Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Nieuwe blockstructuur, vaarwel coresets en standardrotaties

Jeff
10 jaren geleden
Vandaag heeft Mark Rosewater in dit artikel een ingrijpende verandering aangekondigd wat betreft de blockstructuren en de rotatie van standard.

Core Sets
Magic 2016 zal voorlopig de laatste coreset worden. Coresets waren een vreemde mix tussen complexiteit voor huidige spelers en simpliciteit voor nieuwe spelers. Om die reden werden ze genomineerd om te verdwijnen.

Blockstructuur
Door geen coresets meer uit te brengen komt er een plek vrij voor een extra uitbreidingsset. Hiervoor zal worden overgestapt op een model met twee uitbreidingen per block. Het is namelijk meer dan eens geconstateerd dat een 3e set in een block wat tegenviel, niet goed bij de eerste sets paste, of er gewoon niet genoeg over was om er in te stoppen. Dit gecombineerd met het wegnemen van de coreset, betekent dat er twee blocks per jaar uit gaan komen, met telkens een grote en een kleine set.

Standardrotaties
Zoals de situatie nu is, roteert standard altijd bij het uitkomen van de herfstset. In de nieuwe structuur zou dat echter te veel verschillende mechanics gaan betekenen, omdat je dan 4 blocks in standard hebt aan het eind. Daarom wordt overgestapt op een nieuw rotatiemodel, waarin altijd 3 blocks in standard zullen zitten en dus bij elke grote set (de start van een nieuw block) het oudste block in standard uit zal roteren. Dit zal gaan met een overgangsperiode, omdat we nu nog blocks hebben van 3 sets.
Die verandering merk je dan ook pas over anderhalf jaar:
* Deze herfst roteren Return to Ravnica Block en M14 uit, wanneer Khans of Tarkir uit komt.
* Volgend jaar herfst roteren Theros-block en M15 uit, zoals we gewend zijn
* In de lente van 2016 (!) roteren Khans of Tarkir en "Dewey" (de tweede set van Khans block) uit. "Louie" (set 3 van Khans block) en M16 blijven nog even in standard.
* Herfst 2016 roteren "Louie" en M16 uit.
* Vanaf lente 2017 is het volledige nieuwe rotatieschema in werking.
 bijgewerkt door marcoboth 10 jaren geleden
MagnusMagicus
10 jaren geleden
Klinkt goed! Aan de ene kant een grote verandering, aan de andere kant denk ik dat we er zo aan gewend zijn .
Jeff
10 jaren geleden
Gewenning zal ook geen probleem zijn nee.

Wat ik nu zie op FNM's is dat een relatief groot aantal spelers standard schuwt, omdat het een saai formaat is, dat al heel lang hetzelfde is. Als 'straks' standard elk half jaar een rotatie heeft, zal dat vaker opgeschud gaan worden, moet iedereen terug naar de tekentafel voor zijn decks, wat het formaat echt ten goede zal komen.

Daarnaast zie ik nu al ruim een half jaar Sylvan Caryatid en Courser of Kruphix samen in standard en dat zal ook nog zeker een jaar zo blijven; het zijn twee van de sterkste kaarten in standard en doen ook nog best wel hetzelfde. Zulke 'pilaren' van standard gaan straks niet meer bijna 2 jaar het formaat domineren, maar slechts maximaal 1,5 jaar. Daar kijk ik best wel naar uit.
Harakesh
10 jaren geleden
Denk dat we de implicatie dat standard duurder gaat worden ook niet moeten overzien. Je doet nu minder lang met je 'dure' kaarten, ze rotereren ten slotte 6 maanden eerder uit.
Jeff
10 jaren geleden
Quote:
Harakesh 25-08-2014 om 17:38
Denk dat we de implicatie dat standard duurder gaat worden ook niet moeten overzien. Je doet nu minder lang met je 'dure' kaarten, ze rotereren ten slotte 6 maanden eerder uit.

