Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Het is mijn indruk dat er maar weinig actieve oudere Magic spelers zijn. En dan bedoel ik 40+ of 45 + of zo.
Wellicht is het zo dat er een flinke categorie spelers is van 30+ die nog in een speelgroepje zitten, b.v. stammend uit hun studententijd. Die komen nog regelmatig samen om Magic te spelen. Maar dan haken de medespelers één voor één af door sociale omstandigheden (werk, verhuizing, relatie, andere interesses). Het groepje valt uiteen. En zo blijven de Magic kaarten steeds langer in de kast liggen.
Is dit iets wat de hoge heren bij Magic the Gathering zo hebben beoogd, of is het een onbedoeld effect van de manier waarop het spel is georganiseerd?
Een oudere speler kan natuurlijk met zijn decks een spellenwinkel bezoeken, in de hoop een tegenstander te treffen en wat potjes Magic te spelen. Maar in de praktijk werkt dat niet. De jongeren spelen liever onderling. Verder ziet zo'n spellenwinkel er uit als een Soos of een Jongerenhonk. Je kunt er een blikje Fanta krijgen en een Snickers reep. Dat is een weinig aantrekkelijk vooruitzicht. Het zou denk ik al verschil uitmaken als je er een Espresso of Cappuccino kon krijgen.
Mijn indruk is juist dat het ontzettend divers is. Mijn speelgroepje heeft mensen van 27 tot tegen de 50 aan. We spelen vrijwel elke week. De persoon die net een kind heeft zit aan tafel met een persoon bij wie de oudste over paar jaar het huis uit gaat.
Ik kom echt mensen tegen van alle leeftijden. Als ik ga spelen bij bazaar voor een toernooi/avondje dan kom ik ook erg diverse mensen tegen. en omdat het een toernooitje is speel je automatisch met mensen omdat je gematched wordt.
Een deck meenemen naar een winkel en hopen dat ik iemand kan vinden werkt meestal niet heel erg is mijn ervaring, er zijn denk ik niet zoveel mensen die dat doen. Mensen spelen daar eerder omdat ze daar hebben afgesproken of omdat ze er al veel mensen kennen.
Wel speel ik regelmatig op speeldagen geörganiseerd door bijvoorbeeld restaurants. Daar ken ik dan niemand, en omdat iedereen commander speelt wordt er regelmatig een 4de persoon gezocht en wordt je vanzelf gevraagd.
Lang verhaal kort, voor elk scenario gelden andere groepen en mensen, maar ik heb niet het idee omdat het alleen jongere zijn (misschien ook omdat oudere mensen er meer geld voor (over) hebben.
Onze speelgroep is ook ontzettend divers in leeftijd. We hebben op een gemiddelde vrijdag meer dan 12 spelers. Ik schat minstens de helft 40 plus.
Meerdere kinderen van 40 plussers spelen regelmatig mee met commander potten en draft.
Zelf ben ik 45+, en moet zeggen dat ik met 2 groepjes magic. Daarbij ben ik wel de oudste van de 2 groepjes, de gemiddelde leeftijd is bij beide ongeveer 35.
Graag zou ik met meerdere mensen willen magicen uit mijn stad maar ik kom ze nooit tegen of ze haken af na 6 maanden.
Ik ben docent op een middelbare school en heb daar wel eens een magic middag proberen te organiseren maar nooit animo voor.
Dus ik denk dat de spelende populatie vaak al gevormd is en dat je er moeilijk tussen komt als Gen Xer.
Hebben de meeste 40-plussers niet gewoon Facebook? Mogelijk vind je oudere spelers daar wel.
Naar een winkel gaan met de hoop een potje te spelen, is een leuke herinnering, maar lijkt mij nu niet meer realistisch. Zeker niet om een 30-plusser, laat staan een 40-plusser te treffen die met hetzelfde idee naar de winkel ging of héél toevallig kaarten bij zich heeft én tijd heeft voor een potje.
Ik denk: gewoon aanmelden voor een evenement die niet al te goedkoop is, en dan zul je ongetwijfeld wat oudere spelers ontmoeten.
Magic is niet echt een sociale activiteit. Bij denksporten zoals schaken, dammen en bridge geldt hetzelfde. Maar daar heeft men het probleem lang geleden opgelost: je richt gewoon een vereniging op ! Iedereen, jong of oud, kan lid worden. Als lid heb je toegang tot o.a. de interne en externe competitie. Zo heb je altijd tegenstanders van jouw speelsterkte. Dat systeem werkt uitstekend. Bij Magic is het idee van een vereniging nooit ingevoerd. Geen idee waarom dat zo is. Wellicht omdat Magic wordt gerund door Amerikanen ?
