Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Banned & Restricted lijst update 09-01-2017

Skywise
8 jaren geleden
Vervroegde banned & restricted announcement met grote gevolgen:

Bron en toelichting: http://magic.wizards.com/en/articles/archive/news/january-9-2017-banned-and-restricted-announcement-2017-01-09

Banned in Standard:
- Emrakul, the Promised End
- Smuggler's Copter
- Reflector Mage

Banned in Modern:
- Gitaxian Probe
- Golgari Grave-Troll

Effective Date: January 20, 2017
Next B&R Announcement: March 13, 2017

Edit: het schema voor banned & restricted announcements wordt ook aangepast.
Quote:
Banned and Restricted announcements will now be made both on the Monday after Standard-legal set Prereleases and five weeks after a Pro Tour, also on a Monday.

We do not expect this to lead to an increase in the number of cards banned or restricted (or unbanned or unrestricted), but the greater flexibility will allow us to address play issues more quickly.
 bijgewerkt door Skywise 8 jaren geleden
MagnusMagicus
8 jaren geleden
Heftige bans, maar voor zover ik kan beoordelen wel terecht.
Robb1608
8 jaren geleden
Waarom de reflector mage eigenlijk in standaard? Kan me natuurlijk voorstellen dat het erg verveld is.. maar een ban?
Roks1983
8 jaren geleden
Het zal aan de plaatselijke meta liggen, maar Reflector Mage is toch wel een grote verrassing. Hoewel jammer snap ik Smuggler's Copter en Emrakul, the Promised End wel. Helaas.
Thomasvdk
8 jaren geleden
Ik vind dit altijd zo bizar. En vooral in standard bannen snap ik niet. Dit maakt voor mij de lol echt een stuk minder.
Lekker flink geïnvesteerd in boxen Kaladesh en dan krijg je dit. Hoe help je mtg naar de @%×+#. Ik snap wizards echt niet
Reynaerd
8 jaren geleden
Pff, godzijdank. Net op tijd mijn Copter weggerulld. Standard pas erg vervelend toen die 3 kaarten er waren. Nu niet meer
RadioDragon
8 jaren geleden
het verbaasd me dat ze niks aan de toekomstige cat-lady combo hebben gedaan (Saheeli Rai + Felidar Guardian)
burtyoungsters
8 jaren geleden
Was de grave troll niet net unbanned?

Ik vind emrakul wel jammer. Had dan Aetherworks Marvel gebanned. Ik had namelijk niet het gevoel dat BG Delirium heel oneerlijk was. Of zie ik dat verkeerd?

De modern bans snap ik wel, maar in standard zou wizards toch in staat moeten zijn om of dit soort zaken er tijdens het playtesten uit te halen of antwoorden te printen in nieuwere sets.
beany
8 jaren geleden
sets zijn lange tijd van te voren bedacht zo maar een kaart erbij bedenken gaat niet zo makkelijk als je denkt
hoewel ik vind dat ze die combo aanhadden moeten zien komen
(aan de andere hand is het 3 kleuren combo en moet je haar nog weten te laten overleven die beurt)
 bijgewerkt door beany 8 jaren geleden
Eclavyrr
8 jaren geleden
Ok, mijn hele standard deck zo'n beetje naar de maan.

Zou evt Reflector Mage kunnen vervangen door wat extra removal en de Copters door die nieuwe vehicle die lifelink kan krijgen
 bijgewerkt door Eclavyrr 8 jaren geleden
Skywise
8 jaren geleden
Spelers laten verstek gaan als het format niet in goede staat is. Met deze bans wil Wizards ruimte openen voor nieuwe ideeën en spelers teruglokken, zeker nu Aether Revolt voor de deur staat. Rondkijkend op diverse fora en Magic websites lees je continue kritiek op het huidige Standard. Zelfs de pro's hebben laatst via Twitter hun beklag gedaan over de gezondheid van het format. De bans van Emrakul en Looter Scooter zaten er al enige tijd aan te komen. De Reflector Mage ban is minder goed onderbouwd door Wizards vind ik, maar U/W Flash was wel een ontzettend sterk deck in het format, mede dankzij de Mage. Al had ik dan eerder een ban van Gideon, Ally of Zendikar verwacht. Het lijken mij best redelijke bans.

