Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Ik heb recent een EDH cube in elkaar gezet en nu vroeg ik me af of mensen het tof zouden vinden om dit online te playtesten.
Het gaat dan om het draften zelf. Via cubecobra.com kan je een simulatie draft doen en dit helpt me enorm. De site haalt daar vervolgens een analyse uit (first pick, last pick etc) die ik kan gebruiken voor additions en cuts.
Daarnaast zou ik het ook heel tof vinden als mensen hun kritiek erop los kunnen laten.
Het idee van de cube is 4 player commander, 30 leven, 4 packs van 15 kaarten.
Cool! EDH en Cube zijn wat mij betreft de twee mooiste formats van magic. Goed bezig, en prachtig project. Zojuist een draft gedaan, en er komen een hoop vette kaarten langs. Je lijst puilt uit van de kaarten die ik zou willen picken in een draft, heel tof.
Een paar dingen vallen me op. Zie ze niet als kritiek, zo is het niet bedoeld, en ik realiseer me dat mijn opmerkingen zijn gebaseerd op een relatief korte blik en een enkele draftervaring.
Wat me opvalt, en dat is met veel commander cubes een issue, is een probleem met strategieën en kleuren. Ik zit in nongreen, en mijn mana is echt een issue (ik heb me redelijk gefocust op fix, met als eerste paar picks een Wayfarer's Bauble, Skyclave Relic, Land Tax, maar ik heb denk ik een heel shaky mana base nu.
Ik kan een beetje uit ervaring spreken: ik heb al in 2014 ook een commander cube gemaakt, en onderhouden tot 2018. De allerallerallerbelangrijkste les die ik heb geleerd en ook de allerallerallergrotertegrootste tip die ik je kan geven: multicolor is een valkuil. Multicolor op zich klinkt top en het is het hart van EDH, maar in een draft is het echt funest. Je komt zó snel in een situatie dat een flink gedeelte van je booster irrelevant is. Jouw cube is groter dan de mijne was, dus de verhoudingen zijn anders, maar de strekking van mijn verhaal blijft hetzelfde. Uiteindelijk ben na veel wikken en wegen teruggegaan naar deze verdeling:
72
72
72
72
72
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
79
50
Alle shards en wedges en ook 5-color één kaart (een potentiële commander).
Aangezien exact 20% van je cube uit multicolor kaarten bestaat, ga ik er een klein beetje vanuit dat het wel een bewuste keuze is. Ik snap die, en begon het zelfde, maar ik vrees dat het veel is. Het is overigens niet eens gek veel meer dan bij mij (16,4%), maar het verlagen van dat percentage is de sleutel. Het grootste risico zit denk ik in je shards & wedges: dat zijn 52 kaarten (6%). De kans dat je er iets mee kunt als je zo'n kaart in je draft langs ziet komen, is simpelweg erg klein. Ga maar na: je zit in booster vier, en je ziet eerst een Mayael the Anima en vervolgens een Kykar, Wind's Fury langskomen: hoe groot is de kans dat je er iets mee kunt? Sterker nog: hoe groot is de kans dan nog dat een van de spelers daar daadwerkelijk iets mee kan?
Wat ik grappig vind: mijn oplossing om het soepeler te laten lopen, was vaak om te beginnen met een rondje "commander draft": ieder krijgt een soort min-booster met (in mijn geval) bijvoorbeeld 3 of 6 kaarten, allemaal potentiële commanders eventueel aangevuld met mana fix (Command Tower, City of Brass oid. Heb ik goed gezien dat jij daar ook voor kiest, of was de eerste booster vol met commanders een toevalstreffer?
Het laatste wat ik je zou willen meegeven: denk goed na over het aantal 'pips' per card. Bijvoorbeeld: Cryptic Command is een fantastische kaart, maar in de casting cost kan voor vervelende speelervaringen zorgen. Ik heb niet helemaal in beeld hoe sterk de mana fix in je cube is, maar gebaseerd op mijn draft worden deze kaarten een uitdaging, zeker in een drie/vier/vijf kleuren deck. Als je dit goed wilt ondersteunen, dan zou ik je aanraden om signets (Azorius Signet etc) toe te voegen aan de talismans die je alle tien al speelt, en wellicht zelf nog wat meer 3-mana artifacts die mana geven (Commander's Sphere, Alloy Myr, Coalition Relic, Cultivator's Caravan, en er zijn er nog een zwik meer. Het is echt een grote feel-bad voor zowel de speler die een slechte manabase draft als voor jouzelf als cube owner.
Dit is perfect! Bedankt voor de gedetailleerde feedback.
Color identity
Dit is waar ik ook tegenaan liep tijden het playtesten, het is superzuur om in Mardu te spelen en een pakje te krijgen met 4 zieke groene kaarten en 1 zwarte meh-kaart. En je dan word geforceerd om een Doom Blade te pakken ipv een Genesis Wave.
Veel tips gelezen en veel mensen noemen het loslaten van color identity. Color identity past mooi in commander omdat het restircties voor deckbuilding forceert, maar in een draft werkt het niet zo goed, omdat je het moet doen met wat je hebt.
Dit lost een paar problemen op, mana fixing omdat je groen kan splashen of andere dual lands kan pakken. En je kan je commander selecteren op effect ipv dat je hem alleen maar picked vanwege de kleuren. En het kan voor nieuwe combinaties zorgen die je normaal gesproken niet hebt. Roon als commander en rode creatures blinken bijv.
Maar ik ben bang dat dit misschien ook zorgt voor 5 kleuren good-stuff deckjes. En misschien dat mensen dan altijd maar de "beste" kaart uit een pakje pakken.
Heb je ervaring met dit type draft?
Multicolor
Ja, ik wilde eigenlijk wel veel multicolor proberen, vooral voor dat commander effect. Maar ik merkte dit ok tijdens playtesting. Het i heel lastig om in te schatten of je iets kan met 3+ color kaarten.
Je hebt het goed gezien, het eerste pakje zijn enkel commanders. Ik merk dat dit al heel veel helpt. Je kan dan met dat eerste pakje een beetje kijken wat je hebt qua archetypes en daar kaarten op uitkiezen.
Daarnaast krijgen alle spelers standaard 1 Commander's Sphere, 1 Command Tower en 1 Evolving WIlds. Heb getwijfeld om ook nog een Arcane Signet en Fellwar Stone te geven, maar vond dit misschien weer te sterk.
Ik hoor graag wat je hiervan vind. En bedankt voor de feedback! Ik vat niks op als kritiek, ik hoor graag als dingen niet lekker lopen.
Je link werkt overigens niet, hij stuurt me door naar Ben's standard cubelist.
Wat offspring zegt is helaas waar, Multicolor, en zeker 3 kleuren is een valkuil. Ik heb dan ook alle non-legendary kaarten van 3 kleuren of meer geschrapt. En het probleem rondom landen en Commanders is zeer herkenbaar.
Ik los het als volgt op, speel 4x 15 draftpacks, met een minimum van 60 kaarten decks, en beginnen gewoon op 40 leven.
De commanders zitten tussen de normale packs, en je moet er dus eentje draften. Maar op het eind van de draft mag iedereen een "Commander Kroon" kiezen,
Als je de Ruby Kroon kiest, krijgt je Commander een Rode Color identity erbij, waardoor bijvoorbeeld Sygg, River Cutthroat een Grixis Commander wordt. En uiteraard zijn er ook Emerald-kronen, Saphire-kronen...etc.
Als je geen Color-kroon nodig hebt, heb je een klein voordeel, want dan kun je kiezen uit kronen die een ander voordeel geven zoals, "Draw a card whenever you cast your commander," of "Whenever your commander enters the battlefield create two 1/1 humon tokens".
Bovenstaande maakt het mogelijk om redelijk flexibel te blijven tijdens de draft, en toch die dikke Craterhoof Behemoth of Jace, the Mind Sculptor te kunnen pakken als ze voorbij komen.
