Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Top 5 meest Gehate Commanders!

Morph
7 jaren geleden
Ugh, Rafiq of the Many. Ok, iedereen we maken hem als eerste dood!!
Soortgelijke woorden heb je vast wel ooit gehoord aan de magic speeltafel.

Commander Is het formaat wat het meest gespeeld wordt om een leuke pot magic te spelen. Winnen is vaak ondergeschikt aan de leuke, grote wacky kaartcombinaties en momenten.
Maar wat is nu een “Leuk” deck? Of een “Leuke” Commander? En waardoor wordt een Commander vanaf beurt 1 al gehaat?
Komt het doordat de Commander een veel te goede kaart is?
Of wellicht omdat je er simpelweg te vaak tegen speelt. Als je iedere zaterdagmiddag tegen hetzelfde Atraxa, Praetors' Voice deck zit te spelen, kan dit wel eens een van je meest gehate Commanders zijn.

Na jaren actief te hebben gecommanderd (ja dat is een werkwoord) weet ik waar ik graag mee en tegen speel, en heb dus een beruchte lijst commanders waar ik direct over begin te zuchten als ik ze tegenover me zie. De ergste heb ik in een top 5 gezet. Mijn meest gehate Commanders zijn:

5: Nekusar, the Mindrazer
Nekusar heeft mijn lijst gehaald omdat het heel moeilijk is om er iets tegen te doen.
Een Nekusar deck heeft meestal weinig interactie omdat er niet zo veel support kaarten voor zijn.
Vaak worden dezelfde kaarten zoals: Underworld Dreams, Spiteful Visions, Fate Unraveler en Wheel of Fortune gespeeld.
Door de weinige interactie, en repetitief programma vind ik dit zeer vervelende Commander

4: Zur the Enchanter
The shining beacon of evil!
Zur decks toeteren (Tutor = opzoeken) veelvuldig en vaak naar dezelfde kaarten. In de Esper kleuren zijn er nu eenmaal relatief weinig goede Enchantments die Zur kan zoeken. Dus vaak zie je Oblivion Ring en Empyrial Armor etc. En als er getoeterd wordt naar Stasis of Necropotence is het feest helemaal compleet.

3: Kaalia of the Vast
Tot mijn spijt heb ook ik ooit een Kaalia deck gebouwd. Ze was pas uitgekomen en de mogelijkheden leken me eindeloos. Inmiddels is ze wellicht de meest gespeelde Commander. En alle Kaalia decks doen vrijwel hetzelfde Lightning Greaves erop, en rammen maar.
Kaalia doet in Commander wat Goblin Lackey ook al jarenlang deed, te sterke kaarten te vroeg op the Battlefield krijgen. Inmiddels zijn er ook decks die met Armageddon effecten spelen. of Master of Cruelties.
Te snel, te effectief en te saai naar mijn mening.

2: Iona, Shield of Emeria
Iona kan er eigenhandig voor zorgen dat hele decks niets meer kunnen spelen.
In het beste scenario kun je een derde van je kaarten niet meer spelen. In het slechtste geen enkele kaart meer. Hosing noemen we dit in Magic termen.
De negatieve gevoelens die Iona bij mij oproept worden enkel geëvenaard door Geert wilders of een concert van de Toppers. Weg ermee!

1: Uril, the Miststalker
Ugh. Uril. Ok, iedereen we maken hem als eerste dood!!
Grote commanders met Hexproof zijn sowieso al lastig in commander. En met een simpele Rancor is Uril een 9/7 Trample die je binnen drie beurten dood maakt. Uril slaat hard en snel. En veel Uril decks spelen dezelfde kaarten.
Zo snel mogelijk tegenstanders dood-maken is niet waar Commander voor mij om draait, Uril doet precies dat en staat daarom met stip op nummer 1 op mijn meest lijst met meest gehate Commanders.

Hoe zit het bij jou? Ben je het eens met mijn lijst?
En welke commander heb jij een bloedhekel aan?
Ik lees het graag.
 bijgewerkt door Morph 4 jaren geleden
n4ppy
7 jaren geleden
Nekusar en Zur al tegen gehad, waren lastige decks maar werden speelbaar gespeeld.
Laatst een keer tegen een Yidris, Maelstrom Wielder deck die een kwartier aan het cascaden sloeg met allerlei Wheel effecten. Na de 3e keer een nieuwe hand pakken niet eens meer gekeken want er zaten veel wielen aan de wagen en ik heb een hoop van mijn deck gezien maar niet gespeeld.

Moeilijke decks vindt ik geen probleem maar decks die de boel helemaal op slot gooien (met bijvoorbeeld een Avacyn, Angel of Hope) zijn niet leuk.

Soms gaat de boel op een leuke manier op slot en mogen er door een speler geen even cmc gespeeld worden en door de ander geen oneven cmc. Dan kan het best nog leuk worden als je met 3 (soms 4) spelers aan het puzzelen gaat.

Ik speel zelf Atraxa, Praetors' Voice (en speel ook pas sinds commander 2016) maar houd er tutors en infect uit. Ik zie het wel wat er komt. Maar die loopt soms uit de hand met counters. Soms

Zelf vindt ik het niet leuk als er continue gezocht wordt (duurt te lang), of als de boel mega op slot gaat. Het leukste is meestal of alle 4 nog aan het puzzelen als de wekker gaat of na een 40/50 minuten dat iemand ineens bruut afgaat en BIEM!! klaar.

Wat ik wel leuk vond was een Atraxa met een berg counters die "tijdelijk" geleend werd met een rode kaart en toen besloot bij de tegenstander te gaan wonen dankzij een Sundial of the Infinite
ExodiaReignited
7 jaren geleden
Mijn meest gehate commander is Purphoros, God of the Forge.

Deze kaart zegt gewoon hej, ik speel 20 tokens, ik win de game. Oh en hij wordt nooit meer dan 1x geremoved omdat het een indestructible enchantment is.
MagnusMagicus
7 jaren geleden
Cromat, want dan speelt iemand 5-color good stuff en dat is zo saai
hallowman3
7 jaren geleden
Ik heb even nagedacht, enkel naar mijn speelgroep kijkend en ik denk dat in onze speelgroep Animar, Soul of Elements het vervelendst is, dit omdat dit deck goed in elkaar zit en het uit de hand kan lopen. Ook word er veel zwart en wit gespeeld waar animar protection van heeft. Er zijn andere vervelende commanders maar ik denk dat voor onze speelgroep deze het vervelendst is.
Stephan85
7 jaren geleden
Mijn Top 5 is :

5:Grimgrin, Corpse-Born

Grimgrin, Corpse-Born zelf is niet heel vervelend maar de decks zijn allemaal hetzelfde en je kan er te makkelijk infinite combos in doen!

4:Xenagos, God of Revels

Zelf speel ik een deck met Xenagos, God of Revels en ik snap wel waarom deze niet graag gezien word! Met groen heb je genoeg Ramp om hem snel op tafel te kunnen krijgen. Met een beetje pech heb je ook nog een sterk beest in handen zoals:Worldspine Wurm, Malignus of Hydra Omnivore en dan vallen er klappen.

3:Kaalia of the Vast

Ik heb nu een aantal keer tegen haar mogen spelen en het deck veranderd niet veel. Op turn 4 a 5 een Avacyn, Angel of Hope of Balefire Dragon zien is niet echt grappig

2:Animar, Soul of Elements

Kost weinig, Protectie van White and Black en je creatures worden cheaper. Hij kan erg vervelend worden als de tafel niet snel een antwoord heeft.

1:Sliver Overlord/Sliver Hivelord

Slivers zijn gewoon niet leuk!
 bijgewerkt door Stephan85 4 jaren geleden
Reynaerd
7 jaren geleden
Zelf vond ik Leovold, Emissary of Trest altijd erg vervelend omdat die decks zorgden dat je bijna niets meer kon. Gelukkig zijn we nu van Leovold af.

Prossh, Skyraider of Kher vind ik altijd zo'n twijfel. De ene keer is het wel leuk, de andere keer knal je mensen er te snel uit. Ik heb Prossh zelf een tijdje gespeeld, maar mensen vonden dat niet zo heel leuk meer.

Jhoira of the Ghitu heb ik ook iets te vaak tegen gespeeld, en elke keer gebeurt er hetzelfde: Drop Jhoira, suspend Eldrazi of Blightsteel Colossus en een boardwipe. Win het potje.

Ik had iemand in de groep die Niv-Mizzet, the Firemind speelde. De enige manier hoe hij won was door infinite te gaan. Zodra je zijn commander steelde of zoiets gaf hij het meteen op.

De 5 eerder commanders genoemd door Morph ben ik zelf nog nooit tegengekomen. Ze zijn wel vervelend, dat geef ik toe.
Morph
7 jaren geleden
ik geloof wel dat Purphoros, God of the Forge ook erg vervelend kan zijn ja. Net als Animar, Soul of Elements. Protection...Bleh..

Maar wat is er mis met 5 Color Good stuff?
MagnusMagicus
7 jaren geleden
Dat is saai, decks met een thema zijn veel leuker . Ik zit niet te wachten op de Sun Titan + Eternal Witness + nog 20 van dat soort combo's .
MarcelN
7 jaren geleden
Laatst een potje gespeeld tegen een Medomai the Ageless commander deck.. Propaganda en Ghostly Prison en dergelijken erbij.. niet een heel vervelende commander wat snelheid enzo betreft, maar die extra turns vind ik niet sfeerverhogend..
Dordledum
7 jaren geleden
Persoonlijk wordt ik snel gefrustreerd van Kaervek the Merciless en andere commanders en decks waardoor de tegenstanders eigenlijk niet kunnen spelen (discard decks, land destroy).
marcoboth
7 jaren geleden
Uril, the Miststalker & Bruna, Light of Alabaster: Deze decks lijken alle potjes precies hetzelfde te spelen en de strategie van de decks leiden in mijn mening niet tot een leuke pot.

Prossh, Skyraider of Kher: Tot nu toe vond ik alle decks die ik hiermee gezien heb iets te hard voor leuke potjes.

Maelstrom Wanderer: De kaart leidt mensen snel naar decks waar het rampen tot de wanderer is om daarna te wachten tot de 'oops ik win' hit. Daarbij geeft een slechte hit van cascade de ramp spells die een volgende wanderer voorbereiden.
nielsvd
7 jaren geleden
Als aanvulling op wat hier al staat Narset, Enlightened Master kijk hoeveel beurten en combat fases ik achter elkaar kan uitvoeren...
Blasty
7 jaren geleden
Laatst een potje gespeeld tegen Marath, Will of the Wild, ging met Mana Echoes en Earthcraft infinite. Kon die laatste nog op tijd wegtikken... Geen interactie, enkel constant dobbelsteentjes draaien om de mana en tokens bij te houden en rustig tig keer achter elkaar Marath spelen totdat het hele veld en alle spelers dood gepingd waren.
Leek wel Patiancen.

Er is vast een leuker deck mee te maken maar ik had alleen deze competitieve versie gezien.
Skywise
7 jaren geleden
Om wat tegengas te geven: volgens mij hangt het er vooral vanaf hoe een deck om de Commander wordt heengebouwd. In mijn optiek zijn er geen vervelende Commanders, enkel vervelende decks!

Hierboven worden bijvoorbeeld Narset, Enlightened Master en Maelstrom Wanderer als gehate Commanders genoemd. Ik speel zelf met Maelstrom Wanderer, en ja, het is een deck met een voorspelbaar patroon. Maar ik heb er een geinig Clone thema in verwerkt en de meeste logische dikke finishers speel ik niet. Het deck is over het algemeen leuk om tegen te spelen. En een maatje van me speelt een Narset EDH zonder extra turns/combat phases maar met een Enchantment thema. Ook dat is gewoon een prima deck om tegenover je te hebben aan tafel.

Maar ik kan me ook wel vinden in een aantal van de posts hierboven. Een Commander die tegenstanders geen ruimte biedt voor interactie lijkt mij geen leuk recept voor een gezellig avondje Magic
Thompiedom
7 jaren geleden
Derevi, Empyrial Tactician kan in het verkeerde deck ook erg vervelend zijn, en je uit het spel halen. Maar je kan er ook gave synergistic dingen mee uithalen en je tegenstanders gewoon mee laten spelen. Ik denk dat het erop neer komt dat je EDH interactief moet houden.

Hexproof of protection from commanders zijn al een stuk minder interactief dan het gros van alle legendary creatures, maar ik denk dat het toch echt aan komt op welk deck je speelt.
derooy89
7 jaren geleden
Purphoros, God of the Forge.. Tsja leuk. Snelle potten waar je tokens maakt en wint.. Leuk idee voor commander ja....
Uril, the Miststalker.. Emm voltron kan leuk zijn.. Alleen niet zo
Bruna, Light of Alabaster zie hier boven
Narset, Enlightened Master alleen gezien als patience versie.. En ik dacht dat je commander met meer personen speelt, en het spel speelt om dat iedereen het leuk vind.. Heb het wel vaker fout hoor..
Morph
7 jaren geleden
@Darksoul93 Je hebt gelijk dat een deck met genoemde commanders niet perse saai hoeven te zijn.
Wat leuk wordt gevonden kan per persoon en speelgroep ook erg verschillen.

Maar toch begin ik te zuchten bij het zien vanNarset, Enlightened Master .
burtyoungsters
7 jaren geleden
Prossh, Skyraider of Kher, Narset, Enlightened Master, Purphoros, God of the Forge, Nekusar, the Mindrazer, Krenko, Mob Boss...

Enigszins offtopic, maar van mij mogen ze Purphoros sowieso bannen in commander. Die kaart is echt te spelbepalend en bijna niet weg te krijgen. Stom
Panoramix
7 jaren geleden
Ik ben het ook wel eens met Darksoul93. M.i. Gaat het om het totale deck dan alleen de commander. Persoonlijk vind ik commanders die zichzelf beschermen (protection from, hexproof, indestructible) moeilijker om tegen te spelen, omdat door deze bescherming de commander moeilijker te bestrijden is. Tegelijkertijd is het de uitdaging voor mij om een deck te hebben dat hiermee kan omgaan. En soms kan dat niet en dan is het accepteren dat het andere deck op dat moment beter uit de startblokken komt, hopen op een kansje en gewoon een slok van mijn biertje te nemen

In onze speelgroep zijn er wel vervelende commander decks, maar niet zo erg dat er gezucht en gekreund wordt als er een bepaalde commander op tafel komt. Alleen Numot, the Devastator is een no go.
 bijgewerkt door Panoramix 4 jaren geleden
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 59 posts
  • Laatste post Dordledum 7 jaren geleden
  • Gemaakt door Morph 7 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL