Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Ik was eerst een groot fan van de Lightning Helix. Prachtige kaart: schade doen en life gainen.
Later ben ik ook de Boros Charm gaan waarderen. Enerzijds kan je er een Wrath of God of een Earthquake mee onschadelijk maken, en dat is natuurlijk uitstekend. Anderzijds geeft hij je ook een win-mogelijkheid.
Het mooie van Rip Apart is dat hij een nuttig alternatief is voor de (verouderde?) Disenchant. Overigens kan je in dat opzicht ook Requisition Raid overwegen.
Ik vind Rip Apart met afstand de slechtste van deze drie. Hij sloopt altijd maar 1 ding, en op sorcery speed. Dat zijn twee heel relevante downsides, waar de andere twee er maar max 1 hebben. Daarom zal ik nog steeds Wear // Tear over Requisition Raid spelen in de meeste decks, instant speed is voor removal echt het eerste waar ik naar kijk. De Raid is ook echt wel een versatile kaart en als mijn deck iets met +1/+1 counters doet en breed gaat, speel ik die denk ik ook liever dan Wear // Tear.
Alles wat ik hierboven schreef slaat alleen op Commander
Waarom alleen mono-rood? Dat is gewoon een andere vorm van Disenchant. Heeft net als Disenchant maar 1 kleurtje nodig. Perfect in een 2 kleuren-deck. Zo heb je ook Thraben Charm als je je meer zorgen maakt om enchantments dan artifacts.
Ik vind Abrade ook beter dan Rip Apart, gegeven multiplayer (Commander) potten. Hij is natuurlijk veel minder flexibel, maar in deze formats zijn Planeswalkers inherent minder sterk en zie je bijna niet en de versatility van het zijn van een instant verslaat voor mij het kunnen slopen van een Enchantment. Instants stellen je tegenstanders in staat jouw problemen voor je op te lossen, of ze zelf op te lossen op momenten die voor je tegenstanders ongunstig zijn. Stel je het volgende scenario voor:
Een tegenstander heeft een Drannith Magistrate gespeeld, jij hebt een Abrade op hand en wil volgende beurt je commander spelen, want deze beurt heb je niet genoeg mana voor commander + Abrade. Nu kan je gewoon wachten tot de end step van de tegenstander voor je, dan de Magistrate slopen, untappen en je commander spelen. Dat heeft als voordeel dat je andere tegenstanders ook hun commander niet hebben kunnen spelen. En nog beter: als een van die tegenstanders nou in hetzelfde scenario zit met een Rip Apart op hand, ipv een Abrade, dan zal die tegenstander daarmee wellicht de Magistrate slopen om zijn commander te kunnen spelen, waardoor jij in hetzelfde scenario zit, maar nog een Abrade op handen hebt om later te gebruiken, is de Magistrate weg én is een andere speler zijn removal spell kwijt
Omdat mono-rood de reputatie heeft slecht te zijn in disenchanten. Daarom ben je met mono-rood blij met een kaart als Abrade. Als je daarentegen wit-rood speelt, heb je een veel bredere keuze: Rip Apart, Requisition Raid, Wear // Tear, en inderdaad ook Thraben Charm. Het is dus best mogelijk dat wit-rood spelers weinig interesse hebben voor Abrade.
Ik ben niet bekend met Commander decks, maar mij dunkt dat je daar een grote vrijheid hebt bij het bouwen. Als je een kaart redelijk goed vindt, neem je er 1 van op in je deck. Dat geldt in principe voor alle kaarten die in deze thread zijn genoemd.
In een 60 kaarten deck is er slechts beperkte ruimte en heerst er grote concurrentie. Een 60 kaarten Boros deck zou 22 land kunnen hebben, 24 creatures en 14 spells. Bij de spells doe je bij voorbeeld 3 x Swords to Plowshares, 4 x Lightning Helix, 2 x Boros Charm en 2 x Rip Apart. Tja, dan zit je al op 11 spells en zijn er nog maar drie posities open. Best lastig.