Ik geef wel altijd als tip mee om een commander die in je kleuren past met hoge prioriteit te kiezen. Kun je later in de draft altijd nog een upgrade pakken.
Door de toevoeging van de kronen ben je flexibeler in je kleuren, maar heb je alsnog een beperking als dat je de color-identity helemaal los zou laten.
Ikzelf wilde eigenlijk geen of weinig 5 color commanders maar mijn speelgroep wilde er toch meer. Dus heb ik er toch een aantal meer toegevoegd.
Wat Landen betreft, ik vond landen draften een beetje flauw, dus iedereen krijgt Evolving Wilds, Terramorphic Expanse en een Command Tower.
Daarna gaan we alle Duels, Fetches, Shocks, en de Luxury Suite cycle, face up draften. We loten wie eerst mag kiezen, en dan gaan we rond, diegene de laatste is mag er twee kiezen, en dan gaan we tegen de klok in terug. (is een specifieke draft-naam voor, maar ben hem even kwijt).
Daarnaast heb ik vrij veel van de Temple of Abandon cycle en de Dragonskull Summit cycle.
Aangevuld met andere duel-taplands kan iedereen wel een goede mana-base maken.
De color identity heb ik nooit losgelaten voor commander, maar wel bewust mijn cube ook geschikt gemaakt voor "gewoon" 1v1 draften. Ik zou dat niet zomaar doen, omdat groen splashen dan, met alle ramp, nogal snel interessant wordt. In mijn cube zou dat een issue zijn omdat je dan het fixen van je manabase verder niet in de gaten hoeft te houden (want bij mij zat alle fix gewoon in de boosters) en je gewoon altijd de groene kroon kunt kiezen. En 5 color goodstuff is een risico, maar in mijn geval was dat niet heel groot, want er was altijd maximaal één speler die de vijfkleuren commander kon kliezen. En dat gebeurde ook lang niet altijd.
Ik heb redelijk duidelijk gekozen voor bepaalde strategieën per kleur(encombinatie) op basis van de beschikbare commanders en mijn kaartkeuzes daarop gebaseerd. Zo heeft zwart bijvoorbeeld geen boardwipes, mono rood een duidelijke goblin-richting, Gruul is ramp naar dikke creatures, en Jund is dat laatste maar dan met dragons. Ga je met rood richting blauw dan ondersteun je relatief makkelijk een artifact thema.
Het idee van Morph met de kronen vind ik wel cool, is een mooie manier om veel voorkomende problemen op te lossen. Ik heb niet de indruk dat ik het nodig zou hebben gehad, maar kan me goed voorstellen dat het een leuke nieuwe dimensie aan het spel geeft.
@Morph die Kronen heb ik ook inderdaad, 2 van elke kleur. Ik heb zitten denken om die in de eerste commander packs te doen.
Dan moet je die gewoon ook kiezen
Je lijst lijkt best wel op de mijne, ook veel multicolor, ook 3 en 4 kleur. Loop jij tegen het probleem aan dat iedereen 3 of 4 kleuren pakt?
Dat merk ik zelf vooral tijdens playtesten. Dat je voor de 3+ kleur commander gaat zodat je zoveel mogelijk kaarten kan pakken.
Iets anders wat ik wil proberen is packs van 20 kaarten, waarbij de laatste 5 geburned worden. Dit geeft me per pack ook inzicht in wat de bottom picks zijn. Na een x aantal drafts kan ik hier ook conclusies uit halen.
Houden jullie data bij na elke draft?
Ik dacht zelf aan
- Wat is iedereens first pick
- Wat is iedereens last pick
- Final decklists
- Kaarten over in de draftpool
Ik heb de cube nog niet zo lang, en dus ook niet zo vaak mee gespeeld. Ik had eerst een Legacy-Cube, maar is eind 2019 na de GameKnights Cube Aflevering omgebouwd naar een Commander Cube.....en toen kwam Corona....
