Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Het is voor mij ongeveer 15 jaar geleden dat ik magic speelde.
Ben nu sinds een paar maanden weer bezig (vooral EDH)maar ik realiseer me dat ik veel ben vergeten of nooit heb geweten.
Hoewel je aangeeft dat je geen decknamen etc wilt, wellicht dat sommige deck thema/archetypes wel het toevoegen waard zijn? Zeker als er interesse in Commander ligt, waar de thema's denk ik wat vaster zijn kwa naam en functie. Niet allemaal natuurlijk. Maar de populairste zoals Staxx, Aristocrats, Spellslingers & Super friends
Lijkt mij ook een goed idee, zolang het echt archetypes zijn geworden ipv enkel Standard decks.
Verder is wat achtergrond of kaartvoorbeelden ook wel leuk, als dat er kort nog bij past. Die kleurencombinaties werden bijvoorbeeld al wat druk. Bij de oorsprong van 2/2 als 'Bear' ofzo natuurlijk wel leuk. Moet bij $T4KS ook vast lukken, dat het origineel niet van Smokestack komt.
Ok sure, de echte archetype decks mogen erbij, als je het in een paar zinnen kunt samenvatten, liefst zonder een hele riedel kaarten te noemen, maar alleen 1 of 2 voorbeelden .
Ik heb alles weer bijgewerkt, soms aangepast. Check vooral de Magic termen pagina of je vindt dat alles klopt
Gezien de positieve reacties voeg ik er gewoon alvast een paar toe;
Let op: dit gaat dan wel over deck archetypes. Aan deze termen kan je de strategie en het doel van een deck herkennen. De daadwerkelijke inhoud zal altijd verschillen per deck
Archetype
Een naam voor de hoofd strategie voor je deck. Je decks hebben vaak een bepaald thema om te willen winnen. Deze thema's kunnen we een naam geven om ze makkelijk te herkennen.
Wheel
Daar is die weer! Wheel decks willen meestal zoveel mogelijk kaarten blijven pakken, en daar juist de meeste value uithalen. Een kaart meer of minder pakken dan dat je had is helemaal niet erg. Het feit dat tegenstanders nieuwe kaarten moeten pakken werkt vaak ook in hun voordeel. Bekenste wheel commanders: Nekusar, the Mindrazer & The Locust God
Aristocrat
Aristocrat decks vinden het heerlijk om keer op keer kleine, onschuldige creatures (tokens) dood te laten gaan en ze vaak ook weer terug te brengen. Gepaard met "whenever a creature dies" abilities kan hier enorme value uit gehaald worden.
Bekenste commanders: Teysa Karlov & Meren of Clan Nel Toth
Group hug
Met deze archetype zal je juist vrienden maken! Grouphug deck draaien er om, om buiten schot te blijven er voor te zorgen dat je tegenstanders elkaar uitschakelen voordat ze zich op jou focussen. Dit kan je doen door kaarten te spelen die voor iedereen voordelen heeft, en geen nadelen. Kaarten zoals: Kwain, Itinerant Meddler & Rites of Flourishing. Deze decks kunnen soms nog winnen met veel card draw en een Psychosis Crawler oid. Maar meestal zal je zie eindigen als 2e.
Staxx
Je zal zeker geen vrienden maken met dit type deck omdat het hiermee de bedoeling is om je tegenstanders zo veel mogelijk te blokkeren in wat zij kunnen doen in hun beurt. Dit kan je bereiken door kaarten als Aura of Silence & Archon of Emeria.
Beruchtste commander: Dovin, Grand Arbiter & Derevi, Empyrial Tactician
Goed geschreven allemaal! Alleen kan Dovin geen commander zijn.
Turtle/Pillowfort
Een speelstijl waarbij een speler zich schuilhoudt achter een muur van defensieve kaarten en zichzelf beschermd. Dit is meestal een tactiek van die speler om aandacht bij zich weg te houden. Bijvoorbeeld iemand die de kaarten Ghostly Prison en Propaganda speelt
Staxx
Een speelstijl waarbij iemand zo veel mogelijk effecten speelt die ervoor zorgen dat de tegenstander elke beurt steeds minder kan doen en voor alles extra moet betalen. Kenmerkend zijn Smokestack, Smothering Tithe, Trinisphere, Rhystic Study. Aanrader dvoor spelers die de film "How to lose friends and alienate people" leuk vinden.
Superfriends
Een speelstijl dat draait om het in het spel krijgen en houden van zoveel mogelijk planeswalkers en daar de win op te halen. Kaarten zoals The Chain Veil en Oath of Teferi zijn kenmerkend.
Fumble / Whiff / Botch
Een poging om iets te doen wat geweldig gaat zijn en veel impact zal hebben en dan keihard falen. Bijvoorbeeld een Genesis Wave voor 5 casten en dan alleen instants en sorceries krijgen... Of een Evolving Wilds gebruiken en er dan achter komen dat je geen basic land meer hebt. Of een Eggs speler die zijn combo faalt.
Staxx
Je zal zeker geen vrienden maken met dit type deck omdat het hiermee de bedoeling is om je tegenstanders zo veel mogelijk te blokkeren in wat zij kunnen doen in hun beurt. Dit kan je bereiken door kaarten als Aura of Silence & Archon of Emeria.
Oops! Dat moest natuurlijk Augustin zijn, aangepast
Staxx
Dat reist de vraag, waarom oan Dovin geen conmander zijn? Heeft dat met zijn planwalkerigheid te maken?
Mana curve
Oftewel de curve van je deck, dit is de verdeling van je manacosts. Je wil in principe iedere beurt wat kunnen spelen. In de basis betekent dit beurt 1 Savannah Lions beurt 2 Squire beurt 3 Gray Ogre etc etc.
De juiste verdeling zorgt er voor dat je iedere beurt wat nuttigs kunt doen. De curve bepaald ook het aantal land dat je in een deck moet spelen. Bij veel goedkope spells kan je minder land spelen dan bij duurdere spells.
Staxx
Dat reist de vraag, waarom oan Dovin geen conmander zijn? Heeft dat met zijn planwalkerigheid te maken?
Dovin is een planeswalker en behalve als het op de kaart staat dat het wel mag kunnen planeswalkers geen commander zijn.
Dank! Ik heb een aantal al toegevoegd, maar ik heb de Commander referenties eruit gehaald. Het moet een algemeen verhaal worden, niet een Commander specifiek verhaal .
Draw, go of Land, go
Decks die vooral op instant speed, in de beurt van de tegenstander spelen: ze untappen hun permanents, trekken een kaart, leggen een land neer en geven de beurt door. Speeltstijl die vooral door reactieve controldecks worden gespeeld met daarin veel counterspells, removal en boardwipes (zie ook board wipe).
Removal
Kaarten die permanents op het speelveld kunnen verwijderen. Verwijst meestal naar creature-removal zoals Murder.
Wincon
De wincondities van jouw deck. Sommige (proactieve) decks hebben veel wincondities (agro, midrange), sommige (reactieve) decks hebben er nauwelijks 1 (controldecks). Combodecks hebben meestal een hele specifieke wincondities die wordt bereikt door een combinatie van kaarten in het deck.
Synergy
De mate waarin kaarten in een deck elkaar beter maken. Decks met veel synergy veroorzaken een sneeuwbal die moeilijk te stoppen is met elke kaart die je speelt. De kaarten lijken soms gemaakt om met elkaar te spelen. Denk aan tribal decks (zie tribal) waarin kaarten zitten die een bepaald type creature sterker maakt (Elvish Clancaller) in combinatie met kaarten die zorgen dat je meer van dat type krijgt (Elvish Warmaster).
Tribaldecks
Decks waarin veel creatures van een bepaald type zitten, samen met kaarten die sterker worden als die creatures in het spel zijn of gespeeld worden. Voorbeelde van bekende tribaldecks zijn Elves, Goblins, Spirits en Merfolk.
Aristocrat
Aristocrat decks vinden het heerlijk om keer op keer kleine, onschuldige creatures (tokens) dood te laten gaan en ze vaak ook weer terug te brengen. Gepaard met "whenever a creature dies" abilities kan hier enorme value uit gehaald worden.
Bekenste commanders: Teysa Karlov & Meren of Clan Nel Toth
Ik zag hierboven ook een 2e beschrijving, maar mis nog de naamgeving. 'The $4000 Solution' of $T4KS, want duur deck en acronym voor Sacrifice Tap Tax, wat ook klonk als Smokestack.
Out
Wanneer je dreigt te verliezen, maar er nog een of enkele kaarten in je deck zitten die je kunnen helpen om de situatie te veranderen spreken we van 'outs'. "Ik heb nog 2 outs" betekent dus dat je nog 2 kaarten (of combinatie van kaarten) hebt die ervoor kunnen zorgen dat je een 'hopeloze' situatie nog om kunt draaien.
Dig of Graven
Kaarten (zoals cantrips) gebruiken om in je library te 'graven' naar een een (set van) specifieke kaarten die je wilt hebben.
Card-advantage
Meer kaarten in je hand en op het speelveld hebben dan je tegenstander. Hierdoor heb je meer 'resources' en dus mogelijkheden om het spel naar je hand te zetten.
Zucht...en ja...ik ga me aan deze wagen:
Tempo
Tempo is een bepalend aspect in magic, maar lastig te definiëren. In de basis komt het neer op het zo efficiënt mogelijk gebruiken van je mana, waardoor je momentum creërt ten opzicht van je tegenstander. Als ik op beurt 3 mijn 3 mana gebruik om een 2 mana creature te spelen en een 1 mana spell te gebruiken om het 3 mana creature van mijn tegenstander te verwijderen, heb ik een tempo voordeel behaald (specifiek omdat ik 1 mana heb gebruikt om een 3 mana spell te verwijderen). Vaak haal je dus een tempovoordeel, door zo efficiënt mogelijk met je mana om te gaan.
Chump(block)en
Een groot beest blokkeren met een kleine verdediger waarvan het meestal niet uitmaakt dat deze dood gaat. Bijvoorbeeld een 1/1 human token dat een Lovestruck Beast blokt.