Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Commander Rules Change: ze triggeren dies & exile effects

BluezamX
4 jaren geleden
Bij iedere zone change is er nu een state based action waarmee je kan kiezen om de Commander naar de Command zone te laten gaan. Als je dit doet gedraagt hij zich vergelijkbaar met een token (er kan niet op gereageerd worden, en niet getarget worden in de nieuwe zone). Als je dit niet doet blijft je Commander in de nieuwe zone (zelfde als voorheen).

Bron: CFB Twitter / Twitch Kijk hier
 bijgewerkt door MagnusMagicus 4 jaren geleden
Sunitram
4 jaren geleden
Ik geloof dat ik Child of Alara spelers over de hele wereld hoor juichen. Maar hey, leuk voor hen
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Let wel: je kon met de Child eerst kiezen of het effect af ging, dus niet meer. Het gaat nu altijd af

Ok denk dat Elenda, the Dusk Rose harder juichen

Maar kaarten als Skullclamp werken nu dus ook op je Commander als je ze naar de command zone laat gaan.

Goede verandering!
 bijgewerkt door MagnusMagicus 4 jaren geleden
Waus
4 jaren geleden
Kunnen we weer Kokusho, the Evening Star ald commander nemen
DarthosOfMeletis
4 jaren geleden
Vraag n.a.v. de regelverandering: mag je de die-trigger af laten gaan of moet je de die-trigger af laten gaan? Hoe werkt dit met een kaart als Avarice Amulet? Houdt je deze of gaat die over naar een andere speler?
Stalkative
4 jaren geleden
Quote:
8 minuten geleden
Vraag n.a.v. de regelverandering: mag je de die-trigger af laten gaan of moet je de die-trigger af laten gaan? Hoe werkt dit met een kaart als Avarice Amulet? Houdt je deze of gaat die over naar een andere speler?

De commander gaat nu altijd eerst naar de graveyard als hij wordt gesloopt (en vanaf daar mag je ervoor kiezen hem in de command zone te leggen). Dies triggers gaan dus altijd af, of je het nu wil of niet. Dat geldt dus ook voor Avarice Amulet, die gaat naar een tegenstander.
DarthosOfMeletis
4 jaren geleden
Helder zo, dank voor de uitleg
Nissa333
4 jaren geleden
Hoe werkt dit met Gerrard, Weatherlight Hero?

Moet hij altijd naar exile en je kan er dus niet voor kiezen om hem naar de commandzone te sturen? Of maakt het in deze interactie letterlijk niet uit?
Blasty
4 jaren geleden
Volgens mij kan hij niet ge-exiled worden als je na het sterven er voor kiest om hem in je command zone te doen.
Verder gaat zijn ability wel door om je andere creatures en artifacts terug te brengen
BluezamX
4 jaren geleden
Volgens mij werkt het wel, laat je hem in de graveyard trigger in je graveyard, dies trigger gaat af, je exiled hem en vanaf exile stuur je hem naar de Command Zone. Not sure!
 bijgewerkt door BluezamX 4 jaren geleden
Stalkative
4 jaren geleden
Quote:
2 uren geleden
Hoe werkt dit met Gerrard, Weatherlight Hero?

Moet hij altijd naar exile en je kan er dus niet voor kiezen om hem naar de commandzone te sturen? Of maakt het in deze interactie letterlijk niet uit?

Aangezien de nieuwe regel met een state-based action werkt, triggert eerst de ability (maar die komt nog niet op de stack), dan krijg je de keuze om Gerrard in de command zone te leggen, daarna komt de ability op de stack en pas dan krijg je weer priority. Als de ability resolvet, ligt Gerrard dus in de command zone (tenzij je ervoor kiest om hem in je graveyard te laten).

Gerrard's ability zegt "exile it", niet "exile it from your graveyard". Dit betekent volgens mij dat je hem uit je command zone zou exilen als je hem daarheen stuurt. Maar dat is geen probleem, want ook als hij naar exile gaat mag je hem vervolgens in de command zone leggen.

Als ik me vergis en Gerrard niet vanuit de command zone naar exile gaat, dan werkt de rest van de ability nog steeds gewoon, omdat er geen "if you do" of iets dergelijks bij staat.
 bijgewerkt door Stalkative 4 jaren geleden
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Quote:
22 uren geleden
Hoe werkt dit met Gerrard, Weatherlight Hero?

Moet hij altijd naar exile en je kan er dus niet voor kiezen om hem naar de commandzone te sturen? Of maakt het in deze interactie letterlijk niet uit?
Het maakt letterlijk niet uit. Je laat hem gewoon naar de graveyard gaan en kiest om hem niet naar de command te sturen. Hij triggert, je exilet hem en en exile stuur je hem door naar de command zone en volg je de rest van de instructies op. Is niets aan veranderd!
BluezamX
4 jaren geleden
Dit is ook wel handig om te lezen. In onze playgroup hebben al meteen 3 mensen (waaronder ik) gezegd "Als je dit speelt wordt het Archenemy".

