Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Magic termen uitgelegd

JEV
3 jaren geleden
Kan, maar dan vermeld ik het er wel bij, standaard is inderdaad 1, dus: 'Voor het einde van de beurt ping ik je [insert creature name].' (voor 1 damage) of 'Ik ping je voor 3.'
DarthosOfMeletis
3 jaren geleden
Quote:
45 minuten geleden
Quote:
3 uren geleden
Ping: waarom zou deze term alleen van toepassing zijn op 1 damage doen? Zoals: Prodigal Sorcerer.
Als een Heavy Ballista 2 damage doet, of een Elite Archers 3 damage, dan valt dat m.i. ook onder pingen.

Hebben meer mensen dit? Zover ik weet wordt alleen het doen van 1 damage pingen genoemd.

Die ervaring heb ik ook. Bij het doen van 2 damage 'shock' je de tegenstander. Een Guttersnipe 'shockt' iedereen. Bij 3 damage 'bolt' je iemand.
Teruans
3 jaren geleden
Ik ken het ook alleen als 1 damage of life lost. 2 is shock en 3 bolt. Als dit meerdere keren gebeurd zeg je : ik shock je 3 keer.
Mango
3 jaren geleden
Sorry, maar ik haal mijn schouders op over dit soort Magic terminologie. Ik heb er niks mee. Het is duidelijk dat wat een Prodigal Sorcerer doet of kan, is een target uitkiezen en daar (middels tappen) 1 schade aan doen. Dat is een activated ability. Een Heavy Ballista en een Elite Archers (e.a.) doen hetzelfde. Ik wil dat eventueel wel "pingen" noemen. Een Guttersnipe heeft een triggered ability. Zijn schade is ook nog eens untargeted. Dat is dus iets totaal anders. Twee schade "shock" noemen en drie schade "bolt" refereert aan twee bekende instant spells. Ook dat is iets heel anders, want een instant verdwijnt na gebruik naar de graveyard terwijl een Prodigal Sorcerer een permanent is die gewoon blijft liggen.
Blasty
3 jaren geleden
In mijn ervaring wordt ping gebruikt bij een effect dat 1 damage doet, en niet zozeer de ability van een permanent die tapt voor damage. Dat noem ik eerder een Tim.

Denk vooral aan het geluid. 1 damage is (buiten de un-sets) de kleinste hoeveelheid schade die je kan doen.
Bij meer schade stel ik mij geen *ping* voor.
MagnusMagicus
3 jaren geleden
Dat is toch ook prima? Ik heb nog nooit of te nimmer "alpha strike" gebruikt, maar dat maakt het niet zo dat de term niet vaak gebruikt wordt . Alleen niet door mij .

Ik heb de tekst bij Ping wel wat aangepast, everybody 'appy?
JEV
3 jaren geleden
Apnap

Geheugensteuntje voor de volgorde van het op de stack gaan van triggers die tegelijk afgaan. Letterlijk active player, non-active player, dus praktisch gezien betekent het dat die van de tegenstander éérst resolven.
TheRobinros
3 jaren geleden
Quote:
37 minuten geleden
Denk vooral aan het geluid. 1 damage is (buiten de un-sets) de kleinste hoeveelheid schade die je kan doen.
Bij meer schade stel ik mij geen *ping* voor.

Precies dat. Zo ook "boop", "pook" en "tikkie"
bartist
3 jaren geleden
Quote:
59 minuten geleden
Apnap

Geheugensteuntje voor de volgorde van het op de stack gaan van triggers die tegelijk afgaan. Letterlijk active player, non-active player, dus praktisch gezien betekent het dat die van de tegenstander éérst resolven.

Nog nooit eerder van gehoord, maar ben er nu al fan van!
MagnusMagicus
3 jaren geleden
Goeie! Ik maak er wel eens gebruik van bij het uitleggen van regels
JEV
3 jaren geleden
Dan heb ik er nog wel een:

Debt

Geheugensteuntje voor wat Protection doet: hetgene met protection van iets kan daar geen Damage van krijgen, er niet ge-Equipped of Enchanted door zijn en er niet geBlocked of geTarget door worden.
MagnusMagicus
3 jaren geleden
Die is dan eigenlijk altijd wel in combinatie met protection zelf, maar hey, een term is een term .

Ik zet 'm op de Magic termen pagina
Teruans
3 jaren geleden
Toch grappig om te zien dat mensen nog steeds met nieuwe termen komen. De helft zegt me werkelijk helemaal niets, maar leuk om te zien wat mensen als termen gebruiken. Is mis zelf een van mijn favorieten: de chaos speelstijl.