Ik heb hier gestopt met lezen, want dat is aantoonbaar onwaar. Bij denksporten is het een punt dat je niet praat of anders communiceert met tegenstanders, behalve misschien om een remise aan te bieden of op te geven. Magic is dat niet, behalve op het professionele level en zelfs daar is het etiquette om je plays te omschrijven voor je tegenstander zodat het duidelijk is wat je aan het doen bent. Als je van mening bent dat gezelschapsspellen (zoals Magic, maar ook monopolie en Catan) niet om het gezelschap gaan, durf ik toch te voorspellen dat niet veel mensen dat met je eens gaan zijn.
Daarnaast zie je bij de Bazaar regelmatig mensen met dezelfde tenues aan (Magicers vgm?). Dat is zeker wel een vereniging! En de gamestore zelf dient ook als verzamelplek voor hobbyisten; frequente FNMers van alle leeftijden spreken elkaar regelmatig bij de Bazaar. Om nog maar te zwijgen van playgroups van like-minded spelers zoals je er honderden zal hebben in Nederland.
Om terug te komen op het punt van oudere spelers, ik denk op basis van de mensen die ik zie dat er bij de Bazaar voornamelijk mensen van 20-40 komen, maar ik durf te wedden dat bij ieder evenement waar ik ooit ben geweest, of dat nou prerelease, draft of Commander was, er ook oudere spelers waren!
Ik vind deze post de grootst mogelijke onzin die er is. (En sorry als ik de starter van dit topic beledig, het zij zo) Het staat bol van de aannames die als waarheid worden gepresenteerd.
Tuurlijk je leven als 40 plusser is anders dan toen je midden 20 en single was (hoeft ook niet maar kan) Maar dan kun je nog steeds tijd maken voor je hobbies. Je budget en je prioriteiten zijn anders.
Ik ben toen er nog regelmatig Grand prix door europa georganiseerd werden naar Grand prix toegegaan en dan ging de partner mee en zij ging dan shoppen met een vriendin en ik ging een GP spelen met de man van die vriendin. En in plaats van in een jeugdherberg of een goedkoop hotel, ja dan slaap ik in het Hilton of een ander goed hotel (Vaak zijn zaken hotels (bij congrescentra) goedkoop in het weekend in vergelijking met door de week)
Maar ik draft nog steeds in mijn lokale spellenwinkel, en de jongste is daar 12 en de oudste mijn leeftijd en dat maakt voor het spelletje niet uit, en dan drink ik gewoon een sinas en heb er geen Espresso of Cappuccino (WTF?) voor nodig voor een leuk evenement.
En dat Magic niet sociaal is dat is de meest grote onzin. De persoon die magic speelt die kan wel of niet sociaal zijn. Magic in real life is juist een sociale bezigheid..
mocht er een moderator vinden dat ik iemand beledig, wis deze post gerust.
Toen ik begon met spelen in 1995 speelde ik vooral met leeftijdsgenoten en heden ten dage doe ik dat nog steeds. Maar tijdens een prerelease of ander evenement kom ik ook in aanraking met jongere spelers. Het mooie van dit spelletje is dat leeftijd niet veel uitmaakt tijdens het spelen, de common ground is het spel.
Maar buiten de games om merk ik het leeftijdsverschil behoorlijk, niet verwonderlijk want ik zit in een compleet andere levensfase dan bijvoorbeeld een 17-jarige. Toch weerhoud mij dit niet om, eens in de zoveel tijd, een evenement te bezoeken. En gelukkig schenken ze overal koffie :-)
Ik ben heel blij met de verscheidenheid aan spelers waarmee ik afgelopen 30 jaar in aanraking ben gekomen. Er zitten bijzondere mensen tussen en velen hebben mijn leven verrijkt met hun verhalen en ervaringen.
Nb. ik heb 3 kids maar speel nog wekelijks. Vanavond doe ik bijvoorbeeld mee aan een Ice Age cube draft; back to the old days...
Maar dan haken de medespelers één voor één af door sociale omstandigheden (werk, verhuizing, relatie, andere interesses). Het groepje valt uiteen. En zo blijven de Magic kaarten steeds langer in de kast liggen.
Is dit iets wat de hoge heren bij Magic the Gathering zo hebben beoogd, of is het een onbedoeld effect van de manier waarop het spel is georganiseerd?
Ik ben zelf nog relatief jong, maar volgens mij is dit gewoon hoe het leven gaat. Ik denk dat dit geld voor bijna alle vrienden groepen, niet alleen de magic speelgroepen. Wat ik wel zeker weet is dat Wizards of the Coast (de hoge heren bij Magic the Gathering) erg trots zijn dat mensen het spel lang blijven spelen en vooral stoppen om dat er iets anders in de weg komt en niet stoppen om dat ze het spel niet meer leuk vinden. Ze zijn ook erg trots dat mensen vaak terug komen en weer beginnen met spelen na dat ze zijn gestopt.
Maar daar heeft men het probleem lang geleden opgelost: je richt gewoon een vereniging op ! Iedereen, jong of oud, kan lid worden. Als lid heb je toegang tot o.a. de interne en externe competitie. Zo heb je altijd tegenstanders van jouw speelsterkte. Dat systeem werkt uitstekend. Bij Magic is het idee van een vereniging nooit ingevoerd. Geen idee waarom dat zo is. Wellicht omdat Magic wordt gerund door Amerikanen ?
Ik denk dat het niks te maken heeft met dat het gerund wordt door Amerikanen. Het komt volgens mij vooral omdat er niet echt behoefde voor is, omdat de meeste mensen al genoeg hebben aan de events van de game store. Als je sociaal contact zoekt met andere magic spelers, is het erg makkelijk om naar een commander event te gaan. Commander als format is bedoeld voor het sociaal spelen en de meesten game stores hebben hier erg regulier events voor.
Waar BluezamX het over heeft is volgens mij een competitief team. Dat bestaat zeker maar ik denk niet dat het iets is waar jij op zoek naar bent.
Een oudere speler kan natuurlijk met zijn decks een spellenwinkel bezoeken, in de hoop een tegenstander te treffen en wat potjes Magic te spelen. Maar in de praktijk werkt dat niet. De jongeren spelen liever onderling.
Ik raad je aan om specifiek naar de events te gaan van de game store. Je moet dan wel een beetje betalen, maar dan hoef je niet af te spreken of iemand bij toeval tegen komen die het zelfde format wilt spelen. Ik denk ook dat je het verkeert hebt met dat de jongeren liever onderling spelen. Van wat ik heb mee heb gemaakt hebben mensen daar geen problemen mee.
Verder ziet zo'n spellenwinkel er uit als een Soos of een Jongerenhonk. Je kunt er een blikje Fanta krijgen en een Snickers reep. Dat is een weinig aantrekkelijk vooruitzicht. Het zou denk ik al verschil uitmaken als je er een Espresso of Cappuccino kon krijgen.
Ik kan goed begrijpen dat je behoefde hebt aan een kopje koffie en een rustige atmosfeer. Ik denk dat dat nog redelijk afhangt van de tijd en de game store zelf. Je kan kijken naar andere game stores of komen op andere tijden om iets te vinden wat meer bij je past, maar het zal waarschijnlijk altijd een beetje onrustig zijn.
Ik hoop dat dit helpt.
PS: Magic heeft altijd een sociaal aspect gehad, maar tegenwoordig is dat veel groter en meer in de focus. Dat wordt waarschijnlijk een beetje wennen.
Ik ben met mijn 42 de jongste in mijn vaste groepje . Verder speel ik soms met andere groepen mee, en daar verschilt het - maar dat zit eigenlijk altijd tussen de 20 en 50. Anyway, voor mij is Magic toch wel 1 van mijn mooiste sociale activiteiten
Mango, ik vind je een uniek persoon op dit forum, maar bijna alles wat ik van je lees heeft (voor mij) een cynische toon. Ik ben benieuwd of je ook wel eens op jezelf reflecteert, en dan met name of de ervaringen waar je moeite mee hebt wellicht ook deels hun oorzaak in jou zelf hebben. Zonder cynisme van mijn kant - ik hoop dat je er in het offline leven met name met plezier instaat!
Wij Hagenezen moeten sterk staan: soms wil je gewoon effe je ei kwijt. Dit heeft met de leeftijd te maken, maar ook met de verloedering van de haag. [...]
bijgewerkt door Jan 2 dagen geleden (Inhoudelijke reacties zijn welkom. Anderen zeggen dat ze stil moeten zijn is géé)
- Mijn beide speelgroepen bestaan voornamelijk uit 40+ers
- Ik speelde voorheen elke maand Commander bij Bazaar of Magic: daar waren naar mijn idee de leeftijdscategorieën prima in balans
- Ook het consumptie aanbod vond ik altijd prima bij BOM (trouwens, koffie drinken na 20.00 is helemaal niet goed )
- 3 jaar geleden ben ik verhuisd naar Enschede en speel daarom nu vooral in Hengelo. Daar is de gemiddelde leeftijd zelfs nog hoger dan in Delft en ze hebben een mooi café waar je ook koffie kunt krijgen.
- Conclusie: na eigen empirisch onderzoek ben ik het niet eens met je stelling