zoeken. Groen heeft verder kaarten om creatures te boosten en grote creatures zoals Thorn Elemental. Zwart heeft creature removal zoals Murder en kaarten om creatues uit je graveyard te halen zoals Lord of the Undead.

Dat zijn een aantal voorbeelden van wat de verschillende kleuren hebben. Gaanderweg zul je er achter komen dat bepaalde kleuren bepaalde eigenschappen hebben. Zo is er niet in elke kleur een Wrath of God.
Bert97
12 dagen geleden
Bedankt voor de uitleg Tancred
Bert97
12 dagen geleden
Toch nog een vraagje waar ik mee zit
Je hebt ook starterkits de Decks die hier inzitten vallen deze onder een bepaald format?
Lavinius
12 dagen geleden
Officieel zijn de starter decks standard legal tijdens de periode dat de starter kit gereleased is. De Magic: the Gathering - Bloomburrow Starter Kit 2024 is bijvoorbeeld wel nog standard legal, maar Magic 2021 Arena Starter Kit niet meer. Pioneer is een niet-roterend formaat, maar standard roteert ieder jaar; enkele oudere sets eruit, nieuwe erin. Vergelijkbaar als bij Pokémon.
Bert97
12 dagen geleden
Bedankt voor alle info
Bert97
12 dagen geleden
Nog een laatste vraag, wat zijn Planeswalker Decks?
BluezamX
12 dagen geleden
Als je tijdens het spelen op Arena vragen hebt kan je die het best op de Discord stellen, daar reageren mensen vaak sneller. De link staat bovenaan de community bar!
Lavinius
11 dagen geleden
Quote:
11 uren geleden
Nog een laatste vraag, wat zijn Planeswalker Decks?

Dat waren de preconstructed Decks die vroeger met elke set werden gereleased, maar vervangen werden door de commander Decks. Goed om het spel te leren, maar absoluut niet sterk.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 17 posts
  • Laatste post Lavinius 11 dagen geleden
  • Gemaakt door Bert97 13 dagen geleden

Eerder bekeken

iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL