Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Play Boosters vervangen Set- en Draft Boosters

Left4Doner
1 jaar geleden
Dit was natuurlijk WotC's plan all along, om de prijs van boosters te verhogen. /zet tin foil hat af

Eigenlijk ben ik positief over de duidelijkheid en de implicaties voor winkels. Magic moet toegankelijk zijn om nog verder te groeien en draften is een mooi format om in leven te houden.
Archranex
1 jaar geleden
Voor zij die wat meer info en uitleg over de play booster willen, hier is het artikel met het verhaal erachter:

https://magic.wizards.com/en/news/making-magic/what-are-play-boosters
Luctor
1 jaar geleden
Ik ben zelf iemand die set booster ls koopt, vanwege de kans op meer rares. Ik heb alleen niks met die art kaarten, dus dat ze dat nu aangepast hebben, vind ik wel een fijne ontwikkeling. Daarnaast dat the List kaart losgetrokken is van het slot voor de token, is ook goed, denk ik.
dcgardulf
1 jaar geleden
Bedankt Archranex voor het artikel. Het maakt het wel ietsje duidelijker. Het enige waar ik nu nog bang voor ben is dat de kwaliteit van rares en mythics achteruit gaan, waardoor je alsnog veel "pulp" in een set hebt waar je weinig mee kan doen. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Wel fijn voor (zeker kleinere) winkels dat het een stuk makkelijker wordt)

Luctor, mocht je ooit art cards over hebben kan je ze bij mij/ons altijd wel kwijt ;-)
maus
1 jaar geleden
De veranderingen van de boosters maakt me niet veel uit. Maar de prijs wel. (doet klompen aan).

M20 draft booster boxen waren toen 90 euro dat is inmiddels 132 met het slappe excuus van inflatie en dat gaan nu waarschijnlijk naar 142, de huidige set booster box prijs wat nu de standaard gaat worden (als ik dat goed begrepen heb). Dat is 58% extra in 4 jaar!

Het geldwolven gedrag van wtc word me de laatste tijd wel een beetje te veel. Deze verandering gooit weer eens een 10tje op de prijs per doos.
Luctor
1 jaar geleden
Wat maus zegt inderdaad. De prijs gaat weer omhoog. Dat is al de zoveelste prijsverhoging in korte tijd. Dat wordt dus nog minder sets per jaar aanschaffen.

Ook zou ik wel wat meer info willen hebben op dat 'booster fun', want die term zie ik in het plaatje staan en in het artikel, maar wat het inhoudt, staat nergens.
Rody
1 jaar geleden
Booster fun betekent alles naast de reguliere kaarten uit een booster. Dus bijvoorbeeld de showcase varianten, de art cards, de borderless versies van kaarten, speciale foil laagjes enzovoort. Alles om het openen van een pakje nog 'leuker' te maken. Zet het even tussen haakjes want leuk is natuurlijk subjectief.

Ik zal ook nog even de link naar het artikel in de eerste post zetten want dat is wel handig om te lezen.
Luctor
1 jaar geleden
Quote:
28 minuten geleden
Booster fun betekent alles naast de reguliere kaarten uit een booster. Dus bijvoorbeeld de showcase varianten, de art cards, de borderless versies van kaarten, speciale foil laagjes enzovoort. Alles om het openen van een pakje nog 'leuker' te maken. Zet het even tussen haakjes want leuk is natuurlijk subjectief.

Ik zal ook nog even de link naar het artikel in de eerste post zetten want dat is wel handig om te lezen.
oh ja, duidelijk.

Van mij mogen het aantal varianten van een kaart wel verminderd worden.
Jeff
1 jaar geleden
Quote:
1 uur geleden
M20 draft booster boxen waren toen 90 euro dat is inmiddels 132 met het slappe excuus van inflatie en dat gaan nu waarschijnlijk naar 142, de huidige set booster box prijs wat nu de standaard gaat worden (als ik dat goed begrepen heb). Dat is 58% extra in 4 jaar!