Of standard daar per se duurder van wordt, is maar de vraag. De reden dat sommige kaarten nu zo duur zijn, is dat het formaat volledig gesettled is, waardoor heel erg duidelijk is welke kaarten vele malen beter zijn dan anderen. Ik vraag me af of met de kortere rotaties standard ooit zo uitkristalliseerd als dat het nu doet.
Thomasvdk
10 jaren geleden
Het gaat niet alleen om de "kaartwaarde" maar je moet straks (als ik het goed begrijp) meer gaan investeren om standart te blijven. Commerciël heel slim van wizard en goed nieuws voor BoM en andere verkooppunten, maar geen goed nieuws voor de gemiddelde speler en zijn portemonnee
robbertvanderkleij
10 jaren geleden
Ik denk dat dit juist goed nieuws is voor de portemonnee, je had per se de staples nodig uit block x om mee te kunnen doen. Die staples zijn nu korter relevant dus je kan met goedkopere decks uit de voeten. Je zal ook niet ineens een grote investering moeten doen om je deck aan te passen na een rotatie, eerder wat meer kleinere.
Ik denk dat het kopen van boosterboxen een stuk leuker wordt, een boosterbox van een 3e set was moeilijk op te draften, omdat je ook boxen van de sets ervoor nodig had. Nu kan je relatief meer fun uit de boxen halen tegen een kleinere prijs.
Maargoed, dit zijn even wat kleinere snelle gedachten.

Over het algemeen denk ik dat dit een fantastische aanpassing is. De herfstpre-release was toch een soort hoogtepunt van het jaar, nu krijgen we dat 2x!
Ik moest er pas nog aan denken dat standard alweer snel gesolved was, naar mijn mening.
LegoRobster
10 jaren geleden
Aan de ene kant ben ik erg blij met de veranderingen. Ik denk namelijk ook dat het standard veel goeds zal doen: meer gevarieerde decks door meerdere mechanics die minder lang 'houdbaar' zijn.

Aan de andere kant vind ik het verdwijnen van de core sets wel een beetje jammer. Omdat de core set de hele zomer vakantie vult - de enige tijd waarin ik back-to-back FNMs kan bezoeken, had ik altijd een goed formaat om te draften (zeker toen ik nog geen standard speelde).
Ik ben benieuwd of de zomervakantie een goede draft set over houdt na het toepassen van deze veranderingen.
marcoboth
10 jaren geleden
Nadat ik het eerste stuk van het artikel had gelezen dacht ik al dat dit de logische stap zou zijn. Het ziet er in mijn ogen uit als een zeer goede verbetering. Het zal zeker even aankijken worden voor standard, maar ik denk dat het er leuker op wordt. De nieuwe structuur zorgt er ook voor dat er altijd 5 of 6 sets in standard zitten, ipv 5 tot 8 sets.

@LegoRobster
Het draften zal nauwelijks veranderen. Waarschijnlijk is het juist een leuker formaat om te draften als je het al vaker gedaan hebt. De nieuwe structuur zorgt ervoor dat er meer kaarten zullen zijn met wat moeilijkere abilities. Om die kaarten kan je leuk heen bouwen. Daarnaast is er een beter verhaal bij de set, in tegenstelling tot m15 met kaarten uit alle windstreken.
eldertswemmer
10 jaren geleden
Ik vraag me af wat het effect zal zijn op duaal landjes, het formaat block is zo goed als afgeschreven waardoor je niet elke set deze nodig heb.
MB070
10 jaren geleden
Ik ben het helemaal eens met deze verandering. Je kunt een deck straks met de rotatie zo goed als afschrijven. Bijvoorbeeld het WG aggro deck of mono black dat bijna geheel uit het Ravnica block bestaat. Met de nieuwe structuur zijn er altijd 3 blocks legaal voor standard dat uit minimaal 5 sets, max 6 bestaat.

Over prijzen van kaarten durf ik niet te veel te speculeren. Staples zullen volgens mij altijd wel duur blijven. Kaarten uit een winnend deck zijn altijd populair.

Het belangrijkste voor mij is dat standard sneller roteert, maar met een kleinere impact op een bestaand deck of de gehele metagame. Daarmee wordt standard volgens MaRo spannender en moeilijker 'op te lossen' wat ruimte bied tot creativiteit.
LegoRobster
10 jaren geleden
Quote:
marcoboth 25-08-2014 om 18:56
@LegoRobster
Het draften zal nauwelijks veranderen. Waarschijnlijk is het juist een leuker formaat om te draften als je het al vaker gedaan hebt. De nieuwe structuur zorgt ervoor dat er meer kaarten zullen zijn met wat moeilijkere abilities. Om die kaarten kan je leuk heen bouwen. Daarnaast is er een beter verhaal bij de set, in tegenstelling tot m15 met kaarten uit alle windstreken.

Als ik de nieuwe structuur goed heb begrepen zal een kleine set van Block 2 de Core set zoals we die nu kennen komen te vervangen. Zoals dat hiervoor altijd ging draft je dan ook nog gedeeltelijk met boosters van de vorige set van hetzelfde block. Ik vond het nooit super om, zeker met een kleine set, zoveel invloed te krijgen van iets wat al langer uit is. Een grote set op zichzelf vond ik eigenlijk wel ideaal, en de core set is daar de meest solide uitvoering van. Wellicht soms wat aan de simpele kant ja, maar dat vind ik persoonlijk geen groot probleem.
marcoboth
10 jaren geleden
Dat klopt, maar nu kunnen ze die kleine set wel beter maken, omdat ze niets hoeven te bewaren voor de derde set. De simpelheid van een core set is af en toe wel leuk, al vind ik het geen leuke set om lang te draften. Ik hoop dat deze structuur dat juist leuker houdt.
robbertvanderkleij
10 jaren geleden
Quote:
eldertswemmer 25-08-2014 om 19:15
Ik vraag me af wat het effect zal zijn op duaal landjes, het formaat block is zo goed als afgeschreven waardoor je niet elke set deze nodig heb.

Mono en multicolored blocks kunnen elkaar nu gaan opvolgen. Je hebt niet altijd duals nodig. Maar ik zou het zeker niet erg vinden als ze meer dual land gaan printen. Fanaat had je nu meestal 2 dual cycles per jaar, een in de coreset en een in het block, dat kan nu zo blijven.
Ik denk niet dat block constructed dood zal gaan. Er zal misschien wat minder power inzien, maar dat kan het ook leuk maken. Het zal ongetwijfeld anders worden.
Jeff
10 jaren geleden
Ik heb nog eens na zitten denken en bedacht me dat er met het nieuwe rotatieschema nog steeds 4 sets (2 groot, 2 klein) per jaar uit standard roteren. Dat terwijl de 'core' van Dexia stabieler blijft zoals MB070 al zegt.

Daarnaast hebben we straks geen "3e set prerelease" meer. Ik vond die prereleases altijd erg jammerlijk, omdat je zo weinige nieuwe en zoveel oude boosters krijgt.

Des te meer ik er over nadenk, des te blijer ik word van deze verandering...
Dordledum
10 jaren geleden
Klinkt goed. Sprekend namens de meer casual verzamelaar waren Core sets toch net iets saaier dan de gewone expansions. Toch veel herhaling namelijk.

De 3e sets in de blocks (zeker als het kleine sets waren) voegden ook minder toe wat mij betreft. Slimme zet!

Ben wel benieuwd wat ze met de laatste Core Set volgend jaar gaan doen dan, misschien nog één keertje knallen met staples als Birds of Paradise enzo.

Hoewel ze die staples nu ook meer in gewone expansions kunnen gaan stoppen natuurlijk.

Khans gaat dan wel even wat langer mee in Standard dan gebruikelijk, hoop nu nog meer dat het een mooie set word!
BjornK
10 jaren geleden
Khans gaat toch korter mee in Standard? 18 ipv 24 maanden, vandaar de aankondiging nu, zodat dat duidelijk is voordat mensen Khans aanschaffen.
Jeff
10 jaren geleden
Quote:
BjornK 26-08-2014 om 09:19
Khans gaat toch korter mee in Standard? 18 ipv 24 maanden, vandaar de aankondiging nu, zodat dat duidelijk is voordat mensen Khans aanschaffen.

Dat klopt en dat is precies de reden dat de verandering nu wordt aangekondigd.
kolonelnick
10 jaren geleden
vind het wel jammer dat de blocks nu verkleind worden, vond de lore achter elk block altijd wel interesant en heb het idee dat de lore nu meer naar de achtergrond gedrukt gaat worden. verder vind ik het ook wel jammer dat elk block uit een grote en een kleine set bestaat. ik had het liever gezien als twee grote sets, maarja dat is mijn mening.

verder kan ik wel zien waarom wizards dit doet, het is niet meer als logisch.
MagnusMagicus
10 jaren geleden
Ik denk dat dit heel erg gaat meevallen. Ze hebben nu twee ipv drie sets om het verhaal te vertellen, maar dan kunnen ze ook meer verhaal in een set stoppen. Plus, je krijgt wel lore van meer werelden!
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 29 posts
  • Laatste post Sunitram 10 jaren geleden
  • Gemaakt door Jeff 10 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL