Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Commander Brackets (beta)

Rody
1 maand geleden
Gisteren is er een artikel verschenen van Wizards of the Coast over de commander brackets. Een matchmaking-systeem om je decks in een categorie te plaatsen en die toe te passen tijdens het spelen. Hoe meer decks in dezelfde categorie vallen tijdens het spelen, hoe beter de gameplay is het idee.

Link naar het artikel: https://magic.wizards.com/en/news/announcements/introducing-commander-brackets-beta

Uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk is om je eigen deck op een 'power-level' in te schatten want net als plezier is power-level subjectief. Als een deck voor de ene playgroup low-power is, is het in een andere playgroup misschien wel het sterkste deck. In een winkel of een ander georganiseerd evenement komen velen van deze groepen bij elkaar en weet je niet met wie je aan tafel komt te zitten. Je denkt dat je deck een 7 is maar voor de ander komt het over als een 9 of een 5. Net als plezier, voor de ene persoon is Cyclonic Rift] de leukste kaart in het deck en voor de ander de grootste nachtmerrie.

Als je in de winkel speelt zou je graag gelijkgestemde spelers aan één tafel willen hebben. Dat is moeilijk te bepalen van te voren maar brackets zouden hier bij kunnen helpen om een betere inschatting te maken. Zeker omdat het iets is wat Wizards of the Coast maakt en daardoor dus veel exposure krijgt. Veel spelers zullen van het bestaan van brackets afweten.

Een visueel overzicht van de brackets en de gamechangers.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over commander brackets en of het wenselijk is om toe te passen tijdens commander events. Hou in gedachte dat het nog in beta is, dat de brackets optioneel zijn voor je eigen playgroup en bedenk ook hoe het commander tijdens evenementen en toernooien zou kunnen verbeteren.

Laat hier je mening achter of praat mee op Discord.
Luc
1 maand geleden
Ik ben heel enthousiast over het idee om een goed uitgewerkt classificatie systeem te krijgen vanuit de beheerder van het format, dus zeker een plus daar.

Waar ik zelf wat huiverig over ben zijn de criteria en dan met name de losse kaarten die als gamechanger gezien worden, die lijst zal variabel zijn (net als een ban list of restricted list). Ik verwacht dat hier kaarten met regelmaat bij komen of eventueel eraf gehaald worden.

Zodra er een tooling bestaat die dit systeem kan toepassen op deck registratie sites zoals Moxfield e.d. ben ik helemaal mee. Maar zolang je er zelf over moet nadenken en dit moet gaan bijhouden, voor in mijn geval 20 commander decks die niet allemaal meer even helder in mijn hoofd zitten, wordt het wel een uitdaging en dan hou ik het het liever bij mijn deck is een 7

****edit****
Potvoldropjes!
Moxfield biedt deze functie dus al aan!!!!!
 bijgewerkt door Luc 1 maand geleden (Ediiitttttt!!!!)
boedha
1 maand geleden
Ik ben het met je eens, ik zie er ook vol goede hoop naar uit en heb er zin in.

En even om met iedereen mee te praten de gamechangers lijst zal nog wel ge tweaked worden in de loop van de tijd.

Archidekt heeft deze optie ook super handig.
Twigwalker
1 maand geleden
Quote:
3 uren geleden
****edit****
Potvoldropjes!
Moxfield biedt deze functie dus al aan!!!!!

Het is inderdaad wel handig op Moxfield, maar een verschil tussen bracket 1 of 2 kunnen ze eigenlijk niet waarnemen. Hij kijkt eigenlijk alleen naar de gamechanger kaarten in je lijst, maar het is in ieder geval een goed begin.
BluezamX
1 maand geleden
Ik ben enthousiast, maar vind de brackets nog wat missen. Je kan prima een deck maken dat technisch gezien in Bracket 2 valt, maar stiekem een 3-4 is. Als ik de Mana Breach uit mijn (niet eens enorm optimized) Chulane, Teller of Tales deck zou halen zit ik daar bijvoorbeeld al aan.

Nu snap ik dat je "bad actors" zal blijven houden die een zo optimized mogelijk Bracket 2 deck zullen maken puur en alleen omdat zij dat leuk vinden, maar eigenlijk vind ik dat optimization in het bracket systeem hoort. De vraag is alleen hoe je dit zo simpel doch duidelijk mogelijk verwoord; het Bracket systeem dient niet alleen door Azorius spelers gebruikt te worden...

TLDR: Ik zou Bracket + Power Level / "win intentie" handiger vinden dan enkel Brackets of enkel Power Level
dcgardulf
1 maand geleden
Ik heb een Roxanne, Starfall Savant deck gebouwd, en daar zit een ancient tombe en een mana vault in. Als ik deze eruit haal valt dit deck volgens moxfield in Bracket 1... Slechter dan een precon. Dit deck wint erg veel en is veel sterker dan een precon. Qua casual zit dit 1 misschien 2 stapjes onder cedh. (zonder tomb en vault zeker wel 2 stapjes eronder)

Stel je gaat brackets implementeren en je wil een toernooi organiseren voor bracket 1. Dan heb je mensen die hun ego niet thuis kunnen laten en dan zo'n deck meenemen, iedereen wegvagen, lekker trots op zichzelf zijn en je kan er vrij weinig tegen inbrengen.

Ik zou dit niet nu al implementeren als winkel, maar eerst kijken hoe dit verhaal zich de komende tijd ontwikkeld...

Mijn persoonlijke mening is dat brackets zeker nuttig zijn, maar de focus ligt heel erg op infinites en extra turns, iets wat hier eigenlijk niet veel gebeurt, dus alle decks zijn al snel max bracket 3, en zonder game changers 1/2. Een elfball deck + craterhoof kan winnen in beurt 3, zonder game changers, zonder infinites, zonder extra turns en met 1 tutor. is dus max bracket 2. Leuk tegen een precon ;-)
Cobaltius
1 maand geleden
Ik vind het leuk dat bracket 1 bestaat. Ik denk dat het er voor gaat zorgen dat mensen een theme deck gaan toevoegen aan hun collectie.

Ik denk dat het 1-2 onderscheid en het 4-5 onderscheid al duidelijk waren. Ik denk dat wat dit systeem goed doet is een onderscheid maken tussen 3 en 4. Ik denk dat mensen daar last hadden met inshcatten van hoe sterk hun deck is en dit er voor zorgt dat het minder gebeurt.

Het onderscheid tussen 2 en 3 is nogsteeds ondeuidelijk, maar ik denk dat het niet goed op te lossen is. Ik denk dat de meeste mensen het liefst bracket 3 spelen. Daarom zijn er veel spelers die decks hebben die nu techniesch bracket 2 zijn, maar zijn ontworpen om leuk te zijn om te spelen tegen bracket 3 decks.

PS:
Quote:
35 minuten geleden
Ik zou dit niet nu al implementeren als winkel, maar eerst kijken hoe dit verhaal zich de komende tijd ontwikkeld...

Ik ben het hier erg oneens mee. Het is juist goed om het in de store te proberen, want dan kunnen wij goed feedback geven.
dcgardulf
1 maand geleden
Quote:
28 minuten geleden

PS:
Quote:
1 uur geleden

Ik ben het hier erg oneens mee. Het is juist goed om het in de store te proberen, want dan kunnen wij goed feedback geven.

uitproberen ben ik helemaal vóór! Alleen het klakkeloos overnemen voor de commander nights/finales etc zou ik dat niet doen.
Misschien een keer een dagje organiseren dat mensen zich kunnen inschrijven per bracket... En kijken wat de feel is
Left4Doner
1 maand geleden
Iets is beter dan niets, dus ik ben blij dat Brackets nu een ding zijn om de pregame talk te faciliteren.

Ik sluit me aan bij Lavinius dat het verschil tussen 2 en 3 nog erg onduidelijk is. Hierin zou ik liever meer focus zien op de snelheid van het deck, oftewel: 'Op welke turn zou je kunnen winnen?'
Het antwoord op die vraag illustreert in enige mate of je een 2 of een 3 hebt.
Luc
1 maand geleden
Een grote disclaimer die ik hier in de discussie mis is dat dit een systeem is dat het pre game gesprek moet ondersteunen. Het is niet een harde set aan regels zoals de ban list bv. Het is een houvast om te bepalen wat voor soort game mensen zoeken of in gaan. Vooral in situaties waarin je de mensen met je wie je gaat spelen en hun decks niet goed kent.
burtyoungsters
1 maand geleden
Ik ben zelf totaal geen fan van infinite combo's en mis daarom in dit systeem een bracket tussen 3 en 4 zonder late game infinite combo's. Vind ik persoonlijk jammer. Ik hou van high power EDH, maar dan zonder infinite combo's. Dus dat zou van mij wel anders mogen. Iets als:

No mass land denial
No chaining extra turns
No two card infinite combo's
As many gamechangers as you wish

Maar goed: het zal nooit perfect zijn.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info

Eerder bekeken

iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL