Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Gisteren op de commander avond hadden Marc, Dave en ik (geen idee wat hun accountnamen zijn dus hopelijk zien ze dit) het erover om een keertje een commander toernooitje te doen met alleen maar budget decks (precon level ofzo, precieze regels moeten we nog bedenken).
Het is ook wel eens leuk om geen heftige decks te spelen en eens je gekke deck te spelen wat eigenlijk niet goed is, maar gewoon leuk om te spelen.
Wie zou het allemaal leuk vinden om een keer te doen? Geen idee nog hoe/wat/waar. Bij genoeg animo zal ik vragen of het wellicht op een zaterdag bij bazaar kan zonder dat er een ander evenement is...
Hopelijk lijkt het veel mensen leuk om hier een keertje aan mee te doen.
Ik heb genoeg wacky decks die het afleggen tegen de gestroomlijnde superdecks. Maar budget is niet altijd even verstandig. Mijn Personal Incarnation kan ik anders niet spelen. Maar de kaart is echt (veeeeel te) slecht in commander.
Uitgebreid banlistje lijkt me veel interessanter. Of een commander met minder dan 500 decks op EDHREC :-)
qua budget bedoel ik gewoon de goedkoopste versie van de kaart als uitgangpunt nemen... dus al is de kaart zelf heel veel waard omdat het alpha is, neem je de 4th edition als uitgangspunt qua deckwaarde. Maar een mana crypt is bijvoorbeeld not done omdat die in elke versie veel waarde heeft...
Uitgebreid banlistje lijkt me veel interessanter. Of een commander met minder dan 500 decks op EDHREC :-)
Het gebruik van staples voorkomen door per kleur de "eerste pagina" van EDHREC te bannen (voorbeeld)?
Lijkt mij geweldig Maar ja, dan is de drempel ook wel weer hoger omdat de meesten dan eerst een deck moeten maken... Lastig om iets met budget te doen, wat enigszins qua kaders goed te omschrijven is én makkelijk haalbaar is.
Of....je laat het 'toernooi' aspect los, maakt er een budget commander middag/avond van, gewoon gezellig en niet om te winnen. Dan mag men 'budget' vrijer interpreteren.
Of....je laat het 'toernooi' aspect los, maakt er een budget commander middag/avond van, gewoon gezellig en niet om te winnen. Dan mag men 'budget' vrijer interpreteren.
Ik denk dat dat wel een goed idee is. Het principe is dat je met een precon gewoon moet kunnen aansluiten en een leuke dag kan hebben, maar ook andere decks van rond dat niveau.
even als voorbeeld. bom waarde 92. CM waarde rond de 30-40. Met als "heftigste/duurste" kaarten anger, lightning greaves, path to exile en archon of emeria.
Ik zou graag beetje dit soort decks willen spelen op zo'n dag.
Houd er wel echt rekening mee dat budget niet automatisch betekend dat een deck niet heftig is.
Ik speel zelf een Sythis deck, dat met een paar kleine aanpassingen in de Budget klasse kan vallen, maar alsnog kei en keihard beukt...
Helemaal mee eens. Een vriend van me speelt een cadira deck wat ook echt belachelijk sterk is, en hartstikke budget is.
Maar als we het toernooit element achterwege laten en het gewoon een leuke middag laten zijn hoef je wat minder sterke grenzen op te zoeken. En ik denk dat we dan moeten aanhouden: precon niveau. Beetje erboven, beetje eronder.
Het idee is heel leuk! Ik raad inderdaad aan om eerder staple kaarten te voorkomen. Dat zijn meestal de ergsten. Misschien moet er in dergelijke gevallen wel een uitzondering voor worden gemaakt voor een Sol Ring ofzo, want die zit in ieder deck.
Het idee is heel leuk! Ik raad inderdaad aan om eerder staple kaarten te voorkomen. Dat zijn meestal de ergsten. Misschien moet er in dergelijke gevallen wel een uitzondering voor worden gemaakt voor een Sol Ring ofzo, want die zit in ieder deck.
Ik zou juist, persoonlijk, als ik zoiets zou doen, Sol Ring als aller aller eerste op de 500+ kaarten banlist zetten
Ik zou juist, persoonlijk, als ik zoiets zou doen, Sol Ring als aller aller eerste op de 500+ kaarten banlist zetten
stiekem ben ik het wel eens met je. Maar ik wil niet mensen afschrikken die en pre-con oppakken en die dan eerst moeten aanpassen om te kunnen spelen.
stiekem ben ik het wel eens met je. Maar ik wil niet mensen afschrikken die en pre-con oppakken en die dan eerst moeten aanpassen om te kunnen spelen.
In standard was destijds Faceless Haven gebanned, met als uitzondering dat je het 60 kaarten starter deck met Faceless Haven erin als die 60 mocht spelen. Zoiets zou je ook kunnen doen? (En idem dat je deck twee Mossfire Valleys zou mogen hebben als jouw precon niet zo goed door wizards in elkaar gezet is?)
Als je echt een lijst van 50+ gebande kaarten gaat maken, wordt de drempel om mee te doen een stuk hoger. Het lijkt mij fijner om het begrip 'budget" los aan te houden. Maar misschien verlang ik gewoon meer naar een casual/low powerlevel spel, dan per se budget....
