Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Creatures die carddraw opleveren

Mango
1 maand geleden
Extra card draw in Magic is vanzelfsprekend prettig. Altijd welkom! Het is dan ook mooi dat er creatures zijn die extra card draw opleveren; meestal als cantrip. Dat wil echter niet zeggen dat dit soort creatures automatisch populair zijn in constructed (60 kaarten). Er zijn grote verschillen:

Elvish Visionary, Wall of Blossoms, Wall of Omens en Llanowar Visionary zijn populair.

Inspiring Overseer, Elite Guardmage, Enlistment Officer en Pattern Matcher zijn juist impopulair.

Wie kan mij het verschil tussen de twee groepen uitleggen ?
 bijgewerkt door Mango 1 maand geleden
TheRobinros
1 maand geleden
Ik, als (tegenwoordig voornamelijk) commander speler, zie denk ik ongeveer even veel Inspiring Overseers als ieder van de "populaire" keuzes die je noemt, als niet meer. Elite Guardmage iets minder, omdat een cantrip op 4 mana gewoon niet zo veel doet, ik wil dan liever meer effect, zoals bijvoorbeeld Toski, Bearer of Secrets, Mangara, the Diplomat of Beast Whisperer ofzo, iets wat me value blijft geven. Enlistment Officer valt een beetje in het midden, want in mijn kleine bubbel is Soldiers gewoon niet zo populair en zelfs als mensen wel Soldiers zouden spelen, weet ik niet zeker of ze 4 mana voor een 2/3 first strike die misschien 0, misschien 1, misschien 2 maar onwaarschijnlijk veel meer kaarten zullen pakken, echt beter vinden dan eerdergenoemde Mangara, die in mijn ervaring iedere turn cycle 2 tot 4 kaarten pakt en een betere body heeft. Over Pattern Matcher ga ik het maar niet hebben, want die is dood in Commander, maar ook daarbuiten vereist hij niet alleen dat er nog een ander creature ligt om je een kaart te pakken, maar ook dat dat creature nog steeds meerdere keren in je deck zit (dus als je er 2 van speelt en de ander zit in je hand, pak je nog steeds niks) en als je daaraan voldoet, heb je 4 mana voor een 3/3 die een kaart pakt, als ceiling. Doe mij die Elvish Visionary dan maar
BluezamX
1 maand geleden
Het zou helpen om de context te weten. Welk format? Waar haal je vandaan dat deze kaarten populair zijn, en die andere niet?
Justian2002
1 maand geleden
Ik vind het zelf heel gek dat een Inspiring Overseer in 60 kaarten formats blijkbaar niet populair is. Als ik zelf kijk in mijn speelgroep, is die, samen met Karmic Guide, de meest gespeelde Angel! Zelfs beter dan een aantal van de wel ‘populaire’ kaarten, omdat flying een relevant keywordje is.

Waar het hem denk ik in zit, zijn de kleuren. Wit is sws al een minder populaire kleur in heel Magic (imo de tweede beste kleur, maar wel na groen…) en dat is ook te zien in de kleuren van de populaire en niet populaire. Populair heeft drie groene en niet populaire heeft drie witte (wat Wall of Omens beter maakt dan een vliegend engeltje, idk… is vast de ene mana minder…)

Dit is mijn ongezoutte, ongegronde mening. Doe ermee wat je wilt
piano
1 maand geleden
Het verschil zit in de manakost en de eenvoud, denk ik. Voor 4 mana zijn er een hoop opties die (card) advantage kunnen creëeren zonder draw.
Mango
1 maand geleden
Dank voor jullie reacties.

Ik heb nooit begrepen wat er goed is aan de Elvish Visionary. Geef mij een Elven-deck met deze kaart, en ik zal hem er direct uithalen en vervangen door b.v. Essence Warden; een uitstekende creature waarvan het nut duidelijk is.

Wall of Omens en Wall of Blossoms vind ik okay. Ik kan er verder niet veel over zeggen.

Ik ben blij dat jullie Inspiring Overseer waarderen. Een 2/1 Flyer is lang niet slecht. Vooral niet in een Flyers deck met Lords. De echte vraag is hoe goed hij in de praktijk voldoet, vergeleken met andere 3-mana Flyers, zoals b.v. Aerial Responder.

Elite Guardmage is een 4-mana creature. Tja, dat is een stevige cost. Dat ben ik met jullie eens. Je krijgt dan nog sterker de vraag hoe goed hij is in vergelijking met andere 4-mana creatures. Zoals b.v. Shalai, Voice of Plenty. TheRobinros noemt Beast Whisperer, een groene kaart die tot veel carddraw kan leiden. Goede kaart, ik speel hem zelf ook. Maar hij heeft wel concurrentie voor een 4-mana spot in je deck van een topkaart zoals Questing Beast.