In het kort, vroeger kon je met Ghostly Flicker en Oblivion Ring en zo je Commander naar de Command Zone sturen, en dan kwam hij terug. Nu het geen replacement effect meer is werkt dit niet meer. Roon of the Hidden Realm met een Stifle zegt nu "Exile target commander".

Volgens mij geldt dit voor Brawl ook, not sure.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Oblivion Ring werkt sowieso niet met exile-maar-ik-stop-hem-in-de-command-zone truc, want de Ring kijkt bij het returnen specifiek alleen naar de exile zone. Volgens mij boeit het ook niet voor de Ghostly Flicker omdat dat instant exile en return is, waar je niet op kunt reageren. Het gaat juist om de slow blinks, bijvoorbeeld Long Road Home. Die zetten een delayed trigger op die je kunt counteren met Stifle, waardoor de commander vast blijft zitten in exile tot het einde van het spel.

Dus ja, slow blink effecten op commanders hebben nu een risico: laat je de commander in exile en hoop je dat het terugkomen niet gecounterd wordt, of neem je het risico niet en leg je hem in de command zone, maar dan komt hij ook niet terug en moet je hem opnieuw casten met tax.

Ik vind het persoonlijk niet heel boeiend. Het werkt nu weer zoals de meeste mensen dachten dat het werkte (het hele "ik leg mijn commander in de command zone, maar hij komt toch wel lekker terug" was al niet intuitief), en als mensen hier echt gebruik van gaan maken, dan past de rest van de groep zich snel genoeg aan. Of zegt die persoon dat hij een ander deck moet spelen
LeKrutes
4 jaren geleden
Hoe zit dat dan met Banishing Light?
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Geen invloed. Je kunt je Commander gewoon in exile laten liggen. De seconde dat Banishing Light de battlefield verlaat is je Commander per direct weer terug. Daar kan geen Stifle tegenop (ook mede omdat het geen triggered ability is ).

Maar als je kiest om je Commander in exile te leggen, ben je hem wel kwijt tot de Light het spel verlaat. En als je kiest om je Commander in de Command Zone te leggen, dan popt hij ook niet meer automatisch terug als de Light het spel verlaat. Het is het een, of ander.
Jeff
4 jaren geleden
Quote:
40 minuten geleden
Geen invloed. Je kunt je Commander gewoon in exile laten liggen. De seconde dat Banishing Light de battlefield verlaat is je Commander per direct weer terug. Daar kan geen Stifle tegenop (ook mede omdat het geen triggered ability is ).

Maar als je kiest om je Commander in exile te leggen, ben je hem wel kwijt tot de Light het spel verlaat. En als je kiest om je Commander in de Command Zone te leggen, dan popt hij ook niet meer automatisch terug als de Light het spel verlaat. Het is het een, of ander.


Ik ben benieuwd. Voorheen bracht de Banishing Light een commander wel terug uit de Command Zone, volgens dit artikel:
https://blogs.magicjudges.org/rulestips/2019/01/commanders-and-banishing-light/
Quote:
Banishing Light is the ‘newer wording’ we spoke about in the O-Ring block. This isn’t two linked triggers, it’s just ONE trigger with a stated duration- “until Banishing Light leaves the battlefield”. If a duration would end before it begins, it just never begins, so you can’t do the permanent exile trick by blowing up Banishing Light in response to the trigger. And since it’s just a duration ending, if someone leaves a multiplayer game with your stuff under their Banishing Light, you get it back! And if you guessed these work differently with Commanders, you’d be right. Since there’s not a second trigger specifically referring to ‘the exiled cards’, we can get a little tricky. Banishing Light can “track” the card it hits, to the first public zone it actually goes to. That means if you let it go to exile, then move it somewhere else (like having a Pull from Eternity yank it into a graveyard), the Light will still be looking in Exile to return the card. But if you use, say, the Commander replacement effect to put your Commander into the Command Zone instead of exile… well, that’s the first public zone the card actually went to, innit? That means that Banishing Light will be looking for the card THERE, in the Command Zone. So where sometimes the right call with O-Ring was to let the card be exiled so you could get your Commander back on the cheap, the ‘correct’ call with Banishing Light is almost always going to be “Command Zone”. You can still get your Commander back with a Disenchant, or you can cast them as normal if you just topdeck 4 lands and really need your Commander again. It’s a lot less feel-bad. Do be aware though- if you cast your Commander out of the Command Zone, Banishing Light loses track of it, because it becomes a new object. Even if it ends up right back in the Command Zone, that Banishing Light won’t bring it back anymore.