Dat Saheeli Rai/Felidar Guardian niet is gebanned verbaasd mij ook wel enigszins. Maar ja, met de pro tour op komst wil Wizards hier misschien toch nog wat hype mee genereren. Als de combo echt zo goed is verdwijnt ie in de update van Maart wel naar de banlijst
 bijgewerkt door Skywise 8 jaren geleden
Thomasvdk
8 jaren geleden
Maar ik denk at dit standard geen goed doet. Ik heb het gevoel dat standard al redelijk terug loopt en dat dit niet veel goeds doet voor de huidige standard spelers. Je zou maar net 4 Thopter hebben gekocht. Ben jij ff zuur.

Ik snap de reden van wizards ook niet. Waarom nu een ban in standard en niet toen jace en Coco standard legal waren.
 bijgewerkt door Thomasvdk 8 jaren geleden
Sars
8 jaren geleden
Mmmh... twee kaarten uit mijn standard Panharmonicon deck... Reflector Mage en Smuggler's Copter. Hopelijk kan ik ze vervangen met kaarten uit Aether Revolt.
Roks1983
8 jaren geleden
Zou het niet wat vreemd zijn om Saheeli Rai/Felidar Guardian al te bannen als er nog geen pot papieren magic is gespeeld met deze combo? Sterk zal het sowieso wel zijn, maar er zijn ook een hoop kaarten die het tegengaan.
Tigurus
8 jaren geleden
Had eigenlijk Aetherworks Marvel eerder gebanned willen hebben dan Emrakul. Vind dat ding nogal gaar. Alsof een turn 4 Ulamog niet erg is.
paul23
8 jaren geleden
ok, heb ik voor het eerst 150 euro+ besteed om een standard deck te maken.. En helaas dit half jaar pas 4 keer tijd gehad..

Wordt smuggler's copter gebanned.
Terwijl mijn hele deck draait om smuggler's copter te buffen en te houden. En super super aggro te gaan. (Ik speelde zonder gideon, dus zodra board wipe in de vorm van avacyn komt kan ik niets meer).

Denk dat dit voor mij betekent dat ik komende tijd geen magic standaard meer kan spelen. Heb niet het budget om weer een nieuwe deck te kopen.
En daarbij vind ik het aantal planeswalkers in standaard wel erg vervelend worden. Alles lijkt daarom te draaien, ieder advies over deck upgrades kwam neer op "gooi een planeswalker in je deck".

Snap de bans ook niet echt: Smuggler's Copter sterkte zat hem er vooral in dat er geen antwoorden waren. Een 3/3 wint niet de game op zichzelf, en hij beschermt zichzelf ook niet (moet aanvallen om value te halen).

Probleem was dat er niets op T3 of T4 was om een 3/3er te blocken, en de interactie in de huidige standaard is ver te zoeken. Dit leid er toe dat je veel value uit je copter haalt, omdat je "gratis" 3, 4 keer kunt aanvallen voor er een antwoord is.

Als je op T3 een 3/3+ creature met flying neer kon leggen was smuggler's copter een stuk zwakker. Zelfde als meer dan alleen wit een 1/2 mana instant removal heeft. Bijvoorbeeld zwart op 1 mana zou wel werken.

Vreemd dus dat smuggler's copter gebanned moet worden, ipv gewoon wat kaarten kwamen die met de copter kunnen dealen?

En dan Reflector Mage: als er EEN kaart is die ik leuk vond in UW flash is het reflector mage. Reflector mage was de perfecte "play around" kaart. Gaf een leuke diepgang aan het spel aangezien de tegenstander hem tactisch wil gebruiken, en je dus kunt inschatten (opengelate mana) wanneer hij komt.

Nee twee vervelende kaarten zijn eerder Gideon, Ally of Zendikar en Archangel Avacyn. Die kaarten kun je niet om heen spelen en zijn veel duidelijker hetgeen UW flash zo sterk maakt. Gideon wordt ook in iedere witte deck gespeeld, dus voor playrate is die ook logischer om te bannen.

