Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Commander 2014 bracht ons 5 nieuwe kant-en-klare mono-colored commander decks.
1 deck voor elk van de 5 kleuren van magic. Met planeswalkers die als commanders gebruikt kunnen worden, De medalion cycle die geprint werden met mag ik zeggen ontzettende mooie art en de nieuwe luietenant ability is er in commander 2014 voor elke wel wat te vinden of naar uit te kijken.
Vandaag zullen we dan ook kijken naar het rode commander deck Built from Scratch.
Net als de andere commander 2014 decks bestaat Commander 2014: Built from Scratch uit 99 kaarten deck, 1 planeswalker commander en 1 oversized planeswalker commander. Laten we beginnen met te zeggen dat de naam Built from Scratch perfect past bij dit deck. Het is namelijk ook een rood artifact deck dat bouwt op het recyclen van je ouwe artifact voor nieuwe en betere uit je graveyard.
Voordat we daar verder op in gaan wil ik het eerst even over de commanders zelf hebben. We hebben zoals gebruikelijke, er weer 3, waarvan er 2 nieuw zijn en eentje een reprint is van een ouwe kaart.
De Commanders
Allereerst hebben we Bosh, Iron Golem een flinke 6/7 voor 8 colorless mana met een sacrifice ability om je artifacts die overbodig zijn geworden in te ruilen voor damage. En als je geen artifact meer hebt om te sacrificen kun je altijd nog Bosh zelf inruilen voor damage. Persoonlijk vind ik Bosh niet een erg intressante commander en hij heeft van de 3 ook de minste synergie met het deck zelf. Ik raad het dan ook niet aan om hem als commander te gebruiken tenzij je er een deck van de grond af opbouwt voor hem.
Als tweede hebben we Feldon of the Third Path en Oh my hij is geweldig. Voor 3 mana heb je een 2/3 met een geweldige ability om een token te maken van een creature die in je graveyard ligt. De token krijgt haste en wordt gesacrifeced aan het einde van je beurt. Denk aan alle Enter the battlefield en whenever it dies effects die je kan misbruiken met deze bad boy als commander. Gooi een Wurmcoil Engine (die toevallig ook in dit deck te vinden is.) in je graveyard en maak er tokens van zoveel als je kan. Zorg ervoor dat je een manier hebt om hem te untappen door bijvoorbeeld Thousand-Year Elixir of Magewright's Stone en je kan helemaal los gaan.
De laatste van de trio is Daretti, Scrap Savant en bij ver mijn favoriet van de 3. Voor maar 4 mana heb je een beest van een planeswalker liggen. Beginnend met 3 loyalitie geeft zijn +2 je de optie om maximaal 2 van je duurdere artifacts in je graveyard te leggen om vervolgens net zoveel kaarten te pakken. Je mag voor als je niks wil discarden zelfs 0 kaarten discarden. Bedenk wel je mag dan ook geen kaarten pakken. Zijn -2 werkt super geweldig met zijn +2 sacrifice, een artifact die je niet meer nodig hebt en speel je enge Wurmcoil Engine of je token fabriek Myr Battlesphere (Ook te inden in het deck.) die je hiervoor met zijn +2 in de graveyard hebt gegooid. En als slagroom op de taart geeft zijn -10 je nog de bonus om alle artifacts die van het veld je graveyard ingaan gewoon weer aan het einde van de beurt terug te krijgen.
Het deck
Het doel van het deck het recyclen van artifacts en Daretti, Scrap Savant is eigenlijk de enige die daar goed in is. Hij kan zowel artifacts in de graveyard krijgen en ze eruit halen terwijl Feldon of the Third Path ze erin laat liggen en Bosh, Iron Golem alleen artifacts in de graveyard werkt. Ik raad dan ook aan om Daretti, Scrap Savant als commander te gebruiken. Behalve de commanders heeft het deck natuurlijk meerdere manieren om de artifacts in de graveyard te gebruiken. Met een reprint van de geliefde Goblin Welder is deze interactie er al vanaf beurt 1. De nieuwe maar indrukwekkende Scrap Mastery geeft ons een Living Death, maar dan voor artifacts. Wat in mijn mening beter is omdat je anders goed moet opletten dat je tegenstander niet een Akroma, Angel of Wrath uit zijn graveyard haalt terwijl dat bij artifacts meestal wat minder is.
Natuurlijk is geen een rood deck echt compleet zonder wat draken en ook dit deck heeft ze. Hoard-Smelter Dragon geeft je een extra sacrifice mogelijkheid voor je artifacts en swingt vervolgens ook voor wat. Tyrant's Familiar is een nieuwe 5/5 draak met flying en haste die als bonus zolang je commander op het veld ligt een 7/7 wordt met een extra burning touch voor die ene vervelende creature van je tegenstander. Daarnaast is Volcanic Offering mijn favoriet van de Offering cycle puur omdat je van 2 lastige non-basics lands afkomt die niet van jouw zijn en van 2 creatures die niet van jouw zijn. Spine of Ish Sah zorgt voor herhaalbare manier om permants te destroyen en Chaos Warp veranderd iets engs in hopelijk iets minders engs terwijl Everflowing Chalice, Sol Ring, Caged Sun en Ruby Medallion voor de mana ramp hoewel dat niet erg nodig is met 41 lands in het deck.
Aanraders
Voordat ik mijn conclusie zal geven van dit deck wil ik eerst nog wat kaarten aanraden die ik persoonlijk goed in het deck vind passen. Zonder dat deze kaarten het idee van wat het deck doet verandert.
Het deck kan altijd meer draken gebruiken. Het Hellkite Tyrant geeft behalve een manier om je tegenstander’s artifacts te stelen en zelf te gebruiken, zelfs een extra win optie, Hellkite Igniter is een bruut die alleen maar groter en bruter kan worden in dit deck. Hammer of Purphoros geeft al je creature haste en zorgt voor extra artifacts voor later in de game wanneer je wat teveel van die 29 Mountain hebt liggen. Scuttling Doom Engine vraagt er gewoon om in en uit de graveyard gehaald te worden. Kuldotha Phoenix metalcraft is altijd wel te spelen met de hoeveelheid artifacts die we tot onze beschikking hebben. Een kaart die ik voorzichtig aanraad omdat hij erg snel uit de hand kan lopen en de lol uit het potje kan halen, is Mindslaver Deze baas van een kaart in combie met Daretti, Scrap Savant zorgt er gewoon voor dat je een van je tegenstanders stil kan leggen in een multiplayer match terwijl het in 1v1 gewoon een insta win wordt.
Conclusie
Dit deck zit vol met synergie en is super leuk om mee te spelen. Je zit alleen wel snel met heel veel mana waarmee je niks kunt vanwege de grote hoeveelheid land en mana-ramp kaarten (Voor de wat nieuwere speler dit is een term voor kaarten die je sneller extra mana geven).
Het deck is daarmee wel erg afhankelijk van de Daretti, Scrap Savant of Feldon of the Third Path als commander of Goblin Welder op het veld om aan zijn volledige potentie te komen. Al om al is dit toch mijn favoriete deck van de commander 2014 serie