Nu de regel veranderd en het niet meer een replacement effect is gaat de Commander echter wel eerst eventjes naar Exile en dan pas naar de Command Zone, als je daarvoor kiest. Dan zou met de nieuwe regel dus Banishing Light niet meer werken zoals voorheen. En gelukkig maar, want de oude/huidige regel icm Banishing Light is niet intuitief als je het mij vraagt.
BluezamX
4 jaren geleden
Quote:
16 minuten geleden
Quote:
56 minuten geleden
Geen invloed. Je kunt je Commander gewoon in exile laten liggen. De seconde dat Banishing Light de battlefield verlaat is je Commander per direct weer terug. Daar kan geen Stifle tegenop (ook mede omdat het geen triggered ability is ).

Maar als je kiest om je Commander in exile te leggen, ben je hem wel kwijt tot de Light het spel verlaat. En als je kiest om je Commander in de Command Zone te leggen, dan popt hij ook niet meer automatisch terug als de Light het spel verlaat. Het is het een, of ander.


Ik ben benieuwd. Voorheen bracht de Banishing Light een commander wel terug uit de Command Zone, volgens dit artikel:
https://blogs.magicjudges.org/rulestips/2019/01/commanders-and-banishing-light/
Quote:
Banishing Light is the ‘newer wording’ we spoke about in the O-Ring block. This isn’t two linked triggers, it’s just ONE trigger with a stated duration- “until Banishing Light leaves the battlefield”. If a duration would end before it begins, it just never begins, so you can’t do the permanent exile trick by blowing up Banishing Light in response to the trigger. And since it’s just a duration ending, if someone leaves a multiplayer game with your stuff under their Banishing Light, you get it back! And if you guessed these work differently with Commanders, you’d be right. Since there’s not a second trigger specifically referring to ‘the exiled cards’, we can get a little tricky. Banishing Light can “track” the card it hits, to the first public zone it actually goes to. That means if you let it go to exile, then move it somewhere else (like having a Pull from Eternity yank it into a graveyard), the Light will still be looking in Exile to return the card. But if you use, say, the Commander replacement effect to put your Commander into the Command Zone instead of exile… well, that’s the first public zone the card actually went to, innit? That means that Banishing Light will be looking for the card THERE, in the Command Zone. So where sometimes the right call with O-Ring was to let the card be exiled so you could get your Commander back on the cheap, the ‘correct’ call with Banishing Light is almost always going to be “Command Zone”. You can still get your Commander back with a Disenchant, or you can cast them as normal if you just topdeck 4 lands and really need your Commander again. It’s a lot less feel-bad. Do be aware though- if you cast your Commander out of the Command Zone, Banishing Light loses track of it, because it becomes a new object. Even if it ends up right back in the Command Zone, that Banishing Light won’t bring it back anymore.


Nu de regel veranderd en het niet meer een replacement effect is gaat de Commander echter wel eerst eventjes naar Exile en dan pas naar de Command Zone, als je daarvoor kiest. Dan zou met de nieuwe regel dus Banishing Light niet meer werken zoals voorheen. En gelukkig maar, want de oude/huidige regel icm Banishing Light is niet intuitief als je het mij vraagt.


Bedoelde Mark niet dat het met de oude regels werkte zoals jij het aangaf, en met de nieuwe wat anders? Want Banishing Light heeft geen aparte triggers om op te reageren.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Ok, laat ik dit even heel duidelijk stellen:

Alle Exile-en-niet-direct-return effecten zijn nu beter tegen Commanders.

Dat komt omdat je moet kiezen nu: laat je de commander in exile, of stuur je hem naar de command zone.

Als je hem in exile laat, dan krijg je hem pas terug als het effect dat hem exilede eindigt. Als dat effect niet eindigt, dan zit je commander vast in de exile zone.

Stuur je je commander naar de command zone, dan blijft hij daar ook gewoon en komt niet meer terug als het exile-effect eindigt.

Dus als jij mijn commander Banishing Light, dan heb ik de keuze: in exile laten, of naar de command zone sturen. Laat ik hem in exile, dan ben ik hem dus permanent kwijt, tot de Banishing Light het spel verlaat. Maar verlaat de kaart de battlefield, krijg ik hem direct terug. Stop ik de kaart in de command zone, dan is de link met de Light verbroken en maakt het niet uit wat er met de Light gebeurt, de commander blijft in de command zone, vanwaar ik hem natuurlijk wel weer gewoon kan casten.

Waar ik op doelde met Banishing Light dat het niet veranderde was dat het niet mogelijk is om het terugkeer effect van de Banishing Light te counteren. Daar is niets in veranderd. Dus je commander in exile laten liggen met een Banishing Light effect is redelijk veilig. De seconde dat de Light weg gaat, krijg je altijd je commander terug. Een effect als [k]roon of the hidden realms[/k] is anders, daarbij kun je het terugkeereffect counteren met Stifle en dan zou de commander dus permanent in exile vastzitten. Bij de Light kan dat niet.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL
Top