Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Ik ben sinds kort begonnen met Magic en ben met plezier aan het oefenen en decks aan het creeeren. Ik heb aardig wat colorless lands uit m'n 2 Ravnica booster boxen gehaald. Ik vraag me alleen af hoe ze precies werken. Kan het namelijk niet zo makkelijk vinden op Google. Zoals Overgrown Tomb. Kun je dan tijdens iedere turn dit landje tappen en een counter op de kaart gooien die dan voor 1 extra mana telt? Dus na 4 beurten heb je dan + 4 witte mana bijvoorbeeld? De kaart zelf + de counters tellen voor het X aantal mana?
Ook moet ik mezelf nog wat verdiepen in de Planeswalkers. Heb een Jace en Vraska uit Ravnica boosters getrokken en een Ajani, Liliana uit de 2013 core set en een Tibalt uit Avacyn gehaald. Je tegenstander kan kiezen om je Planeswalker aan te vallen. Mag je dan evengoed blocken met een andere creature of moet je het X aantal counters verwijderen? Is het ook zo dat je bij iedere beurt vanzelfsprekend weer +3 counters toe kunt voegen als je gebruik wil maken van de +3 ability?
Over de Tomb: hij telt gewoon als 1 van de mana die hij kan maken. Je kan dus zwart OF groen maken per beurt. Let ook op: de Tomb telt als een Forest EN als een Swamp, wat dus betekent dat je hem op mag zoeken met een kaart als Farseek. Het heeft verder niks met counters erop te maken.
Over de Planeswalkers: je mag inderdaad gewoon blockn met creatures en verder gaat het gewoon hetzelfde als damage die op jou gedaan zou worden: komt er bv. 2 dmg door, dan verliest je walker 2 counters.
Iedere beurt mag je 1 van de abilities gebruiken per planeswalker, waarvoor je dus counters erop legt of eraf haalt afhankelijk van de ability die je gebruikt.
Het land gedeelte:
Land is altijd kleurloos, tenzij anders staat aangegeven.
Land geeft vaak mana, in verscheidene kleuren. Overgrown Tomb geeft 1 of 1 als je 'm tapt voor mana.
Er zijn ook landjes die meer dan 1 mana geven, zoals Tolarian Academy en Golgari Rot Farm.
Het tappen van mana mag altijd, ook in de beurt van je tegenstander.
Door het landje te tappen krijg je mana floating je in mana pool, een fictieve poel met mana die je kan gebruiken.
Echter, deze mana vervliegt als je van fase veranderd in je beurt, dus als je in main phase in je mana pool over hebt, na het casten van je spells en je wilt aanvallen, gaat aan het eind van je eerste main phase wanneer je overgaat naar je attack phase, je mana weg.
Uiteraard mag je aan het begin van je beurt weer untappen en dan geven de landjes weer net zoveel mana als eerst (uitzonderingen daar gelaten.)
Wat planeswalkers betreft:
Je mag zoveel planeswalkers spelen als je wilt en iedere beurt je planewalker gebruiken.
Je mag alleen niet meer dan bijvoorbeeld 1 Jace of Ajani in het spel hebben liggen, ook niet bij je tegenstander.
Stel je hebt een Jace Beleren op het battlefield liggen en iemand cast een Jace, Memory Adept die uiteindelijk resolved, gaan ze allebei gelijk door naar de graveyard omdat er maar 1 Jace type tegelijk in het battlefield mag liggen. Een soort legendary rule.
Je moet bij het activeren van een pw ability wel kijken naar de cost, +1 of -1, of +2, dat maakt niet uit, maar je moet het wel kunnen betalen, je mag geen -3 ability activeren als je nog maar 2 loyalty counters hebt bijvoorbeeld. Je mag ook geen Jace Beleren -1 doen zodat ie doodgaat, een nieuwe Jace casten en die gebruiken want een Jace van jouw heeft al een ability gebruikt.
Daarnaast, als je tegenstander jou bijvoorbeeld aanvalt, dient deze volgens mij aan te geven of hij/zij op jouw levens of op je planeswalker damage gaat doen en met welke creatures.
Je opponent kan dus met een Canyon Minotaur aanvallen op jouw Jace Beleren en met zijn Raging Goblin op jouw levens.
Jij kan dan op jouw beurt aangeven welke creatures van jou welke creatures van je opponent blocken.
Dan komt de damage step en wordt alle damage berekend.
klopt dat gedeelte over de planeswalkers wel helemaal?
ik geloof dat het laatste gedeelte niet klopt. als je jace zijn -1 gebruikt zodat hij doodgaat en je vervolgens een nieuwe jace speelt, mag die gewoon zijn abilities gebruiken, toch?
