Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Door de topics van Leime die nieuw is en zich bij veel Magic termen afvroeg wat deze betekenen, leek het me toch wel nuttig om een soort van glossary te maken met allemaal termen en die kort even uitleggen.
Ik zit hierbij te denken om NIET decknamen als Ponza en Staxx en RDW op te nemen, want die veranderen heel vaak en ik wil die pagina niet constant bij moeten werken . Maar termen als Ramp, Tutor, meta, blink, Gruul, bounce, etc, die veranderen niet echt en kunnen een mooi hulpmiddel zijn om even te begrijpen waar het over gaat.
Mijn vraag aan jullie, de Bazaar community, is: willen jullie me helpen? Pak een term, maak een korte beschrijving en post hem hier. Dan kopieer ik de tekst in een nieuwe helpdesk pagina en zet die alfabetisch neer. Help en verbeter elkaar eventueel, en dan zal ik teksten updaten als dat nodig is.
Constructed
Spelformats in Magic waarin de spelers vooraf een deck hebben samengesteld uit kaarten die legaal zijn in het betreffende format, en wat voldoet aan de criteria die het formaat stelt aan het deck en de kaarten. Daarbij kun je denken aan de sets waar de kaarten uit mogen komen, de hoeveelheid kaarten wat het deck minimaal moet bevatten, en hoeveel exemplaren je van een kaart in het deck mag stoppen. Voorbeelden van constructed formats zijn Standard, Modern, Commander.
Limited
Spelformats in Magic waarin de spelers niet een eigen deck meebrengen, maar ten tijde van het evenement boosters openen en ter plekke van de kaarten in deze boosters een deck samenstellen.
Voorbeelden van limited formats zijn:
-booster draft (iedere speler krijgt 3 boosters die de tafel rond gaan om kaarten uit te halen en een deck van minimaal 40 kaarten van te maken)
-sealed (iedere speler krijgt een bepaald aantal boosters, meestal 6, om een deck van minimaal 40 kaarten van te maken).
Snelle actie Mark! Van de meeste woorden realiseer ik me vaak niet eens dat beginners ze waarschijnlijk niet kennen.
Ik kan me nog herinneren dat het onthouden van kleurenparen niet altijd even goed ging. Zal daar eens wat over neerzetten.
Namen van de 10 guilds op de plane van Ravnica en tegelijkertijd ook los hiervan gebruikt om de kleurenparen aan te duiden.
Kleurenparen waarvan de kleuren naast elkaar liggen in de 'colour pie' heten 'Allied colours':
Azorius , Dimir , Rakdos , Gruul en Selesnya .
De kleurenparen waarbij dat niet zo is zijn de 'Enemy colours':
Orzhov , Izzet , Golgari , Boros en Simic .
Namen om de 10 verschillende combinaties van drie kleuren aan te duiden.
De 5 combinaties met aaneengrenzende kleuren in de 'colourpie' heten de 'Shards'. Deze zijn vernoemd naar de shards waarin de plane van Alara zich heeft opgedeeld, dit zijn:
Bant , Esper , Grixis , Jund en Naya .
De 5 combinaties met twee aangrenzende kleuren en één los hiervan heten de 'wedges', omdat, als je de kleuren in de 'colourpie' met elkaar verbindt, je de vorm van een wig krijgt. De combinaties zijn vernoemd naar de clans op de plane van Tarkir:
Abzan , Jeskai , Sultai , Mardu en Temur .
Ramp
Meer mana beschikbaar hebben dan je normale, 1-per-beurt Land-drops. Vernoemd naar Rampant Growth.
Als je iedere beurt 1 land speelt heb je in je derde beurt drie mana tot je beschikking.
Als je Rampant Growth speelt in je tweede beurt, en iedere beurt een land speelt, heb je in je derde beurt al 4 mana tot je beschikking.
3 mana van je land-drops, en 1 mana van het land van Rampant Growth.
De Guilds ga ik wel uitsplitsen, zodat alles gewoon alfabetisch wordt, dat lijkt me het makkelijkst. En ik kan altijd doorlinken naar al bestaande helpdesk pagina's als dat nuttig is.
Ik heb de pagina ook al gemaakt en de eerste term er alvast op gezet
Omdat het verschil tussen Ramp en Color fixing vaak verward wordt:
Color Fixing, of Fixing
Kaarten die ervoor zorgen dat je alle benodigde kleuren mana tot je beschikking krijgt. Als je bijvoorbeeld een deck speelt met drie kleuren kun je met color-fixing kaarten alle benodigde mana tot je beschikking krijgen. Voorbeelden zijn: Evolving Wilds, Weathered Wayfarer, Expedition Map of Jungle Shrine.
Het verschil met "Ramp" is dat een "Color Fixing" kaart, niet per definitie meer mana geeft.