Als je echt een lijst van 50+ gebande kaarten gaat maken, wordt de drempel om mee te doen een stuk hoger. Het lijkt mij fijner om het begrip 'budget" los aan te houden. Maar misschien verlang ik gewoon meer naar een casual/low powerlevel spel, dan per se budget....
Daar ben ik het ook mee eens. ik wil het ook juist losjes zien als iets om naar te streven dan een stevige drempel. Allemaal kaarten bannen lijkt het mij lastig om een deck te gebruiken wat je ergens anders ook gebruikt.
Mijn voorstel zou zijn:
Kom een middagje gezellig commanderen.
Rondes van 90 minuten. 3 rondes
Er is niet te winnen, behalve eeuwige roem en wellicht iets met kudo's.
Neem je zwakkere/gekke/leuke decks mee, precons zijn ook hartstikke welkom:
Het moet voor iedereen leuk zijn, daarom het verzoek om geen heftige decks mee te nemen
Richtlijnen voor decks:
Doe geen superdure decks met alle staples erin (mana vault, rhystic study, force of negation/will)
Houd beetje laag budget aan voor een deck
Houd qua niveau alles rond precons aan.
Leuke potjes is belangrijker dan winnen.
Leuk idee allemaal. Goed om te zien dat er veel enthousiaste mensen zijn. Ik ga er kijken of ik er een plek voor vrij kan maken in de agenda. Is dit in de avond of zaterdag overdag?
Een paar suggesties:
Laten we in ieder geval een budget afspreken, zeg 150 euro op de Bazaar of Magic. Door het budget vallen dure staples dan sowieso al snel af. Je kan een Cyclonic rift spelen maar dat kost je 1/3 van je budget, beter om dan een iets minder goede budget variant te spelen. Plus dan heeft iedereen zijn deck op dezelfde plek en kan je het makkelijk checken.
Kaarten bannen lijkt me geen optie, dat maakt deck building nog lastiger als je op meerdere dingen moet letten.
Als je rondes wilt doen doen zou er iedere ronde een prijs op tafel kunnen liggen. Of we houden de prijs laag en we geven promo's / promo packs weg, de winnaar mag als eerst kiezen en de tweede keus gaat naar de meeste kudo's, wat over blijft is voor plek 3 /4.
Je zou ook de walk-in structuur kunnen gebruiken, prijs krijg je vooraf en daarna speel je net zo lang tot je bent uitgeschakeld en vorm je nieuwe tafels met de afvallers of wissel je eens in de zoveel tijd door. Verder speel je je eigen budget deck of een onaangepaste precon (die zijn soms duurder dan 150 qua kaartwaarde).
Ik vind het persoonlijk een leuk idee. Met een stel vrienden zetten we nu ook af en toe challenges voor onszelf. Vanavond speel ik ook een budget deck en afgelopen keer mocht mijn commmander niet voorkomen in de top 500 van edhrec + alle kaarten uit de average deck list mochten niet gespeeld worden.
Bedankt voor het meedenken.
Wat betreft budget lijkt me wel handig om iets van een grens op te stellen. 150 bazaar waarde kan ik wel mee leven. Beetje de decks bekeken die ik zou willen spelen en die halen dat allemaal makkelijk.
Wat betreft prijzen. Tjah, een prijs vooraf vind ik wel echt heel tof, omdat je dan gewoon puur speelt voor de fun en niet voor de prijzen.
Al wil ik ergens ook wel iets met kudo's doen, omdat ik ook een aanmoediging wil voor mensen om echt heel gekke/leuke decks te spelen.
Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn om het op een zaterdag overdag te doen, Gezien het niveau van de decks is denk ik anderhalf uur per ronde beter dan 1 uur en ik speel zelf het liefste 3 rondes. Maar ik ben natuurlijk niet de enige met een mening daarover. Ik weet niet wat de rest wil?
wel nog een kleine toevoeging aan het budget verhaal
Ik zou ook graag zien dat er een beetje rule 0 gesprek plaatsvindt.
Zoals Gijsneus aangaf wil hij een belachelijk dure kaart spelen die niet duur is omdat die goed.
Als de rest aan tafel daar geen problemen mee heeft moet het gewoon kunnen imho
Toevallig onlangs met een paar collega's budget Commander gespeeld. Het idee was om op deze manier de creativiteit een beetje terug te brengen en de 'usual suspects' (zoals de genoemde Cyclonic Rift) te ontwijken. We hielden gewoon de reguliere Commander banlist aan. Zelf speelde ik dit deck:
We keken voor het budget op een andere website (omdat een van m'n collega's daar al z'n decks bijhoudt, schande), maar het kwam ongeveer neer op € 100,- tot € 125,- bij Bazaar of Magic. We keken naar de goedkoopste beschikbare (Near Mint, Engelse) versie van een kaart, dus Gijsneus kan z'n Personal Incarnation uit Alpha gewoon spelen, want uit 4th Edition is de kaart nog geen € 1,-.
Ik denk dat € 100,- bij Bazaar of Magic te doen is, maar € 125,- of € 150,- geeft net wat meer vrijheid, zonder dat dat veel afdoet aan de achterliggende gedachte (creativiteit, variatie en toegankelijkheid bevorderen en het power level een beetje 'in check' houden).
Een goede uitzonderling lijkt me dat alle onaangepaste precons gewoon moeten kunnen, ook als de decklist boven het budget uit komt (met uitzondering miscchien dan weer van de Commander Masters precons, want ik vermoed dat die echt nuts worden).