Pattern Matcher zal in het algemeen niet goed zijn. Eens. Maar ik zie wel degelijk mogelijkheden. Zo heb ik een goed wit-rood deck met 4 x Lightning Helix als beste spell, en 4 x Benalish Marshal als Lord. Ik heb er geen moeite mee om met de Pattern Matcher een Benalish Marshal op te zoeken en naar mijn hand te halen. Tja, er is natuurlijk een kans dat je in een boardwipe loopt en dat je dan met een loze Pattern Matcher in je hand zit. Elk voordeel heb zijn nadeel zei Johan Cruijff eens.
 bijgewerkt door Mango 1 maand geleden
TheRobinros
1 maand geleden
Quote:
2 uren geleden
Pattern Matcher zal in het algemeen niet goed zijn. Eens. Maar ik zie wel degelijk mogelijkheden. Zo heb ik een goed wit-rood deck met 4 x Lightning Helix als beste spell, en 4 x Benalish Marshal als Lord. Ik heb er geen moeite mee om met de Pattern Matcher een Benalish Marshal op te zoeken en naar mijn hand te halen. Tja, er is natuurlijk een kans dat je in een boardwipe loopt en dat je dan met een loze Pattern Matcher in je hand zit. Elk voordeel heb zijn nadeel zei Johan Cruijff eens.

De vraag hier is dus: Wil je 4 mana uitgeven voor een 3/3 body die op zichzelf niks doet, en alleen je bord nog beter maakt door een Benalish Marshal te zoeken, als je er al eentje hebt en dus waarschijnlijk aan het winnen bent? Het grote voordeel van al deze cantrippende creatures is dat ze hun werk al gedaan hebben op het moment dat ze gespeeld worden. Leuk, je Aerial Responder, maar als je die sloopt met een removal spell is dat een cleane 1 voor 1, terwijl als je Inspiring Overseer sloopt met je removal, dat slecht is omdat je dan nog een kaart achter loopt.

Idem met Elvish Visionary, matige 1/1 voor 2, maar hij is heeeel gratis omdat hij zichzelf direct vervangt en synergie heeft met andere elfen zoals Priest of Titania, Elvish Archdruid en Elvish Clancaller. Stel nou dat de kaart die je pakt een van deze drie is, of een Tamiyo's Safekeeping om een van deze elfen te beschermen voor removal? Het pakken van een kaart wordt beter en beter, als je deck beter wordt. Daarom vind ik Elvish Visionary echt wel een goede kaart, mits de rest van je deck ook goed in elkaar zit, terwijl ik Essence Warden nooit in typal elfs zou spelen, maar juist in groene lifegain decks die daarvan kunnen profiteren met bijvoorbeeld Dina, Soul Steeper, Gourmand's Talent, Treebeard, Gracious Host, Trelasarra, Moon Dancer of Trudge Garden. Anders is lifegain imo gewoon niet zo boeiend: je wint er de game niet mee, maar je verliest er de game een beurtje of misschien twee later mee
 bijgewerkt door TheRobinros 1 maand geleden
piano
1 maand geleden
Elvish Visionary moet je vooral zien als +1 Elf -1 kaart, denk ik.
Stel je hebt Elf deck verzonnen met 56 kaarten, en je wilt er verder eigenlijk niks aan veranderen, dan is 4x Elvish Visionary - als het goed is - een betere toevoeging dan 4x Wall of Blossoms, maar ook beter dan 4x Essence Warden.

Voor het doel deck uitdunnen gebruik ik liever 1 mana cantrips, maar goed dat geeft geen body.
Mango
1 maand geleden
@TheRobinros. Jij veronderstelt dat als mijn wit-rode deck een Benalish Marshal als Lord op de battlefield krijgt, ik al hard bezig ben om te winnen. Daarom zou het overbodige luxe zijn om met de Pattern Matcher een tweede Lord op te halen. Maar ik vind dat een verkeerde voorstelling van zaken. Vaak komt mijn deck uit tegen mono-witte decks die elk zo hun Lords hebben: Knight Exemplar, Field Marshal, Valiant Veteran. Er valt derhalve in zijn algemeenheid niets te zeggen over het strijdverloop. Één Lord zegt weinig.

Ik ben het met je eens dat een cantrip het paradoxale voordeel heeft dat de tegenstander geen removal zal willen gebruiken om de (relatief zwakke) creature te verwijderen. Dat zie je wanneer je Inspiring Overseer vergelijkt met Aerial Responder.

Je zegt dat Essence Warden i.h.a. niet zo sterk is, en pas echt tot zijn recht komt in groene lifegain decks. Ik geloof het meteen. Ik ben echter maar matig geïnteresseerd in groene decks, en volg de trends hierin niet. De Essence Warden is voor voor mij een prima groene weenie. Ik gebruikte haar als voorbeeld voor een kaart die ik liever speel dan de Elvish Visionary.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 9 posts
  • Laatste post Mango 1 maand geleden
  • Gemaakt door Mango 1 maand geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top