Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Wat ik me vandaag opeens afvroeg: zijn er mensen die gebruik maken van apps of een database of excel of whatever om bij te houden welke kaarten ze hebben en in welke decks die op een bepaald moment 'zitten'? Na een paar weken stoeien op MTG Arena wilde ik eens lekker gaan neuzen in de papieren kaarten die ik inmiddels verzameld heb om daar zelf decks mee te gaan bouwen. Nu heb ik de meeste kaarten tot nu toe verzameld door kant-en-klare decks te kopen (starterset, planeswalker-sets, commander-sets). Wat ik lastig vind is als ik bijvoorbeeld kaarten uit zo'n Commander-deck haal om in een eigen deck te stoppen, hoe weet ik op een gegeven moment nog wat het oorspronkelijke deck was? Of is dat niet relevant? En dus dacht ik "daar zijn vast apps voor" Tnx!
Ik doe alles in Magic Assistant op m'n PC. Hier kan je per kaart aangeven of deze 'virtueel' is of dat deze in je bezit is. Een 'virtuele' kopie maken van een deck wat je uit elkaar haalt kan ook.
Nadeel hiervan is dat het offline is, dus je zou ook Deckbox kunnen proberen.
Met Delver Lens kan je kaarten inscannen en exporteren in verschillende formats (voor Magic Assistant en Deckbox, maar ook voor Archidekt, Tappedout, etc.).
Ik onthoud van de meeste kaarten redelijk waar ze in zitten. En anders zoek ik mijn decks door tot ik hem vind. Werkt voor mij tot nu toe redelijk goed aangezien ik meestal maar een paar decks tegelijk heb of er een duidelijk thema aan zit.
De oorspronkelijke decks boeien alleen als je het ooit weer terug wilt bouwen. Maar die decklist zijn op internet te vinden en als het goed is zit er bij aanschaf ook een lijstje bij, samen met wat speeltips of zo. En je kan natuurlijk ook het set icoon gebruiken om de kaarten te herkennen.
Gelukkig zijn er ook genoeg sites waar mensen decklists kunnen opslaan en waar je ze soms ook van andere mensen kan zien. Ik ken niet alle sites maar enkele zijn bijv: deze site van Bazaar, enkele andere mtg winkels hebben ook een site met zo'n funtcie, Tappedout, EDHrec is voor commanderdecks, MTGgoldfish geloof ik ook. Elke site heeft zijn eigen manier van weergeven en extra functies. Hier op de site kan je bijvoorbeeld je begin hand genereren en wat kaarten bij pakken, je ziet de kaart verdeling in kleur, manacost en cardtype. Andere sites knopen meer functies aan kaarten zoals counterspells, card draw, ramp. Puur een kwestie van wat je fijn vind.
Ik gebruik deckbox.org, tevens voor mijn verzameling. Het is imn het begin even wat werk, maar daarna ben je er heel blij mee dat je alles snel kan opzoeken en registreren
De precon deck lists staan hier altijd om na te kijken indien nodig (daarnaast kun je adhv het set icoontje het deck bij elkaar zoeken maar dat is wel wat meer werk XD)
Mijn decks staan ook op de sites en wijzigingen voer ik op papier en digitaal door.
Ik ben adhv dit topic ook Deckstats gaan gebruiken, erg fijne website. Voornamelijk de mogelijkheid om zelf sub-folders aan te maken voor kaarten, dus voor Ramp en Draw en zo gegroepeerd. Aanbeveler!
Tnx allemaal voor de tips & tops Ik ga eens lekker knutselen met de verschillende voorgestelde tools om te kijken wat ik zelf het lekkerst vind werken!
Ik ben adhv dit topic ook Deckstats gaan gebruiken, erg fijne website. Voornamelijk de mogelijkheid om zelf sub-folders aan te maken voor kaarten, dus voor Ramp en Draw en zo gegroepeerd. Aanbeveler!
Wellicht een functie die de Bazaar ook in de toekomst kan implementeren?
Ik hou in Excel een lijst bij van alle kaarten die ik heb, met daarbij genoteerd waar die kaart zich bevindt (dus in welk deck of in welke map). Dan kan ik met wat filters en/of draaitabellen mooie lijsten maken van mijn decks. Vergt wel wat discipline om het bij te houden, maar ik doe dat graag want ik heb er veel aan. Als ik me op werk eens zit te vervelen en bedenk dat ik een nieuw deck wil maken kan ik in ieder geval opzoeken welke kaarten ik al heb bijvoorbeeld.
Dat is een hele nette optie, maar kost wel flink wat tijd als je elke keer als je een ander deck pakt weer alles moet wisselen. Alternatief is dat je de dure kaarten in elk deck proxyt en de kaart erbij pakt als je hem speelt, maar het is gewoon niet zo praktisch. In theorie superoplossing, in de praktijk meh
Persoonlijk vind ik het juist de uitdaging om mijn decks te bouwen met alleen de kaarten die ik heb. Ik heb zelf niets tegen proxies bij een tegenstander, maar ik hou wel van de restrictie die het met zich meebrengt als ik zelf wat nieuws wil maken. Dat ik juist niet elke keer naar mijn fetch- en shockduals grijp, maar ook eens nadenk over de balans van de kleuren in het deck omdat ik afhankelijk ben van de juiste ramp. en die dan ook genoeg moet spelen.
Ik wissel de dure kaarten altijd en met slim plannen heb ik dan 3 direct speelbare decks.
Ik doe dit ook wel soms met een kaart of 2. Bijvoorbeeld met een Dockside Extortionist of Mana Crypt. Ik heb genoeg decks om de ene keer de ene, en de andere keer de andere te spelen. Een systeem waarbij je meerdere kaarten wisselt en dan ook nog eens tijdens een middag / avond zelf lijkt me echt verschrikkelijk. Vriend van me heeft het een paar keer geprobeerd, dat was eigenlijk voor niemand leuk en bij vlagen voor hem stressvol
Ik hou in Excel een lijst bij van alle kaarten die ik heb, met daarbij genoteerd waar die kaart zich bevindt (dus in welk deck of in welke map). Dan kan ik met wat filters en/of draaitabellen mooie lijsten maken van mijn decks. Vergt wel wat discipline om het bij te houden, maar ik doe dat graag want ik heb er veel aan. Als ik me op werk eens zit te vervelen en bedenk dat ik een nieuw deck wil maken kan ik in ieder geval opzoeken welke kaarten ik al heb bijvoorbeeld.
Dit klinkt als wat ik ook zou moeten doen. Nu mijn collectie nog niet al te groot is, is het ook minder werk om er mee te beginnen en makkelijker om bij te houden.
Momenteel heb ik alleen mijn decks in Excel staan met eventueel kaarten die ik nog mis die er nog in moeten inclusief prijs en of Bazaar ze op voorraad heeft.