Tegenargument: als we inflatie aan gaan halen moeten we ook even kijken hoe lang de prijs van boosters niet verhoogd is. Inflatie is een gemiddelde; de 10% oid die wij over het afgelopen jaar hebben gemeten is over een grote set verschillende producten. Individuele producten doorgaan een veel minder vlak profiel. Veel producten veranderen een tijd lang niet in prijs, en dan ineens een flinke stap, die vaak groter is dan de gemiddelde inflatie van dat moment.

Dat gezegd hebbende: de prijs van drafts is de afgelopen jaren inderdaad flink omhoog gegaan. Een draft bij de Bazaar is momenteel €20,-, waar deze uit mijn hoofd voor Covid nog €13,50 was. Dit is natuurlijk inclusief prijsmateriaal, dus een draft zal altijd duurder zijn dan de 3 boosters die je gebruikt bij het draften zelf. Als de boosters waar we mee draften duurder worden, zal een draft logischerwijs ook duurder worden. "Vroeger" kon ik nog stellen dat een avondje draften een stuk goedkoper is dan een paar biertjes in de kroeg. Dat is nu niet meer vanzelfsprekend en als de prijzen weer omhoog gaan nog minder vanzelfsprekend. En dat is precies wat ik jammer vind en waar ik bang voor ben.

Daarnaast ben ik ook bang dat zo het draften minder bezocht gaat worden. Een gemiddelde student die Magict (en daar hebben we er in Delft toch wel een paar van) zal het zich niet meer kunnen veroorloven om regelmatig te kunnen draften bijvoorbeeld.

Dan even over de boosters zelf:
Ik ben geen fan van 'The List' in draftbare boosters. Er wordt door Wizards heel veel tijd besteed aan een mooi en consistent draft-formaat, maar vervolgens wordt er een enorme wildcard ingezet. The List kaarten zijn ofwel totaal niet passend voor een draftformaat ("Slechter dan een common"), ofwel veel sterker dan de meeste rares, met heel weinig daar tussenin.
Ik ben ook niet heel erg fan van een variabel aantal rares. Dat was er op zich al (via foils) maar met de wildcard slot is er nog meer mogelijkheid voor meer rares. Dat zorgt er voor dat er nog wat meer nadruk komt te liggen op bommetjes spelen, waar ik het juist zo leuk vind aan limited Magic dat er meer vanuit de uncommons en commons moet komen. Dat dreigt nu overschaduwd te worden.

Uiteraard is hoe het gaat spelen met de nieuwe Play Boosters pure speculatie, tot we er echt mee spelen.

Overigens, wat vinden jullie van de naam "Play Booster"? Het opnemen van "Play" suggereert in mijn ogen dat ze bedoeld zijn om mee te spelen, en dat er nog meer type boosters zijn/komen. De Collector booster is er natuurlijk al; en die blijft ook geloof ik? Maar aan de andere kant posteren ze deze Play Booster ook als alternatief voor de Set Booster: de booster voor wie gewoon boosters wil kraken, zonder een godsvermogen uit te geven aan Set Boosters.
Eclavyrr
1 jaar geleden
Ik speel uitsluitend commander en af en toe eens een release event, dus qua speelbaarheid kan ik weinig toevoegen over de nieuwe packs. Wel denk ik dat sealed events zo steeds duurder gaan worden en minder animo krijgen, iets wat WorC toch denk ik niet wilt? Qua boosters fun koop ik sporadisch eens een box, en dat is dan meestal voor alternative arts en verder koop ik losse kaarten die ik nodig heb voor mijn decks.
Ik vind het geen slechte actie, vind het alleen een beetje onzin om de prijs te verhogen. Je krijgt dezelfde hoeveelheid kaarten en de enkele extra rare die je mogelijk kunt aantreffen is geen reden om een booster duurder te maken.
 bijgewerkt door Eclavyrr 1 jaar geleden
Luc
1 jaar geleden
Goed dat ze de 2 verschillende boosters samen voegen. Daar kan ik me wel in vinden omdat daardoor de keuze in verschillende producten gelijk blijft en je niet academisch moet afstuderen voordat je weet welke versie van welke kaart in welk product verkrijgbaar is.