Ik heb even doorgestreept wat niet klopt, inderdaad wat Rudy zegt. Zelfs al zou je een Jace Beleren (of welke Planeswalker dan ook) gebruiken, terug naar je hand sturen, en opnieuw spelen, dan mag je hem weer activeren. Het enige is dat een Planeswalker op de battlefield maar 1x geactiveerd mag worden per beurt, maar als een Planeswalker de battlefield verlaat en weer terugkomt, is het een nieuwe Planeswalker voor het spel en mag je die dus weer activeren. Je kunt zelfs Flicker op een Planeswalker casten en hem opnieuw activeren.
Quote:
Yossip 30-12-2012 om 23:42
Ik ben sinds kort begonnen met Magic en ben met plezier aan het oefenen en decks aan het creeeren. Ik heb aardig wat colorless lands uit m'n 2 Ravnica booster boxen gehaald. Ik vraag me alleen af hoe ze precies werken. Kan het namelijk niet zo makkelijk vinden op Google. Zoals Overgrown Tomb. Kun je dan tijdens iedere turn dit landje tappen en een counter op de kaart gooien die dan voor 1 extra mana telt? Dus na 4 beurten heb je dan + 4 witte mana bijvoorbeeld? De kaart zelf + de counters tellen voor het X aantal mana?
Er is een belangrijk verschil tussen Land en mana. Je mag een land tappen voor mana, maar land is zelf niet mana. Je kunt bijvoorbeeld een Llanowar Elves ook tappen voor mana, maar dat is helemaal geen land.
Zie land (of de Elf) als een drankautomaat. Als je betaalt (het tappen van de kaart), dan krijg je een soort drinken (de mana, of in dit geval).
Aan het begin van je beurt untap je al je kaarten. Dus die beurt kun je er weer opnieuw mana uithalen. En omdat je elke beurt een nieuw landje mag neerleggen, heb je dus bijvoorbeeld na 4 beurten 4 land liggen, waardoor je iets van 4 mana kunt spelen. Je spaart er dus niet mee, maar je kunt ze elke beurt opnieuw gebruiken.
En verder is land altijd colorless (kleur wordt bepaald door de manasymbolen in de rechterbovenhoek). Maar we noemen land dat kleurloze mana geeft nog wel colorless lands. Vandaar de bovenstaande reactie ook .
Quote:
Ook moet ik mezelf nog wat verdiepen in de Planeswalkers. Heb een Jace en Vraska uit Ravnica boosters getrokken en een Ajani, Liliana uit de 2013 core set en een Tibalt uit Avacyn gehaald. Je tegenstander kan kiezen om je Planeswalker aan te vallen. Mag je dan evengoed blocken met een andere creature of moet je het X aantal counters verwijderen? Is het ook zo dat je bij iedere beurt vanzelfsprekend weer +3 counters toe kunt voegen als je gebruik wil maken van de +3 ability?
Een speler kan per creature kiezen of hij jou of een van je planeswalkers aanvalt. Dat moet hij ook zeggen als hij aanvalt. Je mag gewoon blocken, net zoals normaal. Als een Planeswalker damage krijgt, moet je zoveel loyalty counters eraf halen. Als hij er geen meer heeft, gaat hij naar de graveyard.
Je mag één keer per beurt, en alleen in je eigen beurt, en alleen op het moment dat je normaal ook een creature of sorcery speelt, één van de abilities gebruiken. Dan leg je er net zoveel counters op (of haalt ze eraf) als wat ervoor staat.
We hebben ook een hele mooie Magic Helpdesk waar je heel veel informatie kunt vinden. Ik kan je specifiek deze pagina's aanraden:
Doyle 31-12-2012 om 00:22
Over de Tomb: hij telt gewoon als 1 van de mana die hij kan maken. Je kan dus zwart OF groen maken per beurt. Let ook op: de Tomb telt als een Forest EN als een Swamp, wat dus betekent dat je hem op mag zoeken met een kaart als Farseek. Het heeft verder niks met counters erop te maken.
Oh tellen dual landen als beide landen mee? Hoe zit het dan met landen die alles kunnen produceren?
Ik heb er ook nooit bij stil gestaan dat je pw's ook mocht Flickeren, maar dit opent deuren in my opinion..
(bijvoorbeeld Jace Beleren gebruiken voor kaartjes, Flicker erop, nog een keer doen, en later met de Sun Titan Jace gewoon weer terug vastbinden voor de volgende run kaartjes.)
Good to know! Thanks Magnus.
bijgewerkt door MagnusMagicus 12 jaren geleden (iets netter taalgebruik ervan gemaakt)