Emrakul snap ik enigszins: antwoorden op die kaart zijn moeilijker te maken, aangezien beide dingen waanzin zijn om tegen te spelen. Maar de betere optie was gewoon om graveyard hate uit te printen terwijl de counterspells oo kweer viable werden. (Waarom moeten we altijd 3 of 4 mana daarvoor betalen ipv gewoon 2?).
De marvel aetherworks deck wordt het minst gehit door de emrakul ban: ullamog is de sterkere drop anyways, en met de huidige spoilers zitten er sowieso snellere/stabielere combo decks in.
Delirium is nu wel van de kaart met deze ban; ik zie niet in hoe je als delirium emrakul echt kunt vervangen en niet ten onder gaan tegen iedere andere midrange of control deck. Emrakul zorgde voor "druk" bij de tegenstander.
OTOH: emrakul voorkwam wel dat andere lategame kaarten konden shinen. Misschien dat dit de potentie voor Metalwork Colossus opent.
nederland439
8 jaren geleden
Emrakul, the Promised End is echt niet te vergelijken met Ulamog, the Ceaseless Hunger in het Aetherworks Marvel deck. De zwakte van het deck werd heel goed aangetoond tijdens de PT. Dit was niet hetzelfde deck, maar zolang je instaat was de Marvel te counteren of te verwijderen won je de game. Emrakul en Ulamog kon je beide niet casten zonder Marvel. Met de variant die de afgelopen tijd werd gespeeld was een meer delerium georienteerd deck, hierdoor werd het opeens mogelijk om Emrakul voor 7-8 mana te casten, dit was net op tijd om alsnog te winnen. Ulamog moet je voor 10 mana casten, dus dat wordt lastig zonder marvel. Over deze ban werd ook al tijden gespeculeerd en was dan ook te verwachten.

Smuggler's Copter is zeker een hele goede kaart voor aggro en midrange maar ik had er niet zo veel problemen mee. Je wordt verplicht een antwoord klaar te hebben, maar volgens mij waren die er wel. Dus had niet echt een ban verwacht

Reflector Mage snap ik niet helemaal, zoveel werd deze kaart nu ook niet gespeeld. Al snap ik wel dat als de Marvel decks verdwijnen er wat gedaan moet worden aan UW flash. Anderzijds er komen weer vele nieuwe kaarten aan, dus de metagame verandert toch wel.

Al met al ben ik wel tevreden, zolang deze bans het aantal decks in standard maar verhogen. Daarnaast had ik alleen een playsetje Reflector Mage, dus verlies niet zo heel veel value. Vooral voor de mensen met een Smuggler's Copter deck is het wel balen, je verliest (onverwachts) veel value
 bijgewerkt door nederland439 8 jaren geleden
nederland439
8 jaren geleden
Nog even over Reflector Mage. Het lijkt er inderdaad op dat ze UW flash wouden raken. Reflector Mage is een van de belangrijkste gold kaarten in dit deck. Met het bannen van deze kaart wordt dit deck zwakker, maar de meeste andere decks worden niet verzwakt.

https://twitter.com/samstod/status/818541652004388864
https://twitter.com/samstod/status/818541868258508802
 bijgewerkt door nederland439 8 jaren geleden
LegoRobster
8 jaren geleden
Hulde aan Wizards, die eindelijk het lef tonen zich met standard te bemoeien.

Natuurlijk is het niet leuk voor mensen die net in een deck geinvesteerd hebben, maar dat houd je toch wel, welke kaart je ook banned.
Er is nu al meerdere rotaties op rij bewezen dat niks doen ook niet de juiste oplossing is. Formats zijn binnen de eerste weken al opgelost, en alleen de sterkste decks blijven over om de (semi-) pro scene te domineren.
Consistent 6 van de 8 top8 spots voor hetzelfde deck (UW Flash) lijkt mij een teken dat er iets mis is.
Als ongeveer 80% van alle decks dezelfde kaart speelt, is er wellicht iets mis met het power level van die kaart. Natuurlijk zijn er antwoorden voor, maar het feit dat je specifieke antwoorden MOET spelen omdat zo'n groot deel van het veld 1 kaart speelt is ook niet waar je wilt zijn. Het haalt alle creativiteit weg uit het deckbuilden, en het spel gaat sneller eentonig aanvoelen. Sorcery-speed removal was compleet onspeelbaar gemaakt door 1 kaart die de meta domineerde.

Persoonlijk ben ik erg blij met de aangekondigde bans (zowel standard als modern). Ik ben benieuwd waar het gros van de gebande decks door vervangen gaat worden. Blijven dezelfde archetypes bestaan, of worden nieuwe archetypes populair? Only time will tell.
FinlayDaG33k
8 jaren geleden
daar gaat de card worth van me foil Smuggler's Copter T_T
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 26 posts
  • Laatste post flits 8 jaren geleden
  • Gemaakt door Skywise 8 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL