Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Ik vroeg me af of jullie beginnen met de commander of met de strategie/themas als jullie een commander deck bouwen. Of werkt het voor jullie het beste als je pas begint te bouwen als je van beiden een vaag idee hebt? Welk vage idee ontstaat dan meestel het eerst?
Ik ga altijd denken vanuit de commander. De keuze van mijn commanders wordt wel bepaald door het type deck dat ik daarbij kan bedenken. Dus een vaag idee van het thema passend bij een commander bepaalt de commander.
Ik moet zeggen dat het bakken vanuit de bodem (bottom-up) wel een leuke exercitie was en zeker voor herhaling vatbaar. Je komt net wat sneller op combinaties waar je normaal niet aan zou denken omdat je alles aan je commander wil hangen. Nu is de commander ineens de saus, ipv de aardappelen.
Mijn eerste commander deck ben ik gaan bouwen rondom mijn commander (Rith, the Awakener) en werd een grote beesten/token deck. Dit is steeds meer tokendeck geworden.
Mijn tweede commander deck is gebouwd rond een blink en bounce thema
Het leukst vind ik om rond een commander een deck te bouwen. Bottom up heb ik wel een keer geprobeerd, maar kon ik toch niet echt iets leuks verzinnen.
Bij mij is het meer het gene dat me inspiratie geeft. Soms zie ik een Commander en denk ik: Daar wil ik een deck omheen bouwen! Maar soms heb ik een thema in gedachten en ga ik een leuke/goede Commander daarbij zoeken. En het kan ook gebeuren dat ik een kleurencombinatie wil spelen en dan ga kijken welke Commanders er zijn. Ik speel zelden een deck waarbij de Commander er alleen inzit voor de kleuren. Dat was bij mijn Eldrazi tribal Commander wel zo (ik speelde daar Xira Arien als Commander), maar ik merk dat ik dat toch minder leuk vind.
Meestal bouw ik ze vanuit de commander. Een paar keer vanuit een tactiek zoals bounce of enter the battlefield.
Een keer heb ik een een "set restricted" deck gebouwd, alleen alles uit de Urza Saga, legacy en destiny serie. Dat was oko wel tof.
Ik heb het nog nog nooit vanuit een specifieke kaart geprobeerd.
Zoals magnus zijn Tombstone Stairwell deck...
Die was een beetje een combinatie. Ik had Teysa, Orzhov Scion in gedachten, en had bedacht dat die heerlijk goed combo'd met Tombstone Stairwell. En toen heb ik het hele deck erom laten draaien om die Grafstenen Trap zo centraal mogelijk te laten zijn .
Ik heb t net nog gedaan, ik wou iets met sunburst doen, en daar heb ik vervolgens een commander bij gezocht(Progenitus) al heeft die dr niks mee te maken eigenlijk
Toch zat ik te wachten op een antwoord wat wellicht beter bij dit topic past. Er zijn namelijk meer 5 kleuren commanders die tof zijn. Wellicht zijn die iets makkelijker te spelen en hebben ze meer interactie met het deck.
Zo heb ik wel bewust Karona, False God als Commander gekozen voor mijn Ally deck omdat zij de enige 5-kleuren kaart is die interactie heeft met Allies. Progenitus was waarschijnlijk beter geweest als random beuker, maar Karona is cooler. Plus dat ik van ubes een gealterede versie heb gekregen .
Hmm, de meeste van mij decks zijn wel enigszins gebaseerd op interactie met de commander.
Mijn Glissa, the Traitor, Norin the Wary, Grimgrin, Corpse-Born en Kaalia of the Vast EDH's zijn echt op de commander geënt en hebben deze veelal ook echt nodig om lekker op gang te komen (vooral Glissa)
Mijn Rafiq of the Many en Rith, the Awakener EDH zijn decks die eventueel zonder hun general kunnen, maar waarbij de general gewoon erg goede synergie heeft. (alhoewel ik ipv Rith graag Hazezon Tamar zou willen spelen allen lijkt het dan te zeer op een deck van een vriend van me)
Mijn Ezuri, Renegade Leader, Sakashima the Impostor en Gwendlyn Di Corci EDH kunnen in principe zonder hun general, of er kan een willekeurige andere legend van die kleur (en ras) voor gebruikt worden. Desalniettemin heb ik het deck wel zo gebouwd dat het spelen van de general een extra edge geeft.
om een general nou alleen voor de kleuren te spelen vind ik zonde, pas dan op zijn minst het thema een beetje aan... gwenny heeft tenminste discard support en leuke equips waarmee te hard kan beuken.
Ik begin met een idee, of een deck type uit een ander formaat zoals bv uit legacy of modern. En dan ga ik daar een commander bij zoeken en leuke edh kaarten.