Maar dat is dan ook het enige positieve punt. De positieve punten van beide producten sla je hiermee volledig neer. De draft/sealed ervaring wordt hiermee fors verstoord. Sealed wordt veel meer 'swingy' aangezien je grote hit or miss kansen. Draft kan enorm bepaald worden door een monster hit uit de list slot.

Ben zelf gestopt met sealed producten aan te schaffen en heb al mijn bulk / voorraad niet in deck gebruikte kaarten volledig de deur uit gedaan. Ik heb mijn commander decks en een aantal casual 60 kaarten decks voor als er gespeeld wordt. Bij een nieuw deck idee investeer ik liever rechtstreeks in singles.

Om toch op een positieve noot te eindigen, het feit dat alle kaarten met +/- 3-5 versies tegelijk uitkomen houdt in dat de singles voor decks kopen erg aantrekkelijk is. Je hebt altijd nog wel een paar duurdere kaarten die je graag speelt maar over het algmeen heb ik de indruk dat de gemiddelde prijs om een commander deck aan te schaffen flink gedaald is. (dit is volledig afhankelijk van de meta in je playgroup maar bij ons ervaar ik dit zo.)
Rody
1 jaar geleden
In het artikel staat dat 'The List' ook gaat veranderen met hoe ze kaarten daarvoor selecteren. Hoe limited play gaat zijn kunnen we nu alleen nog maar over speculeren. Ben zelf erg benieuwd. Verandering en vernieuwing is soms moeilijk maar ik hoop van harte dat dit positief gaat uitpakken voor de draft en sealed ervaring.
Triskelion88
1 jaar geleden
Ik vind het wel een positieve ontwikkeling qua speelbaarheid/duidelijkheid dat er minder boosters komen,

prijs vind ik wel een issue, waar je voorheen met vrienden een draft deed voor een 7 a 8 euro gaat dit nu wel hard om hoog.

meer rares of meer uncommons vind ik ook weinig zeggend, er zit vaak zoveel troep in boosters wat je nooit meer gebruikt waaronder ook een hoop rares.
MarcelN
1 jaar geleden
Ik ben sceptisch.. ik vraag me behoorlijk af hoe groot het probleem was van “aanschaf vergissingen” mbt draft- en setboosters. Maar aangezien ik eigenlijk bijna geen sealed producten meer koop, is het heel goed mogelijk dat ik daar niet genoeg zicht op heb.

Ik ben ook sceptisch vanwege het feit dat, even los van redenaties over LGS’en (daarover later meer) en draftervaringen (mbt The List e.d.), nu de goedkoopste versie qua aanschaf, namelijk de draftbooster, weg is genomen. Dat wil zeggen dat het per definitie alweer duurder wordt om überhaupt sealed te kopen, terwijl de productie van de booster per definitie goedkoper wordt (14, ipv 15 kaarten). Als iemand een andere verklaring heeft voor bovenstaande hoor ik dat graag. Ik kom met de beste wil van de wereld niet verder dan winstmaximalisatie op kosten van de klant (jouw euro koopt minder product dan voorheen).

Dan het verhaal van Mark Rosewater over de playbooster. Hier zitten kanten aan waar ik het op zich wel mee eens ben. Draft kwam in het gedrang, doordat de setbooster populairder werd, wat LGS’en in een lastig pakket bracht. Wat moet ik nu inkopen, welk product vliegt over de toonbank en waar blijf ik mee zitten? Voor de grote jongens als Bazaar of Magic (die voor de zekerheid ook zijn gaan inzetten op Lorcana) was dat minder een probleem dan voor de Collector om de hoek, maar om daar een oplossing voor te brengen is een positief iets. Dat daar dan de goedkope draftbooster voor sneuvelt ben ik minder positief over, maar soit.