Maar er wordt inderdaad vaak 3 kleuren gepakt, maar dat was ook mijn intentie bij het samenstellen van de Cube. De archetypes waarmee ik de cube heb samengesteld zijn:
Sacrifice
Cheat Big stuff
ETB
Artifacts Matter
Wizards, Spellslinger
Spellslinger
Angel/Demon/Dragon
+1/+1 / Graveyard
Graveyard shenenigans
Spell Copy
: Proliferate/planeswalkers, Dragons (The Ur-Dragon)
Dit was voor mij de basis in kaartkeuze. Vrijwel iedere kaart past in 1 of meerdere van deze archetypes. Ik heb geprobeerd om de echte "goodstuff" kaarten zoals bijvoorbeeld Demonic Tutor, Wrath of God of Seedborn Muse tot 15 kaarten per kleur te minimaliseren. In Multicolor was hier nog minder plaats voor, omdat ik veel Legendary Creatures nodig had die de archetypes ondersteunde.
Er zijn met mijn cube een aantal 2 kleuren decks gebouwd, veelal 3 kleuren, en toch ook een aantal keer 5-color goodstuff.
De Speelgroep waarmee ik het meest speel zijn toch Greedy-Timmy spelers die vroegen of ik er meer 5-color legends in wilde doen.
Als cube-maker zie ik het liefst dat er een door mij bedacht archetype uitkomt, maar het belangrijkst is het dat iedereen plezier heeft, en een deck draften waar ze enthousiast van worden. Dus inmiddels zijn er een paar Wow-kaarten bijgekomen zoals Jeweled Lotus, Chromatic Orrery, Omnath, Locus of Creation en Jodah, Archmage Eternal.
Ik zag in jou Cube enkele kaarten die ik niet kende, zoals Kharis & the Beholder (staat niet eens hier op de BoM, kun je nagaan) Maar dit zijn proxies neem ik aan? Heb je alle andere kaarten zoals ze in de lijst staan wel? en ook in de Versie die er staat?
En hoe heb jij nagedacht over archetypes? of vanuit welk standpunt heb jij je lijst samengesteld?
Ik heb geprobeerd om veel kaarten vrij generiek te houden. In eerste instantie had ik ook tribals erin, maar ik vond dit te narrow worden.
In principe probeer ik het volgende aan te houden
• Azorius: Blink
• Boros: Equipment/Combat
• Dimir: Control
• Golgari: Graveyard
• Gruul: Combat
• Izzet: Spellslingers
• Orzhov: Aristocrats
• Rakdos: Aggro
• Selesnya: Tokens
• Simic: +1/+1 Counters
Over kaarten zoals Kharis & the beholder en Dungeon Master. Dit zijn Heroes of the Realm (https://mtg.fandom.com/wiki/Heroes_of_the_Realm) en Walking Dead kaarten (WD kaarten zijn proxies met MTG names+art). De cube is ong 50/50 proxy en echt.
De first en last picks bijhouden kan, maar daar haal je niet alle informatie uit. Ik denk dat je beter de archetypes in de gaten kunt houden, en kijken welke wel en niet lopen of gedraft worden.
En zo veel mogelijk kaarten zoeken die binnen twee of meer archetypes passen.
Daarnaast zal je zien dat er veel multicolor kaarten als laatste over blijven, puur omdat er toevallig niemand die specifieke kleuren draft.
Als je 3 of 5 kleuren decks wilt ontmoedigen, moet je er simpelweg de kaarten uithalen die drafters juist die kant op sturen. Dus geen of heel weinig 3-color Commanders. offspring had het dus opgelost met: "Alle shards en wedges en ook 5-color één kaart (een potentiële commander)."
In mijn cube ondersteun ik dus juist wel 3 kleuren, en heb dus veel 3-color commanders en de Kronen toegevoegd om het nog beter mogelijk te maken. Het gaat erom een bewuste keuze hierin te maken, en op basis van deze keuze kaarten snoeien of juist toevoegen.