Een kaart kan ook "ramp" en "Color-fixing" tegelijk zijn. Bijvoorbeeld Farseek. Deze legt een "extra" land op the battlefield waardoor je meer mana beschikbaar hebt (ramp), en zorgt ervoor dat je een land van de goede kleur kunt uitzoeken (color fixing).
Bounce
Een kaart van the battlefield terug naar jou of een tegenstander zijn hand laten gaan.
Voorbeelden: Man-o'-War, Aether Gale, Boomerang
Board Wipe
Een board Wipe, ook wel "wrath" genoemd is een kaart die in een keer veel permanents, meestal creatures, van the battlefield verwijderd.
voorbeelden zijn Wrath of God, Akroma's Vengeance, Kaya's Wrath
Bounce
"Bouncen" betekent "een permanent terug naar de hand van de owner sturen". Zie bijvoorbeeld Waterfront Bouncer.
ETB
ETB staat voor "enters the battlefield" en wordt gebruikt om te verwijzen naar abilities die triggeren als een permanent op de battlefield komt, zoals bijvoorbeeld die van Omenspeaker.
Evasion
Evasion is een verzamelnaam voor abilities die veranderen hoe je creature geblockt mag worden. Voorbeelden van evasion abilities zijn Flying (mag alleen geblockt worden door creatures met Flying of Reach) en Menace (mag alleen door minstens twee creatures geblockt worden).
Fizzle
Als je een spell cast waarbij je een target aan moet wijzen, dan kan het gebeuren dat je tegenstander daarop reageert door bijvoorbeeld je target te destroyen. Dan "fizzlet" jouw spell, omdat de targets weg zijn. Dat wil zeggen dat de spell niet meer resolvet, net als wanneer hij gecounterd zou zijn.
Als jij dus een Accelerate cast op je Storm Crow, en je tegenstander Murdert je Storm Crow, dan fizzlet Accelerate. Die resolvet dan niet meer, dus je krijgt er ook geen kaart van.
Een spell fizzlet ook als de targets niet meer legaal zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld als jij een Murder cast op een Squire van je tegenstander, en je tegenstander daarop reageert met een Gods Willing om de Squire Protection from black te geven. Murder is zwart en mag dus geen creature met Protection from black targeten, dus hij heeft geen legale targets meer en fizzlet.
Een spell fizzlet pas als alle targets weg of niet meer legaal zijn. Als je een Windborne Charge cast en je tegenstander erop reageert door één van je targets te destroyen, dan fizzlet de spell nog niet en krijgt je andere target gewoon de bonus. Maar als je tegenstander beide targets sloopt, dan fizzlet de spell wel.
Dit is misschien wel genoeg tekst om Fizzle een eigen helpdeskpagina te geven
Ik zie net dat het ook al uitgelegd staat in Target haha
Flicker/Blink
Flicker en blink betekenen ongeveer hetzelfde: het exilen van een permanent en hem daarna weer terug naar de battlefield brengen. In principe betekent "flicker" dat de permanent meteen terugkomt (zoals bij Flicker), en "blink" dat de permanent pas later terugkomt (zoals bij Turn to Mist), maar de termen worden vaak door elkaar gebruikt.
Let op dat hierbij de kaart als een nieuwe permanent gezien wordt als hij terug op de battlefield komt. Als er bijvoorbeeld een +1/+1 counter op een creature ligt en je flickert dat creature, dan komt het terug zonder de counter.
Burn
Direct schade doen aan een een permanent of tegenstander (deal damage). Als een Lightning Bolt gespeeld wordt zegt iemand wel eens "ik Burn jou voor 3".
cantrip
Een kaart die je naast een ander effect je ook nog een kaart laat pakken. Zoals Cremate, Snakeform, of Wildsize.
Meta
De tendens van de decks of archetypes die gespeeld worden binnen een bepaalde groep spelers binnen een format. Wat andere mensen spelen in een store, op een toernooi, of op Arena, kan bepalend zijn voor welke decks en kaarten goed zijn. Als in een winkel mensen graag decks spelen met daarin veel rode en groene creature kaarten, is een deck met daarin Aether Gust een goede keus. En als je op Arena veel zwarte decks tegenkomt die constant jouw beesten verwijderen en die hun eigen beesten constant uit de eigen graveyard haalt, kan een groen deck met Scavenging Ooze en Garruk's Harbinger een uitkomst bieden.
Een meta is meestal niet statisch, maar veranderd omdat mensen reageren op wat anderen graag spelen. Zo kan het zijn dat het zwarte deck hierboven populair en sterk is in de ene week, maar de week erop het niet goed meer doet omdat iedereen het groene deck met harbinger en ooze gaat spelen. Zulke dynamische meta's worden gezien als 'gezond' en leuk. Meta's waarin altijd dezelfde decks of kaarten het beste zijn, worden gezien als saai, eentonig of slecht.
Wheelen
Het discarded van je hand en vaak hetzelfde aantal kaarten terug te pakken in je hand. Vernoemt naar Wheel of Fortune
Millen
Het direct verplaatsten van kaarten van je library naar je Graveyard.
Recentelijk toegevoegd als Keyword maar misschien toch handig toe te voegen omdat de meeste kaarten de term nog niet gebruiken
Mana dork
Kleine creatures die tappen voor 1 of 2 mana, of een landje kunnen untappen. Zoals Llanowar Elves of Arbor Elf
Heel vet zo! Dank ook voor de opmaak, ik kan namelijk jullie posts editen zodat ik de opmaak kan kopieren .
@Stalkative: zou jij Fizzle korter kunnen omschrijven, en verwijzen naar de Target pagina voor de details? Gaat er alleen om dat als iemand fizzle hoort, hij in ieder geval een beeld heeft van wat het is, je hoeft niet de regels erom heen helemaal uit te leggen .
Zeker handig dit. Even los dat het begrijpen van termen uiteraard een pré is om het spel beter te spelen, vind ik de herkomst ofwel geschiedenis net zo interessant.
Wat dat betreft zitten Emiel en ik in hetzelfde bootje, hoewel er bij mij geen 2 dochters meevaren.
Uiteraard is er veel over Magic te vinden en te lezen, maar dat is vaak in het Engels, waardoor sommige termen nog steeds wel eens lastig te plaatsen zijn. Ook door voorbeelden van kaarten toe te voegen geeft het extra houvast. Met andere woorden, goed bezig!
bijgewerkt door SceneFizza 3 jaren geleden (Toevoeging.)
Bounce
Het terugsturen naar de hand van een kaart in het spel, zoals Unsummon dat doet. Valt een beetje in dezelfde categorie als Flicker en Blink, zoals hierboven beschreven: jargon-werkwoorden waarbij een kaart de battlefield (tijdelijk) verlaat.
Bear/Beer
Een 2 mana Vanilla 2/2, vernoemd naar onder andere Grizzly Bears. Ook creatures met abilities die irrelevant zijn en eenmaal in het spel praktisch identiek aan een Grizzly Bears, worden wel Bears genoemd. Voorbeeld: "Ik heb een Benalish Honor Guard gedraft, maar geen enkel Legendary Creature. Is die goed genoeg voor mijn deck?" "Nou ja, dan is het nog steeds gewoon een beer, op zich prima."
Gray Ogre
Een 3 mana Vanilla 2/2, zoals Gray Ogre
In een deck met weinig Instants of Sorceries, is Guttersnipe een Gray Ogre die soms iets extra's doet.
Hill Giant
Een 4 mana Vanilla 3/3, zoals Hill Giant
Zelfde principe als bovenstaande twee termen.
French Vanilla
Een Vanilla creature met alleen keyworded abilities, zoals bijvoorbeeld Akrasan Squire.
Broken
Een kaart die veel te sterk is, ook wel OverPowered (OP) genoemd.
De "Power Nine" zijn duidelijke voorbeelden van kaarten die "broken" zijn. Black Lotus, Time Walk.
Cube
Een draft cube is een grote stapel kaarten samengesteld om mee te draften. Speciaal samengesteld om meerdere keren mee te kunnen spelen.
Draften
Een proces waarbij meerdere spelers tegelijk pakjes magic kaarten openen, telkens 1 kaart kiezen en de rest doorgeven en uiteindelijk met de gekozen kaarten een deck bouwen, en tegen elkaar spelen.
Zodra je een pakje opent,kies je 1 kaart uit dat pakje, en geeft de rest door aan je buurman. Je krijgt van je andere buurman zijn pakje (waar hij er dus eentje uitgepakt heeft), en kies je uit de overgebleven kaarten ook weer een kaart uit, en geeft ook deze door.
Dit gaat door tot alle kaarten gekozen zijn, daarna wordt er een deck gebouwd.
Hoewel je aangeeft dat je geen decknamen etc wilt, wellicht dat sommige deck thema/archetypes wel het toevoegen waard zijn? Zeker als er interesse in Commander ligt, waar de thema's denk ik wat vaster zijn kwa naam en functie. Niet allemaal natuurlijk. Maar de populairste zoals Staxx, Aristocrats, Spellslingers & Super friends
Hoewel je aangeeft dat je geen decknamen etc wilt, wellicht dat sommige deck thema/archetypes wel het toevoegen waard zijn? Zeker als er interesse in Commander ligt, waar de thema's denk ik wat vaster zijn kwa naam en functie. Niet allemaal natuurlijk. Maar de populairste zoals Staxx, Aristocrats, Spellslingers & Super friends
Helemaal mee eens!
toen ik net begon met commander snapte ik daar echt heel weinig van. kan begrijpen dat mensen dit willen weten, zeker omdat je de types op het forum en bij de decks regelamtig tegen komt.