Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Ik moet toegeven, ik hou niet van Double Faced Cards (DFC), en misschien dat ik daarom teveel doordenk over het principe. In dit geval hoe werkt dit door in toernooien, officieel of bij een lgs. Wat kan, mag en/of word er verwacht?
1. Ik speel een DFC in mijn deck en deze zit in mijn hand, een oppo speelt targeted discard, mag hij mijn kaart uit mijn sleeve(s) halen?
(1.a. mag een andere speler dus een kaart van een andere speler uit zijn/haar sleeves halen?)
(1.b. kan ik de DFC 'flippen' zonder deze uit de sleeve te halen, verwachtende dat de tegenstander de kaart kent?)
(1.c. moet ik de kaart uit de sleeve halen als de tegenstander daarom vraagt?)
2. Wordt er verwacht dat ik met de 'checklist kaarten' speel en de andere kaart ter aller tijde beschikbaar heb om te laten zien?
3. Als ik er 4 van wil spelen, heb ik dan alleen 4 checklists en 1 originele nodig? (jammer dan, als je er meer dan 1 in het spel krijgt.)
In een draft moet je double-faced kaarten aan de hele tafel laten zien. Je kan ze spelen door checklist cards in je deck te doen (Checklist card) en dan de daadwerkelijke kaart tevoorschijn te halen na het spelen van de checklist card.
EDIT: Excuus, ik was er blijkbaar even niet bij. Dit bericht bevat geen relevante info.
In een draft moet je double-faced kaarten aan de hele tafel laten zien. Je kan ze spelen door checklist cards in je deck te doen (Checklist card) en dan de daadwerkelijke kaart tevoorschijn te halen na het spelen van de checklist card.
Dank je, maar ik zoek meer naar de antwoorden op de specifieke situaties omschreven in mijn vragen.
Op vraag 3 heb ik het antwoord gevonden bij MTR 3.5 Checklist cards: iedere checklist moet een eigen kopie van de kaart hebben, dus je kan geen 4 checklists gebruiken voor 1 double-faced card
Een andere speler mag jouw kaarten alleen aanraken als jij dat ok vindt. Ik weet niet of dat een regel is, maar dat is volgens mij gewoon etiquette gebaseerd op de mogelijk hoge waarde van kaarten.
Als jij de kaart speelt moet jij ervoor zorgen dat je tegenstander de hele kaart kan lezen wanneer dat gewenst is. Dus zul je hem of uit de sleeve moeten halen, of apart bewaren en met een checklist kaart werken.
Op vraag 3 heb ik het antwoord gevonden bij MTR 3.5 Checklist cards: iedere checklist moet een eigen kopie van de kaart hebben, dus je kan geen 4 checklists gebruiken voor 1 double-faced card
Een andere speler mag jouw kaarten alleen aanraken als jij dat ok vindt. Ik weet niet of dat een regel is, maar dat is volgens mij gewoon etiquette gebaseerd op de mogelijk hoge waarde van kaarten.
Als jij de kaart speelt moet jij ervoor zorgen dat je tegenstander de hele kaart kan lezen wanneer dat gewenst is. Dus zul je hem of uit de sleeve moeten halen, of apart bewaren en met een checklist kaart werken.
In het kort, checklist, of uit de sleeve dus? (In het kader van alle vragen)
Voor vraag 2: je kaarten moeten er als ze niet in een public zone liggen allemaal hetzelfde uitzien. Als je sleeves dus niet volledig ondoorzichtig zijn moet je een checklist gebruiken. Als je sleeves wel goed de achterkant verbergen kan je zelf kiezen wat je fijner vindt
Ik hou bij mijn antwoorden even geen rekening met de corona.
1. Nee, tenzij jij daar toestemming voor geeft. Hij mag wel weten wat de andere kant van de kaart doet. Dus meestal is het wel het makkelijkste de kaart uit de sleeve te halen om het even te laten zien.
1a. Je mag niet zomaar andermans bezittingen pakken. Er wordt verwacht dat je het dan vraagt.
1b. Nee, je kan niet verwachten dat de tegenstander de kaart kent. Er zijn drie oplossingen om hem gesleeves te houden:
-Dubbel sleeven (dan blijft de kaart in een pro fit
- Checklist kaart gebruiken en de DFC in een doorzichtig hoesjes hebben.
- de kaart omkeren en weer in het hoesje doen.
1c. Mogelijk, het bord moet wel duidelijk zijn. zie 1b
2. Nee, maar je moet wel goed opletten dat je niet de achterkant door de sleeve heen ziet. Daarnaast zit je nog steeds met 1b en 1c.
3. Als je kopieen in je deck speelt, wordt er ook van je verwacht fysieke kopieen bij je te hebben.
Als er trouwens een reden is dat je de kaarten niet aan je tegenstander wil geven of uit een sleeve kunt halen, kun je ook aan een judge vragen om de regeltekst van een kaart.
Dus om ze even allemaal te beantwoorden:
1. Ik speel een DFC in mijn deck en deze zit in mijn hand, een oppo speelt targeted discard, mag hij mijn kaart uit mijn sleeve(s) halen?
Niet zonder jouw toestemming.
(1.a. mag een andere speler dus een kaart van een andere speler uit zijn/haar sleeves halen?)
Nee, niet zonder toestemming.
(1.b. kan ik de DFC 'flippen' zonder deze uit de sleeve te halen, verwachtende dat de tegenstander de kaart kent?)
Je moet de kaart wel fysiek transformen, je kunt niet de voorkant blijven spelen terwijl het eigenlijk de achterkant is.
(1.c. moet ik de kaart uit de sleeve halen als de tegenstander daarom vraagt?)
Nee, maar je tegenstander heeft wel recht om te weten wat de achterkant doet. Je kunt die laten zien, en zoals ik zei eventueel een judge erbij halen om de Oracle tekst erbij te halen.
2. Wordt er verwacht dat ik met de 'checklist kaarten' speel en de andere kaart ter aller tijde beschikbaar heb om te laten zien?
Nee, je kunt ook met ondoorzichtige sleeves (check dit goed) spelen en de kaart eruithalen en omdraaien als hij transformed. Maar als je geen ondoorzichtige sleeves hebt, dan moet je wel met checklist kaarten spelen.
3. Als ik er 4 van wil spelen, heb ik dan alleen 4 checklists en 1 originele nodig? (jammer dan, als je er meer dan 1 in het spel krijgt.)
Absoluut heb je evenveel originelen nodig als dat je checklists in je deck hebt.
Ik had altijd de originelen in (uitsluitend) inner sleeves in mijn deckbox.
Ik speelde met de checklist-cards. Als ik dan zo'n checklist-kaart speelde, haalde ik het origineel uit mijn deckbox, en legde die bovenop de checklist-kaart. Die kon de tegenstander dus zonder problemen bekijken (voor- en achterkant).
Als de checklist-kaart vervolgens gekilled of geremoved werd, ging het origineel (in inner sleeve) weer mijn deckbox in, en de checklist-kaart ging dan mijn graveyard of exile-pile in.
Op die manier heb je ook nooit het probleem dat een kaart verkeerd om in je library terecht komt (bv. in game 2, waarbij de kaart in game 1 geflipt is).
Wat WEL een harde les was (gameloss!): gebruik altijd de ORIGINELE checkcards! Een (afwijkend) basic landje met daarop in viltstift de naam van de flipkaart is NIET toegestaan. Zelfs een kopie van een checklist-kaart is NIET toegestaan!
Wat WEL een harde les was (gameloss!): gebruik altijd de ORIGINELE checkcards! Een (afwijkend) basic landje met daarop in viltstift de naam van de flipkaart is NIET toegestaan. Zelfs een kopie van een checklist-kaart is NIET toegestaan!
OMG, dit had ik mezelf ook wel zien doen. Zitten er (bijvoorbeeld bij een draft) in de boosters genoeg checklist cards dan?
In een draft is er altijd wel iets te regelen, en anders meld je bij een judge dat je een checklist kaart mist en kan daar een proxy voor gemaakt worden als er echt geen enkele te vinden is. Maar niet zelf proxies maken .