Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
MagnusMagicus zei ergens al dat een creature met undying en een +1/+1-counter erop wel doodgaat door een creature met infect, als het in 1 enkele 'lethal blow' gebeurt, daarom ga ik ervanuit dat dit met Black Sun's Zenith ook wel zo zal zijn.
Maar ik kwam nog enkele twijfelgevallen tegen.
Bij Virulent Wound ga ik ervanuit dat een Strangleroot Geist die 3/2 is, door 2 Virulent Wounds in respons op elkaar, toch niet doodgaat omdat de eerste resolvet, waardoor de +1/+1-counter er al afgaat, en dan de 2e hem pas doodmaakt.
Waar ik echter minder zeker van was:
Op diezelfde Strangleroot Geist een Grim Affliction.
Gaat hij blijvend dood, omdat zowel de -1/-1-counter als het prolifereren eenzelfde actie zijn op de stack, of komt hij toch weer terug omdat zelfs tussen het resolven door, de -1/-1 eerst wordt uitgevoerd, het spel de 'tussenstand' checkt, en dan pas prolifereert?
Edit: ik realiseer me zelfs dat in het tweede geval, hij niet eens dood zou gaan omdat de counters elkaar al tijdens het resolven zouden opheffen, en er dus niks meer is om te prolifereren.
In het geval van de Virulent Wound zijn het twee aparte acties. Je cast een Wound, en de counters heffen elkaar op. Nu heb je een 2/1 Geist zonder counters. De tweede die je cast maakt hem 1/0, dus hij gaat dood, en komt weer terug met een +1/+1 counter, want die had hij niet toen hij doodging.
Grim Affliction moet je in zijn geheel afhandelen voordat je gaat kijken of er counters verwijderd moeten worden. Dus je legt er een -1/-1 counter op, dan ga je proliferaten (en zou je dus ook de +1/+1 counter kunnen proliferaten als je dat zou willen, maar we nemen aan van niet ).
Dus nadat de Affliction resolved is, heb je een Geist met een +1/+1 counter en 2 -1/-1 counters die 1/0 is en doodgaat, en dus niet terugkomt omdat hij nog een +1/+1 counter had.
@ Magnus klopt dat nu wel wat je precies zegt aangezien deze regel er in ieder geval is:
Undying relies on the last known information about the permanent just before it was put into a graveyard. If that permanent had a +1/+1 counter on it, then receives enough -1/-1 counters for it to be put into a graveyard due to having 0 toughness or lethal damage marked on it, it won't return to the battlefield despite the state-based action of +1/+1 counters and -1/-1 counters "cancelling each other out". As the permanent last existed on the battlefield, it had a +1/+1 counter on it, so undying will not trigger.
Daarnaast staat bij proliferate dat je een permanent kiest waarbij de counters daarop er 1 bij krijgen je mag niet kiezen welke counters daarop in die beschrijving.
ikzegmaarzoo 05-03-2012 om 12:42
@ Magnus klopt dat nu wel wat je precies zegt aangezien deze regel er in ieder geval is:
Undying relies on the last known information about the permanent just before it was put into a graveyard. If that permanent had a +1/+1 counter on it, then receives enough -1/-1 counters for it to be put into a graveyard due to having 0 toughness or lethal damage marked on it, it won't return to the battlefield despite the state-based action of +1/+1 counters and -1/-1 counters "cancelling each other out". As the permanent last existed on the battlefield, it had a +1/+1 counter on it, so undying will not trigger.
Ja, die regel is exact de reden dat hij niet terugkomt in het tweede voorbeeld . In het eerste voorbeeld haal je eerste de +1/+1 counter weg, en met de volgende spell kill je hem, zodat hij wel terugkomt omdat deze regel dan niet van toepassing is.
Quote:
Daarnaast staat bij proliferate dat je een permanent kiest waarbij de counters daarop er 1 bij krijgen je mag niet kiezen welke counters daarop in die beschrijving.
Dat heb je verkeerd begrepen. Je mag zelf kiezen welke counter je proliferate. Als je een kaart hebt met +1/+1 counters en charge counters en time counters en wat nog niet meer, dan kies je een van die counters, en legt er daar eentje van bij .
Google to the rescue!
701.24b If a permanent or player chosen this way has more than one kind of counter, the player who is proliferating chooses which kind of counter to add. Er komt dus maar 1 counter bij, en je mag kiezen welk van de aanwezige counters het is.
@ikzegmaarzoo: die regel betekent dat je een counter moet kiezen die er al op ligt, je kunt dus niet een -1/-1 counter op een kaart leggen als er niet al eentje ligt. Verder niet . Je mag dus wel kiezen wel type counter je Proliferate.
Ik neem aan dat dit algemene kennis is die iedere judge wel weet? Ivm. problemen en discussies vermijden op events enzo ik heb met m'n infect namelijk al genoeg problemen om tegenspelers ervan te overtuigen dat mijn Phyrexian Crusader écht niet wordt doodgeblockt door een 3/3.
Ja, Undying is precies hetzelfde als Persist, alleen met een ander soort counters (en het feit dat je eerst een klein beest krijgt en daarna een grotere in plaats van andersom, maar dat is logisch)
Ik neem aan dat dit algemene kennis is die iedere judge wel weet? Ivm. problemen en discussies vermijden op events enzo ik heb met m'n infect namelijk al genoeg problemen om tegenspelers ervan te overtuigen dat mijn Phyrexian Crusader écht niet wordt doodgeblockt door een 3/3.
Dus als een 3/3 je Phyrexian Crusader blockt wordt hij een 1/1 en doet hij dus maar 1 damage terug? Dat wist ik nog niet
edit: ah ja, first strike. Laat maar ik ga naar bed, lange dag geweest enzo
Inderdaad first strike, en infect, maar zelfs dan snappen veel mensen niet dat hun creature na de 1st strike damage al 2 -1/-1-counters krijgt, en in de 'normale' combat damage step dus nog maar 1 damage doet.
Terwijl het maar weer bewijst dat Magic echt een logisch spel is
even reactie op de trigger van de undying met +1/+1 counters. Er wordt door de regel aangegeven dat het beest stuk gaat en niet terugkomt op het moment dat er voldoende -1/-1 counters op komen.
Logischerwijs zou ik zelf zeggen dat de statebase vervalt, immers - in het voorbeeld - is er een beest met een basis van 2/1 en een +1/+1 counter. Daar komt een -1/-1 counter bij (counters heffen elkaar op) en dan door proliferate een 2e....beest dood met géén +1/+1 counter en m.i. zou die terugkomen. Zo denk ik er ook over als dit beest doodgaat met een -1/-1 counter erop.
Immers...een -1/-1 IS GEEN +1/+1
Regel van wizards is dus wat wazig voor mij.
Gaarne reactie hierop in mijn bom-mail aub. Dank je voor de tijd en het meedenken.
Het verwijderen van de counters is een State Based Action (SBA). Dat zijn een set regels die na het resolven van een spell of ability worden gecheckt door het spel voordat iemand weer iets mag doen. Een van die regels is dat een creature met 0 toughness naar de graveyard wordt gestuurd. Een andere regel is dat een -1/-1 counter en een +1/+1 counter op dezelfde permanent elkaar opheffen.
Maar, deze regels worden alleen na het resolven van een spell of ability gecheckt, niet tijdens. Dus je handelt eerst de hele spell af, en daarna ga je SBA's checken. Vandaar dat wanneer je proliferate, er zowel een +1/+1 counter als een -1/-1 counter op de kaart liggen.