Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

"Gevecht fase" (beginnersvraag)

Vraska28449
21 dagen geleden
Hier even een beginnersvraag. Wellicht een domme in de ogen van de meeste mensen hier... sorry alvast.

In principe is het mechanisme rondom het gevecht mij best duidelijk. Op 1 punt na; iets wat ik een soort van "oneerlijk" lijkt te vinden wanneer ik het spel speel.

Stel: mijn tegenspeler begint een gevecht tegen mij.

- hij maakt duidelijk met welke creatures hij mij aanvalt.
- ik maak vervolgens duidelijk of, en met welke creatures, ik welke van zijn aanvallende creatures blok.

Nu komt mijn punt.

- mijn tegenstander speelt dan een instant (want een instant mag op elk moment gespeeld worden) waardoor zijn aanvallende creatures bijvoorbeeld opeens +2/+2 worden.

Mag dit dan?
Want in mijn ogen is een zogenaamd gevecht tusssen de aangewezen creatures al aan de gang zodra ik mijn blokkers bekend maak: dan zijn zijn creatures en mijn creatures in mijn ogen al "in de ring" aan het vechten met elkaar.

Als ik van te voren had geweten dat mijn tegenstanders zijn creatures zal "oppompen" had ik andere keuzes gemaakt bij het aanwijzen van mijn blokkers... en was mij creature het gevecht wellicht niet aangegaan.
Klopt het dat dit dus wel zo mag? En het enige dat ik dan eventueel kan doen, wanneer mogelijk, ook een instant spelen is bijvoorbeeld?
vanBazel
21 dagen geleden
Jazeker, na de 'assign blockers' fase komt namelijk pas de fase waarin de damage wordt uitgedeeld. Daartussen zit dus nog een moment waarin beide spelers instants mogen spelen.
Lavinius
21 dagen geleden
Een instant mag je op zo ongeveer elk moment spelen. Wat je tegenstander doet is perfect legaal, en zijn creatures zullen wel degelijk opgepompt worden zonder dat je kan beslissen niet meer te blocken, maar als jij in je hand een Heroic Intervention of een Righteousness hebt, mag je die daarna ook nog spelen.
Als je nog vragen moest hebben rond magic, wees vooral niet bang om ze hier te posten, daar zijn we hier voor!

Edit: Ninja'ed !
 bijgewerkt door Lavinius 21 dagen geleden
TheRobinros
21 dagen geleden
Quote:
Hier even een beginnersvraag. Wellicht een domme in de ogen van de meeste mensen hier... sorry alvast.

Tuurlijk niet! Vraag vooral raak, we hebben allemaal in jouw schoenen gestaan
Quote:
In principe is het mechanisme rondom het gevecht mij best duidelijk. Op 1 punt na; iets wat ik een soort van "oneerlijk" lijkt te vinden wanneer ik het spel speel.

Stel: mijn tegenspeler begint een gevecht tegen mij.

Ik denk en ga er voor de rest van mijn reactie van uit dat je met een "gevecht" combat bedoelt, aangezien Fight ook een mechanic in de game is (die overigens niet zo vaak voorkomt). Het werkt inderdaad in de praktijk grofweg zo, al is de gedetailleerde uitleg ietsje uitgebreider
Quote:
- mijn tegenstander speelt dan een instant (want een instant mag op elk moment gespeeld worden) waardoor zijn aanvallende creatures bijvoorbeeld opeens +2/+2 worden.

Mag dit dan?
Want in mijn ogen is een zogenaamd gevecht tusssen de aangewezen creatures al aan de gang zodra ik mijn blokkers bekend maak: dan zijn zijn creatures en mijn creatures in mijn ogen al "in de ring" aan het vechten met elkaar.