Chaos Speelstijl voor voornamelijk multiplayer. Chaos decks proberen iedereen te ontregelen door de basis regels van het spel te veranderen en hiermee strategisch plannen en spellen onmogelijk te maken voor iedereen. Dit doen ze met kaarten als Knowledge Pool, Confusion in the Ranks, Warp World en Hive Mind. In deze chaos proberen ze uiteindelijk te winnen.
Mango
3 jaren geleden
Ramp. Ik denk dat iedere ervaren Magic speler het begrip "ramp" kent en intuitief begrijpt als: keuzes maken in je (groene) deck om over extra mana te beschikken. Nu zijn er op dit gebied tal van mogelijkheden. Wie bepaalt er wat er wel of niet valt onder de term "ramp" (wat toch al een casual begrip is)? Gaea's Cradle lijkt mij een perfect voorbeeld. Ik pleit ook voor twee-mana landen als Selesnya Sanctuary. Verder heb je nog Elven die een land kunnen untappen. Etcetera.
Veekeren
3 jaren geleden
Quote:
3 uren geleden
Ik pleit ook voor twee-mana landen als Selesnya Sanctuary.

Het is pas ramp als je er netto op vooruit gaat naast een normale landdrop. Aangezien je een land terug naar je hand stuurt, ga je er netto niets op vooruit. Het zorgt er voor dat je langer van landdrops verzekerd bent, wat ook prima is.
Morph
3 jaren geleden
Quote:
3 uren geleden
Wie bepaalt er wat er wel of niet valt onder de term "ramp" (wat toch al een casual begrip is)

Dat geld zo'n beetje voor de hele lijst termen, het gaat erom dat iedereen, en met name nieuwkomers tot het spelletje begrijpen wat er gezegd en bedoelt wordt. Als je dezelfde begrippen gebruikt is het makkelijker communiceren.

Quote:
3 uren geleden
Gaea's Cradle lijkt mij een perfect voorbeeld.

Gaea's Cradle zonder creatures levert geen mana op. En met 1 Creature levert deze ook niet meer mana op dan een normale Forest.
Daarom is het makkelijk om Mana Ramp te beschrijven als: Meer mana beschikbaar hebben dan je normale, 1-per-beurt Land-drops.
Onder de juiste omstandigheden kan Gaea's Cradle daaraan voldoen.

Quote:
3 uren geleden
Ik pleit ook voor twee-mana landen als Selesnya Sanctuary.

Zie het antwoord van Veekeren. Selesnya Sanctuary en zijn broertjes zijn goede kaarten die Fixing en Card-advantage geven. Maar vallen niet onder Ramp, omdat je nog steeds maar 1 mana per beurt toevoegd.
 bijgewerkt door Morph 3 jaren geleden
Mango
3 jaren geleden
M.i. ga je er wel degelijk op vooruit. Stel speler A heeft 20 Forests in zijn deck, speler B heeft 16 Forests en 4 Selesnya Sanctuaries. Na 6 a 8 beurten heeft A 5 Forests gespeeld, terwijl B 4 Forests en 1 Selesnya Sanctuary in het spel heeft. A beschikt over 5 mana en B over 6.
Veekeren
3 jaren geleden
Natuurlijk ga je er op vooruit, dat is met veel kaarten het geval. Dat maakt ze nog geen ramp. Ramp zet je meteen netto in de plus qua manasources.

Anyway, als jij het graag ramp wil noemen: dat is helemaal prima. Maar als we gaan beschrijven wat een term in de algemene magic community betekent, dan valt Selesnya Sanctuary daar niet onder.
Morph
3 jaren geleden
Quote:
15 minuten geleden
M.i. ga je er wel degelijk op vooruit. Stel speler A heeft 20 Forests in zijn deck, speler B heeft 16 Forests en 4 Selesnya Sanctuaries. Na 6 a 8 beurten heeft A 5 Forests gespeeld, terwijl B 4 Forests en 1 Selesnya Sanctuary in het spel heeft. A beschikt over 5 mana en B over 6.

Dit voorbeeld beschrijft Card-Advantage.
Je hebt meer kaarten tot je beschikking, dus zul je ook vaker je landdrops halen.

Mana-Ramp heeft meer betrekking op hoeveel mana je beschikbaar hebt in bijvoorbeeld beurt 4.
Als je 3 beurten een Forest, en 1 beurt een Selesnya Sanctuary speelt, heb je 4 mana tot je beschikking.

Als je 4 keer een Forest speelt, en in beurt twee een Rampant Growth speelt, heb je 5 mana tot je beschikking in beurt 4.

Ik ben het met je eens dat je ook Card-draw / Card advantage moet hebben om wat zekerder van je land-drops te zijn.
Daarom is, zeker in Commander het belangrijk om Card-draw (card advantage) EN Mana ramp te spelen.
 bijgewerkt door Morph 3 jaren geleden
Mango
3 jaren geleden
.
 bijgewerkt door Mango 3 jaren geleden
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL