Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Na een tijdje geen verslag ga ik eindelijk weer eens een toernooitje bespreken. En zowaar, voor het eerst een draft die ik onder de loep neem. Wat ging er goed, wat kon beter? Ik doe het allemaal uit mijn hoofd, dus vergeef me als de details af en toe een beetje missen; een hele draft uit je hoofd opnieuw doen is best wel lastig.
Er zijn deze vrijdagavond 26 mensen aanwezig en dat betekent dat er twee tafels van 8 man en een van 10 man zijn voor de draft en ik word ingedeeld op de tafel van 10 man. Ik heb weinig draftervaring, maar wel wat simulaties geoefend en het hele principe van kaarten de hele tafel rond laten gaan om ze daarna op te pakken werkt een stuk minder goed met 10 man. Ah well, tijd om jezelf daarop aan te passen!
In mijn eerste pakje zit een Helvault, maar daarnaast een uncommon die ik voor een draft veel interessanter vind: Lingering Souls. Zwart blijft behoorlijk achter in dit pakje en dat is op zich wel fijn, dan kan ik later misschien wat makkelijker zwart induiken voor de tweede kleur. Als tweede pak ik een Gather the Townsfolk boven een Soul Seizer, omdat ik daarbij in 1 kleur blijf. De derde keuze is lastiger: Tragic Slip (als derde keuze is erg laat lijkt me!), of Strangleroot Geist? Na wikken en wegen besluit ik de Geist te nemen, omdat volgens mij een sterker archetype is dan . De flashback van Lingering Souls wordt waarschijnlijk een splash dan. De later picks uit de eerste pakjes geven me onder andere 2 Kessig Recluse, waardoor ik nu stevig in zit. Burden of Guilt is wel echt de kaart die ik mis uit Dark Ascension, maar ik heb wel ook nog een Niblis of the Mist gepakt.
Pakje 2 opent voor mij een Dearly Departed, welke me prima een prima bom lijkt. Het enige andere interessante was een Brimstone Volley en Instigator Gang, maar ik ga nu liever niet meer rood in. Ik krijg vervolgens een Moldgraf Monstrosity door, die ik gretig pak, omdat er wederom weinig interessants in zit verder. Verder raap ik ergens een Hamlet Captain op, en een late Elder Cathar, maar de beste bom vond ik als 6e pick (!) in dit pakje: Elder of Laurels. In elk groen deck is die kaart insane, dus ik verbaas me er even over dat de kaart al de halve tafel rond is gegaan, maar ondertussen is de Instigator Gang net zo ver rond gegaan.
In het derde pakje krijg ik geen noemenswaardige rare (geen idee wat ik opende...), maar vind ik wel een Silver-Inlaid Dagger en krijg gauw daarna een keuze tussen 4 goede witte kaarten, waaruit ik uiteindelijk Avacynian Priest kies. Ik word beloond voor de keuze door direct erna weer te kunnen kiezen uit Voiceless Spirit en Avacynian Priest en nu kies ik de spirit. Even later krijg ik nog een tweede Hamlet Captain en een Doomed Traveler en ergens in pakje 2 en 3 heb ik twee Avacyn's Pilgrim opgepakt. Noemenswaardig was ook de 7e pick Travel Preparations, ook zo'n kaart die ik nog best wel miste in mijn deck.
De exacte decklijst volgt gauw (ik zit nu te studeren en typ 'even' dit verslag), dus stay tuned! Hier is het uiteindelijke deck:
Ronde 1 speel ik tegen Felix, die gedraft heeft met veel 1-drops. Ik hou een ietwat awkward hand met 1 Forest, 2 Swamps (alle 2 die in mijn deck zitten) en een Avacyn's Pilgrim. Will do zullen we maar zeggen. Het lukt me daarmee wel om met Voiceless Spirit zijn Black Cats te ontwijken en Elder of Laurels zorgt vrij gauw voor veel damage. Ik speel ook nog Dearly Departed nadat zowel mijn Elder als Spirit last kregen van Claustrophobia en ik een aanvallertje nodig had. Met 4 beesten in het spel tikt mijn flyer voor 9 (dankzij de Elder) dus is het gauw over.
Game 2 blijft hij op 2 mana steken en ik doe beurt 1 Pilgrim, beurt 2 Gather the Townsfolk en Avacyn's Pilgrim, beurt 3 Blazing Torch, equip aan token, schiet Delver of Secrets af, gevolgd door een beurt 4 (!) Dearly Departed. Ik denk dat de rest duidelijk is?
Ronde 2 speel ik tegen Lennaert (ook wel bekend als Ixidor) en hij heeft flyers gedraft, een geduchte tegenstander lijkt me. Game 1 blijf ik op 3 mana steken, waardoor ik problemen heb met zijn bounce-spells tegen mijn Voiceless Spirit en Avacynian Priest. Ik heb 5 landdrops achter elkaar gemist ofzo en uiteindelijk kan een Spidery Grasp op Avacyn's Pilgrim me niet redden omdat die gecounterd wordt, en mijn Pilgrim gebounced. Een landdrop minder missen en het was een hele spannende pot geworden...
Ik board een extra spinnetje en een Spidery Grasp in, zodat ik 2 flyers, 3 spinnen, 2 grasps en nog wat spirit tokens heb tegen flyers.
Game 2 loopt heel anders. Ik hou een hand met een Forest, Avacyn's Pilgrim en Gather the Townsfolk. Ik mis mijn 2e landdrop, maar ben nog steeds de aggressor hier, want ik heb nog steeds 2 human tokens, gevolgd door Hamlet Captain en nog een Pilgrim, terwijl Lennaert zijn Islands mist. De Captain ramt met de tokens en Pilgrims erg hard!
Game 3 is best spannend, maar uiteindelijk hebben Lennaerts flyers net aan de overhand. Ik weet niet zo goed meer hoe die pot verliep, maar wel dat we als eerste tafel klaar waren, ondanks dat we al 3 potten gespeeld hebben.
Ronde 3 speel ik tegen Jeroen, die al wel 2x gewonnen heeft. Dat krijg je met 10 man in een draftpod. Hij speelt met heel veel removal.
Game 1 houd ik een ietwat awkward hand, maar omdat ik niet begin durf ik wel te gaan met 3 Forest en wat witte kaarten, naast een groen beest. De awkwardness wordt groter als ik uiteindelijk in beurt 14 ofzo met een hand zit van Lingering Souls, Voiceless Spirit, Niblis of the Mist en Avacynian Priest, met maarliefst 7 van de 9 forests en 1 van de 2 swamps in het spel. De 6 Plains en 2 Avacyn's Pilgrim hebben zich goed verstopt!
Game 2 is leuker. Ik ploeg mezelf zo goed en kwaad als het kan door een Burden of Guilt, Avacynian Priest en een Niblis of the Urn heen, maar uiteindelijk speelt Jeroen gewoon erg tight en heeft hij net 1 antwoord teveel.
Dus na een lange avond waarop ik eindelijk eens echt supertevreden ben over mijn draft toch nog 1-2 gegaan. Ja, daar baal ik wel een beetje van, omdat ik niet het gevoel heb dat ik verloren heb door mijn eigen slechte draft of slechte spel, maar vooral door het schudden. Schudden is random en op vrijdag de 13e moet je daar niet van proberen te winnen Ik heb bijvoorbeeld ook Lingering Souls precies 1x gezien uit mijn deck en dat was die pot dat ik geen witte sources trok.
Als ik Bump in the Night niet had ge-topdecked in onze tweede game, had het nog alle kanten op kunnen gaan... Het was inderdaad een heel stuk spannender dan onze eerste game