Absoluut mag dat! En het leuke is: jij mag dat ook! Stel, iemand valt jou aan met een 2/2 creature en jij blockt met een 4/4. Nu speelt je tegenstander een Giant Growth op zijn creature, wat hem een 5/5 zou maken en dus combat zou overleven en jouw creature zou slopen. Maar de Giant Growth gaat natuurlijk niet direct in werking, die moet eerst op de Stack, dan mag iedereen er nog op reageren met bijvoorbeeld een counter, en als niemand dat doet, dán pas pompt hij het creature op. Dus als jij nou op de Giant Growth reageert met een Shock die zijn 2/2 sloopt, is zijn creature al lang en breed dood voordat Giant Growth de kans krijgt om iets te doen, en die gaat dan ook sip naar de graveyard. Nu heb je met één Shock twee kaarten van je tegenstander "weggehaald": de 2/2 én de Giant Growth.
Quote:
Als ik van te voren had geweten dat mijn tegenstanders zijn creatures zal "oppompen" had ik andere keuzes gemaakt bij het aanwijzen van mijn blokkers... en was mij creature het gevecht wellicht niet aangegaan.
Klopt het dat dit dus wel zo mag? En het enige dat ik dan eventueel kan doen, wanneer mogelijk, ook een instant spelen is bijvoorbeeld?

Dit klopt, maar dit is juist een voordeel van het spel: je kan dit ook gebruiken om te bluffen dat je een trucje op hand hebt, door een slechte attack te maken met mana open en kaarten op hand. Als iemand mij met een 2/2 aanvalt en ik heb een 4/4 die kan blocken, vind ik dat verdacht en dan is het afhankelijk van hoeveel mana ik open heb, welke kaarten ik daarmee kan spelen, hoe belangrijk de 4/4 voor mijn plan is en nog duizend andere factoren, of ik wel wil blocken. Als ik nog op 20 sta, neem ik wel gewoon die 2 damage hoor, dat risico is het me niet waard

Edit: Double Ninja'ed!
 bijgewerkt door TheRobinros 21 dagen geleden
n4ppy
20 dagen geleden
Quote:
1 dag geleden
Als ik van te voren had geweten dat mijn tegenstanders zijn creatures zal "oppompen" had ik andere keuzes gemaakt bij het aanwijzen van mijn blokkers... en was mij creature het gevecht wellicht niet aangegaan.

Zoals al aangegeven mag het. Van te voren weet je het niet maar als iemand nog kaarten in de hand heeft en untapped mana heeft dan is dat wel iets wat je mee moet wegen.
En hangt ook van de kleuren af die de tegenstander speelt als die groene beestjes neer legt dan verwacht ik eigenlijk wel dit soort trucs. Maar andere kleuren doen het ook wel.
Cobaltius
20 dagen geleden
Voor meer informatie kan je de helpdesk pagina checken (Link)

Ik wou ook nog even wijzen naar kaarten zoals Tactical Advantage, die het redelijk duidelijk maken dat je hem kan casten na blockers maar voor damage.

PS: De Tactical Advantage geeft geen preview omdat het een link is naar de Scryfall pagina. Het is namelijk een digital only kaart van de MTGArena new player experience.
Mango
18 dagen geleden
The Robinros heeft hierboven een mooi antwoord gepost. Alles wat hij schrijft is feitelijk waar.

Je zou als beginnende speler uit zijn betoog de conclusie kunnen trekken, dat het spel draait om de gebeurtenissen tijdens combat. De één valt aan, de ander blockt, er worden instants gespeeld en/of abilities geactiveerd. Tot slot wordt de damage afgehandeld. De speler die als slimste heeft gespeeld, "wint" deze combat en neemt zo een gunstiger positie in op de battlefield. Magic als een soort schaken met kaarten !?

Maar we weten allemaal dat het niet waar is. Instants zijn een beetje het ondergeschoven kindje bij Magic. Ze zijn niet bijster populair. De instants die het meest gespeeld worden zijn removal spells: Swords to Plowshares, Lightning Bolt etc. Instants die tijdens combat jouw creatures sterker maken of die van de tegenstander zwakker: ja ze bestaan, maar worden nauwelijks gespeeld. In de praktijk gebeurt er daardoor tijdens combat weinig spannends. Het spel Magic lijkt dan ook nauwelijks of niet op schaken.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 7 posts
  • Laatste post Mango 18 dagen geleden
  • Gemaakt door Vraska28449 21 dagen geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top