Waar ik dan weer sceptisch over ben is dat WotC als bedrijf zich over bovenstaand totaal niet druk maakte, de afgelopen 5-6 jaar. Toen ze begonnen met project boosterfun waren er al een hoop klachten over de hoeveelheid producten die uitkwamen, waar vervolgens voorraadproblemen uit ontstonden en de schreeuw van LGS’en was toen vooral: WotC, doe dit niet, dit draait ons de nek om! Had WotC geen boodschap aan, stug doorgaan en winst maximaliseren. Met als klap op de vuurpijl het dumpen van hun eigen restvoorraden op Amazon tegen prijzen lager dan waar een LGS ze voor inkocht. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van winkels (zowel online als fysiek) die zijn gestopt met Magic, onder andere om deze redenen.

Dat WotC in de post van MaRo dit soort zaken mbt LGS’en nu, jaren later, aandraagt als beweegreden komt bij mij behoorlijk achter de ellebogen over. Helemaal na het debacle dat Magic 30 was.. een grotere middelvinger naar de LGS’en kan ik me bijna niet voorstellen. Ik neem deze woorden dan ook met een behoorlijke korrel zout, daar ik eerst wil zien dat ze gaan praktiseren wat ze prediken. Er zal heel wat meer moeten veranderen, volgens mij, dan alleen de vorm waarin de booster wordt gegoten.

Nogmaals, ik ben sceptisch wat dit betreft en de kans is er dat dat mijn beoordeling ervan (te veel) beïnvloed, maar WotC heeft mij weinig redenen gegeven om niet sceptisch te zijn de laatste tijd en ook dit verhaal “stinkt naar de misdaad”, als je het mij vraagt.
 bijgewerkt door MarcelN 1 jaar geleden
Gijsneus
1 jaar geleden
Quote:
6 uren geleden
Ik ben sceptisch.. ik vraag me behoorlijk af hoe groot het probleem was van “aanschaf vergissingen” mbt draft- en setboosters. Maar aangezien ik eigenlijk bijna geen sealed producten meer koop, is het heel goed mogelijk dat ik daar niet genoeg zicht op heb.

Ik ben ook sceptisch vanwege het feit dat, even los van redenaties over LGS’en (daarover later meer) en draftervaringen (mbt The List e.d.), nu de goedkoopste versie qua aanschaf, namelijk de draftbooster, weg is genomen. Dat wil zeggen dat het per definitie alweer duurder wordt om überhaupt sealed te kopen, terwijl de productie van de booster per definitie goedkoper wordt (14, ipv 15 kaarten). Als iemand een andere verklaring heeft voor bovenstaande hoor ik dat graag. Ik kom met de beste wil van de wereld niet verder dan winstmaximalisatie op kosten van de klant (jouw euro koopt minder product dan voorheen).

Dan het verhaal van Mark Rosewater over de playbooster. Hier zitten kanten aan waar ik het op zich wel mee eens ben. Draft kwam in het gedrang, doordat de setbooster populairder werd, wat LGS’en in een lastig pakket bracht. Wat moet ik nu inkopen, welk product vliegt over de toonbank en waar blijf ik mee zitten? Voor de grote jongens als Bazaar of Magic (die voor de zekerheid ook zijn gaan inzetten op Lorcana) was dat minder een probleem dan voor de Collector om de hoek, maar om daar een oplossing voor te brengen is een positief iets. Dat daar dan de goedkope draftbooster voor sneuvelt ben ik minder positief over, maar soit.

Waar ik dan weer sceptisch over ben is dat WotC als bedrijf zich over bovenstaand totaal niet druk maakte, de afgelopen 5-6 jaar. Toen ze begonnen met project boosterfun waren er al een hoop klachten over de hoeveelheid producten die uitkwamen, waar vervolgens voorraadproblemen uit ontstonden en de schreeuw van LGS’en was toen vooral: WotC, doe dit niet, dit draait ons de nek om! Had WotC geen boodschap aan, stug doorgaan en winst maximaliseren. Met als klap op de vuurpijl het dumpen van hun eigen restvoorraden op Amazon tegen prijzen lager dan waar een LGS ze voor inkocht. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van winkels (zowel online als fysiek) die zijn gestopt met Magic, onder andere om deze redenen.

Dat WotC in de post van MaRo dit soort zaken mbt LGS’en nu, jaren later, aandraagt als beweegreden komt bij mij behoorlijk achter de ellebogen over. Helemaal na het debacle dat Magic 30 was.. een grotere middelvinger naar de LGS’en kan ik me bijna niet voorstellen. Ik neem deze woorden dan ook met een behoorlijke korrel zout, daar ik eerst wil zien dat ze gaan praktiseren wat ze prediken. Er zal heel wat meer moeten veranderen, volgens mij, dan alleen de vorm waarin de booster wordt gegoten.

Nogmaals, ik ben sceptisch wat dit betreft en de kans is er dat dat mijn beoordeling ervan (te veel) beïnvloed, maar WotC heeft mij weinig redenen gegeven om niet sceptisch te zijn de laatste tijd en ook dit verhaal “stinkt naar de misdaad”, als je het mij vraagt.

Amen
SceneFizza
1 jaar geleden
@MarcelN kenner!

Het kan aan mij liggen, maar sinds hasbro zich over mtg heeft “gebogen”, zijn er veel twijfelachtige situaties ontstaan.
Ik denk dat ze het spel kapot gaan maken, omdat ze het enkel als product benaderen. De cultuur, want daar mag je van spreken, wordt door het perse willen verdienen van zoveel mogelijk geld, langzaam aan gedelete.

Een bedrijf wat graag samenwerkt met amazon, is sowieso niet bezig met iets anders dan een eigen belang. Dit geldt overigens ook voor de mensen die bij amazon iets kopen, hoewel het hier niet over gaat, gaat het hier eigenlijk wel over.
Sceptisch zijn lijkt uitgestelde hoop, we weten allemaal wat dat brengt.

Cubedraft is de toekomst.
Ik kan nog een paar leuke oneliners droppen. Ga ik niet doen.
Lavinius
1 jaar geleden
Ik ben fan van het concept van Play boosters, maar ik ben wat teleurgesteld dat ze ervoor draft én set op de schop doen. Logisch, maar ik had graag een budget optie gehad naast de Play boosters, omdat deze laatste misschien 6 of 7 euro zullen worden. Het wordt zo allemaal wat duur, en ik heb geen zin om 40-45 euro te betalen om met een prerelease mee te doen hoor.
maus
1 jaar geleden
@Lavinius. De prijs wordt hetzelfde als de setbooster dus dat is 5.50. Tenzij ze een prijs verhoging doorvoeren wordt het geen 6-7 euro.

Aangezien dit al een beetje controversieel is zou ik daar niet van uit gaan.
 bijgewerkt door maus 1 jaar geleden (Grammatica)
Lavinius
1 jaar geleden
Welja, ik las het ook gisteren. Mijn punt blijft helaas echter, een prerelease box zal nog steeds 40 à 45 euro kosten.
Luc
1 jaar geleden
Voor de prijs van een boosterbox heb je een mooie printer te pakken eenmalige kost en daarna wat inkt om zelf magic kaarten te maken/printen. Volgens wizards mag dit kennelijk vanaf de 30ste verjaardag
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 23 posts
  • Laatste post Luc 1 jaar geleden
  • Gemaakt door Rody 1 jaar geleden

Eerder bekeken

iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL